Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dan zou ik in elk geval het stammetje apart zetten; die (foute) zwammen verliezen hun sporen daar waar jij ze niet wil hebben. Haal er maar eens 1 vanaf en leg m eens n paar dagen op n wit/zwart papiertje....

maar evengoed komen aan de achterkant nog oesterzwammen dus.

Posted

zou ik dan niet beter alle zichtbare zwammen verwijderen ipv. de sporen te laten verwaaien?

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Posted

Uiteindelijk zal er maar een soort op de stam blijven leven(of elkaar opvolgen). Normaal gesproken je oesterzwam daar deze het meest agresief zal groeien. Bij o.a. tonderzwammen aan bomen komen wel vaak ook andere soorten voor maar de natuur zal zelf een selectie doen/maken(of je moet zelf aansturen door ongewenste schimmel weg te halen(o.a. door plukken, wegsnijden of behandelen met zuiveringszout(maar daar kan de schimmel die je wil hebben ook niet tegen)).

Je kan de andere zwammen er gewoon op/aan laten en als je bang bent dat de sporen daarvan zullen uitspeiden ben je al te laat(zoals je aangeeft die zijn al veel ouder en hebben hun sporen al de wereld in gezonden).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...
Posted

De vliegjes plaag is voorbij in de bak,eentje per dag is niets meer.Ik heb nog versuikerde honing staan kan ik daar iets mee aanvangen om het mycelium een boost te geven?

Posted

Ja dat is voor de zwammen nog goed bruikbaar(wel even smelten voor gebruik)het gaat n.l. puur om de suikers.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Posted

Moet ik het niet aanlengen met water en eventjes koken?Ben wel bang voor besmetting.

Posted

Aanleggen is idd wel handig maar dat kan ook met lauw water(het honingwater zal normaal niet erg snel foute schimmels vertonen(zelf heb ik daar nog geen problemen mee ondervonden).

• 2 weeks later...
Posted

Hallo Mensen ,

Ik heb al heel wat zitten lezen op dit forum en net zo als iedereen ga ik het natuurlijk weer op mijn eigen manier proberen , Via groene takken heb ik Oesterzwammen broed en een kleine shitaken stam besteld,

Ik heb een korf gemaakt welke ik in huis heb opgehangen omwikkeld met krimp folie. omdat ik natuurlijk veel te veel broed heb, ben ik ook gelijk maar een halve baal stro gaan weken en die ligt nu te wachten mijn bedoeling is hier over 3 dagen het broed in te brengen.

verder wil ik gewoon in huis nog wat met kleine zakjes proberen (2 liter )als dit lukt heb je ook iets moois om weg te geven, zodat er misschien meer vrienden enthousiast worden,

Volgens mij doe ik het zo wel redelijk, er zal natuurlijk wel eens iets gaan mislukken. maar ik zit vooral met de vraag hoeveel ventilatie gaten moet ik nu in de zakken en baal prikken? misschien dat hier iemand mij daar mee kan helpen?

Posted

Jan, tijdens het volgroeien van de zakken hoef je er geen lucht gaten in te maken. Je kan als je luchtgaten wilt wel een gaatje maken maar dek/plak dat dan af met een steriel gaasje. Gaten maak je bij de oesterzwammmen het beste pas als je pinnen ziet komen op de kweekbalen en na de oogst plak je de gaten het beste weer af om contaminatie te voorkomen.

Pakketjes die je koop zitten ook geen gaten in .

Posted

Hallo Stan,

Bedankt voor je antwoord, ik zat te denken aan ventilatie omdat als je een baaltje koopt het meestal in micro filter zakken zit , ik heb gewone plastik zakken ( diepvries) gebruikt we zullen zien, de korf is in iedergeval geheel dicht.