Jump to content

Recommended Posts

Posted

@Sovreze, je hebt ze niet ingegraven e.d. dus let wel op dat je stammen niet uitdrogen met warm weer. Anders gaat het straks fout en krijg je dus geen paddenstoelen en dat is o zo jammer. Nat houden door nu en dan begieten of in een bak met water dompelen. En dat je maar een mooie opbrengst krijgt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 4 months later...
Posted

Is 20°C voldoende?Wanneer mag ik een groei van het mycelium van Blauwe oesterzwam verwachten?Ik heb De oesterzwam afgedekt met een plastiek zak maar dat blijft wel nat tot zeer vochtig. dan moet ik toch niet vernevelen?of moet ik daar geen rekening mee houden?

5 vraagjes maar niet onbelangrijk.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Posted

20°C is mooi(normaal gesproken sterke/snelle groei) en zou je in 3 a 4 dagen al groei kunnen zien soms een dag eerder soms een dag later. Als voorbeeld je blauwe oesterzwammen kunnen 2 weken tot 2 maanden nodig hebben om alles te doorgroeien. Het nat zijn onder de plastiek zak is goed dat voorkomt uitdroging(en besmettings gevaar) en je hoeft dan idd niet te nevelen/sproeien. Het vernevelen/sproeien pas doen als je paddenstoelen gaan groeien(deze bestaan net als wij uit 80-90% vocht(water)) 2 a 3 keer per dag. Als je het plastiek open snijden zou als je pinnen(het begin van de paddenstoel gaat zien)dan is dat het start moment om te gaan vernevelen. Na de oogst het gat in de plastiek zak repareren.(met b.v. plakband) 10 tot 14 dagen iets koeler zetten en dan een bad geven(oesterzwammen b.v. 30min). En voor de 2de vlucht(oogst) weer starten met het maken van sneden in het plastiek als je weer pinnen ziet. Dan kan je normaal gesproken 3 tot 4 keer een vlucht van een gekochte dan wel zelf gemaakte kweekbaal halen en zou er dan weer nieuw stro of snippers mee kunnen laten doorgroeien. Je mag ook best meer deuvels in de bak doen(en ook af dekken met plastiek of folie. Als je wat doorgroeiing ziet bij de deuvels dan eens schudden met de bak.(voor een betere doorgroeiing). Je champignons zullen straks als eerste langs de randen van je bak komen dat is normaal. Maar eerst zie je witte schimmeldraaden door de deklaag groeien en daar waar deze zich kruizen kommen de knoppen/pinnen van de champignons. Nu zijn er mensen die stellen dat als je de doorgroeide schimmeldraden met een handharkje wat door elkaar zou schudden je meer knoppen/pinnen zou krijgen. Ik heb dat zelf echter nodg niet uit geprobeerd en kan dus ook niet zeggen of het ook echt werkt. Maar hierbij , ik zal zelf binnen kort enkele champignon kweekjes gaan maken en e.e.a eens gaan toepassen. Test en resultaten zal ik dan ook hier in het champignons topic plaatsen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 1 month later...
Posted

Ik heb deze avond even goed gekeken en je hebt gelijk er is licht grijs te zien in plaats van groen met wel heel kleine partikels groen.Op de plaats waar de grootste champignons stonden aan 1 zijde van de bak.Dat zal wel niet af te remmen zijn denk ik.Misschien dat ik morgen een derde van de bak als verloren beschouw en die radicaal eruit snij.Of is dat te drastisch of is het een verloren zaak?Nu is het aan het oppervlak ongeveer 10 cm in de lengte op 5 cm in de breedte.Een derde zou betekenen dat ik 30 cm weg snij in de breedte.Ik heb niet de indruk dat het snel groeit, maar binnenin weet je het natuurlijk niet.

Vanavond even gekeken naar de oesterzwam en de draadjes van ong. 5 cm liggen neer en vallen uiteen.Ik heb nu de verwarming terug aan gezet en extra water gegeven.Dat blijft maar aanmodderen, het stro is een jaar oud en ik vraag me af of dat invloed heeft.Het lijkt wel of er gebrek aan voeding is. Misschien een beetje bijvoederen met suikers e.d.?

Posted

Nod, wat voeding kan bij je oesterzwam geen kwaad ook als het geen voedingsgebrek zou zijn.

Posted

Sinds een 3-tal dagen de temp. verhoogt bij de oesterzwammen.Gisteren voeding gemaakt van agar-agar ,honing en gist.Bij het toedienen zag ik dat staan:

IMG018699051389521071.JPG

en aan de andere kant een plotse groei:IMG018477461388932916.JPG

zou dat nu oesterzwam zijn?Ik laat alles nog afgedekt, denk dat het beter zo is.

Posted

Ja de Oesterzwammen het beste nog (even) afgedekt laten. Als het wil lukken tot het een dikke laag is die plastic/leer-achtig lijkt en anders gewoon zeer zeer goed laten doorgroeien. vanaf het moment dat je stro geheel wit is(ook zonder de dikkelaag) kan je de zwam forceren te vruchten doormiddel van temperatuurs verschillen.

Posted

Er is toch iets eigenaardig aan de hand,toen ik vanavond keek was het zwammetje doorgegroeid tot min. 15 cm en 2 cm van het uiteinde was het aan het verwelken overigens staat er opnieuw zoiets maar veel dunner 2 à 3 mm dik en ook 10 cm lang.Ik denk dat mijn kastanje snippers andere sporen meegebracht hebben.In die hoek was trouwens geen mycelium te zien.

Posted

Even tussen door een foto van een oesterzwam kweekje opgezet op 15 december:

P1401141698121389728224.510001

foto van mobieltje een beetje overbelicht, maar de volledige rechterkant is overwoekerd, links zie je nog het karton waar de deuvels tussen liggen.Ik denk dat ik in het weekend opnieuw stro zal koken samen met beukensnippers en het zal overplaatsen naar een grotere bak.Hetgeen nu in de propagator staat en waar nu opnieuw andere zwammetjes de kop opsteken even koud zetten en de nieuwe kweek voorrang geven.Op 22°?

Posted

Als je nu echt het gevoel hebt dat het substraat dat je nu in de propagator hebt het niet gaat doen kan je dat ook gewoon weer steriel maken en hergebruiken .

Posted

Ik had je eerste antwoord niet gezien en er komt nu geen water meer uit. Ik denk dat tijdens het bindingsproces een deel water een bovenlaag vormde en door het binden-uitzetten naar buiten geduwd is.Ik had het bokaal dan ook tot aan het deksel gevuld zoals je gelei of confituur maakt.Het stro met beukensnippers staat klaar in een plastic bak met deksel dat is voor het weekend.De pot met sporen gaat nu de frigo in.

Het substraat in de propagator zal ik 14 dagen aan de kant zetten(terug kouder) en het nieuwe van de foto in de propagator op 22° doen met nieuw substraat.Een beetje op 2 paarden wedden en zo om beurten warmer en kouder en beregenen.

Posted

Gisteren de eerste bak van de oesterzwammen opgeruimd het waren allemaal vreemde paddenstoelen,ze kunnen nu verder groeien in de compostbak.Met het opgezette kweekje van 15-12-13 herbegonnen in een verse bak stro

Posted

Zaterdagochtend ben ik begonnen met mijn (tweede poging) oesterzwammenkweek. Ik heb vogelzaad 15 minuten gekookt en in een (eveneens 15 minuten gekookt) glazen potje gedaan. Daarin heb ik stukjes oesterzwamsteel gedaan. In het deksel een gaatje met filterwatten erin, folie eromheen om het donker te maken en in de vensterbank boven de verwarming gezet. Nu, na ruim drie dagen is er al heel veel mycelium te zien!

Als het straks helemaal doorgroeit is wil ik het met stro in ikea-gripzakken van 6 liter gaan doen. Tot zover alles duidelijk, maar ik heb nog wel wat vragen!

1. Moet ik de stukjes oesterzwam er in laten, of eruit peuteren? Als het eruit moet, kan dan het beste nu (met als risico dat er andere schimmels of bacterieën in komen), of als ik het broed ga overzetten in de plastic zak?

2. Moet de gripzak in het donker?

3. Moeten er gaatjes in de gripzak?

4. Als de gripzak helemaal doorgroeit is, moet hij dan eerst even koel (in de koelkast) staan voordat de oesterzwammen zich gaan ontwikkelen?

Dat was het voor nu! Hieronder nog een foto van hoe het er nu uitziet.

zwam3.jpg

Posted

1. Als alles gaat zo als het zou moeten hoef je er niets uit te gaan halen. Dan eet de Zwam zijn eigen steel op en krijg je dus ook geen foute schimmel groei. Bij het klonen met champignon´s en andere langzaam groeiende paddenstoelen kan je beter wel de resten weg halen. Of stukjes gezond mycelium over zetten op wat je maar wil gaan gebruiken aan substraat.

2. Het beste zet je de gripzak in het donker tijdens het doorgroeien. Daarna er uit om dat het licht de zwam tot pinnen zet. je mag dan ook wat water met een plantenspuit vernevelen in de zak. Als je straks in de zak paddenstoelen ziet knip of snij dan een gat daar waar je deze ziet groeien. Na de oogst weer even dicht maken met plastic.

3. Nee zeker geen gaatjes in de gripzak? Het kan-mag wel maar dan net als bij de pot met een gaasje of filter afdekken tegen besmetting.

4. Als de gripzak helemaal doorgroeit is, moet hij idd eerst even koel. Van een paar dagen tot een paar weken.

5. Als e.e.a. iets verder is in het groeien de pot eens schudden. Voor een goede verspeiding door de pot heen en om het broed er straks weer uit te kunnen halen. Anders moet je straks de pot stuk slaan en dat is geen aanrader.

Edit : het schudden zal niet gaan als ik zo naar de foto kijk

Posted

Vandaag even de bak opengedaan met de opgezette kweekje van 15-12-13.

Dit mycelium heb ik in de vorige bak niet gezien, was eerder dradig.Deze keer ziet het er goed uit denk ik,en redelijk agressief in groei.

IMG019138811390330882.JPG

en nu een overzicht van de bak,heb het kweekje in vieren gedeeld, 3 stukken vooraan en 1 achteraan de foto spreekt voor zich

IMG019244391390331040.JPG

Posted

Bedankt voor de antwoorden!

Nee, het schudden zal niet lukken. Ik denk dat ik maar even een grote pot ga uitkoken, dan kan ik het daarin overdoen.

Posted

Ik denk dat je dan beter het broed eerder op stro zou moeten doen i.p.v. in een andere pot overzetten. Dan heb je minder kans op besmetting en je zou het met een steriel gemaakte lepel er uit kunnen halen als het te goed/vast is doorgroeid.

Posted

Dat hoeft niet maar, kan wel. Ik denk als je het nog 2 a 3 dagen weg zet het geheel wit zal zijn. Je kan het gaan gebruiken als 80 tot 90% van het vogelvoer is besmet. Als je b.v. potten van Bonne maman gebruikt kan je ze ook geheel wit laten worden en dan uit de potten halen en zo gebruiken als baaltje zonder stro of iets. Die potten van BM zijn schuin en kan je het voegelvoer met mycelium er makkelijker uithalen.

Posted

Het mycelium groeit rustig verder, al heb ik de laatste 1-2 dagen het idee dat het niet meer zo snel gaat.

zwam4.jpg

Op één plekje heb ik het idee dat er een verkeerde schimmel zit, het lijkt daar iets donkerder, maar misschien komt het wel doordat de kleur van het vogelvoer doorschemert. Ik heb er een foto van gemaakt, maar het is niet zo goed te zien.

zwam5.jpg

Moet ik nu toch nog wachten tot het helemaal wit is, of kan ik beter het zekere voor het onzekere nemen en de boel overscheppen naar een zakje stro (m.u.v. het donkere stukje)?

Posted

Langer wachten hoef je niet. Het is mooi doorgroeid en goed bruikbaar zo. En als je het op stro zet idd even op letten op mogelijke slechte stukjes en liefst ook de steeltjes zoveel mogelijk er weer tussen uit pakken. Ik heb in andere draadjes ook wel eens aangegeven dat het mycelium echt wit moet zijn. Als je die donkere plek nu niet wit maar eerder ietsjes grijs is, dan is het een foute schimmel en zal dat spoedig groen gaan worden.

Posted

Bedankt voor je antwoorden, Stan.

En dan heb ik nog een vraagje! Soms lees je dat het stro even moet doorkoken, anderen zeggen dat het niet boven de 75 graden mag komen. Mijn gevoel zegt even koken, want dan zijn de aanwezige schimmels en bacteriën zeker dood.

En moet het dan ook nog even in het water blijven liggen zodat het water goed opgenomen wordt?

Posted

Bij het koken van stro kom je idd verschillende berichten tegen maar, zelf kook ik het kort(15 tot hoogstens 30 min) als het materiaal wat ik gebruik om te klonen niet steriel is(soms laat ik het ook enkel nat worden). Dus koop ik een paddenstoel in de winkel, op de marktof loop ik er in de natuur tegen aan is het start materiaal niet schoon dus is sterielwerken zonde van de tijd daar de kans op besmetting toch al aanwezig is. Het stro even laten uitlekken dat het niet te nat is(als je in een plukje knijpt mag er geen water meer van afkomen(nu mag niet is ook weer een groot woord)) Als je sporenprints gaat gebruiken is e.e.a wel steriel en maak ik het stro/zaagsel e.d. wel steriel en dan dus langer dan 30 min koken. Voor de buitenteeld kan je volstaan met een gieter water over een strobaal en dan gaat e.e.a. broeien en raak je zo ook weer de meeste vervuiling kwijt. Dan kan je de schimmel enten als de baal niet meer rookt en dus compost is geworden.