Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgettes te vroeg voorgezaaid..


Gemma

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ik heb mijn courgettes te vroeg voorgezaaid.

Weer een leer-moment om meetenemen voor een volgend seizoen.

Maar nu is mijn vraag.. de voorgezaaiden zijn nu aardige planten, staan in de kas, maar hebben nu een paar gele bladeren ( man-lief was zo lief om eens flink water te geven.. ) per plant.

Ze zien er niet zo fraai uit.

Nu vraag ik me af: is het beter om opnieuw te zaaien ( zo ja, wat is beter, weer voorzaaien en dan in de grond of direct in de grond zaaien straks ) of moet ik deze planten gaan uitplanten en er het beste van hopen?

Graag jullie advies. ( alvast bedankt )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua direct in de grond bijzaaien: ligt eraan hoeveel slakkenvraat je hebt. Ik kweek plantjes voor om ze sterk en groot genoeg neer te kunnen zetten om vraat te overleven. Maar nu nog overnieuw zaaien (potjes of slakloos gebied) kan prima, dingen groeien razendsnel.

En dan kunnen ze eventueel de wat uit de hand uitgegroeide megaplanten vervangen ergens gedurende het oogst seizoen.

Maar wel ff wachten met écht buiten neerzetten tot de vorstverwachting positief voor ons uitvalt.

Afgelopen nacht zijn bij ongeveer -4 de te vroeg uitgezette pompoen/courgetteplanten van buurmens bevroren.

Geduld loont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach wat stom.... daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Ik vond de plantjes groot genoeg om uit te planten dus dat heb ik dit weekend dan ook gedaan. Van de pompoen ook. Grote kans dat ze kapot gevroren zijn dan. Ik ga dat gelijk maar bekijken vanavond na mijn werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Het zakje gaat op zeker.

Bij buiten zaaien heb je nog kans op nachtvorst tot de IJsheiligen, half mei.

Onder glas kan het bij nachtvorst ook te koud worden.

Zaai je binnen in potten voor, wat ik je kan adviseren dan kan je twee, drie weken eerder beginnen.

Ben je optimist, dan nog eerder.

Dan naar buiten bij mooi weer en bij koude nachten de stakkers weer in huiselijke kring brengen.

 

Overigens kan je courgettes best nog wel een tijdje in potten opkweken.

Zorg dat ze licht en koel staan, niet te koud.

Ook een kleine pot remt de groei.

Planten die ik over heb voor de weggeef staan ook nog vaak een tijd in hun (dan te) kleine potjes te wachten op reserve of op een verhuizing.

Dan zo snel mogelijk uitplanten na afharden, maar ik zet ze vaak nog onder cloches of onder een verplaatsbare kweekbak.

Ook omdat de dagtemperatuur hier vaak flink achterblijft en courgettes pas echt gaan groeien in zomerwarmte.

 

Het is niet ideaal, maar geeft je een paar weken speling.

 

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...