Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waar nu nog (mei) wilgentenen kopen?


Aanbevolen berichten

Hallo,

Waar kan ik momenteel nog wilgentenen vinden van +- 1700mmL en diameter +- 10mm dit om te vlechten in een rvs tuinpoort 1500mm br x 1500mm h ?

Moet men die aankopen of zijn er vrijwilliger organisaties die wilgen knotten waar men ze gratis kan bekomen.

Mvg,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, knotten is winterwerk (nov tm feb ongeveer). Alleen als er een (zieke) boom instort ofzo dan kun je nu misschien aan tenen komen.

 

Vroeger heb ik veel geknot. Alle dunnere takken (tenen) werden toen verbrand. Alleen het dikkere hout werd verkocht, als haardhout. En van het geld kochten we dan weer gereedschap en erwtensoep.

 

Zomaar een idee: ga komende winter een dagje helpen met de plaatselijke vrijwilligers, dan mag je vast wel een bundeltje tenen meenemen. Adressen ev via SBB, NM, of het provinciaal landschap (in NL *).

 

Een andere optie is kastanjehout. Dat blijft langer goed. Het is niet goedkoop. Meestal moet je dat ook ruim van te voren bestellen (nazomer oid). Verkrijgbaar via een goede hovenier ofzo.

 

Edit: *) De afkortingen zijn verschillende organisaties die in NL natuurgebieden beheren. Organisaties in België ken ik niet. Helaas. Maar google kent ze vast wel.

 

Edit2: Essenhout vergaat ook minder snel dan wilgen, maar dat heb ik nog nooit in de reguliere handel gezien. Dat moet je dan echt via een natuurbeheerder zien te regelen.

 

Nog een edit: Een heel ander idee. Je zou ook een paar stekken kunnen nemen. Die plant je naast de alu boog. Met een beetje slim leiden en snoeien groeien ze er dan doorheen / overheen. Stekken is eigenlijk ook winterwerk, maar die gok zou ik nog wel durven nemen, nu heb je immers niets. Voldoende vochtig houden en e.v. een deel van het blad verwijderen.

Nav: http://pooktre.com/. Als je een stoel kan telen, dan moet een boogje toch ook lukken.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grienden , natuurverenigingen ( jeugd afdelingen ) boeren, etc etc. Maar niet nu dus. Winter. Na November. Niemand die nu wilgentenen snijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oogsttijd inderdaad voorbij, maar bedrijven zat waar je ze hele jaar kunt kopen, deze hebben onwijze voorraad waar ze hele jaar meewerken moeten.

Waneer je googled op bleeslatten vindt je genoeg bedrijven, zo'n bleeslat is zoiets van 1 euro per stuk en worden in bundels van meestal 20 verkocht.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...