Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik denk een ritnaald ( larve van een kniptor)..alhoewel ik dacht dat ze iets geler zouden zijn...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Je hebt wel verschillende stadia:

Knipsel29321381928973.PNG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bedankt voor alle reacties

Geen idee of het de ritnaald is, ik vind hem er niet echt hetzelfde uitzien...

Geplaatst:

Ja, er zitten er inderdaad tussen die wit zijn en erop lijken. Bedankt.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Vanmiddag op mijn pad op de tuin: een rups !. Ietsje, heel kort behaard dacht ik. Vraag ik me toch wel af, van welke vlinder of iets anders deze rups dan is ? En zó vroeg !

DSCN544973011392825513.JPG

Geplaatst:

moeilijk te zien op de foto, was zijn koppetje roodbruin?

Geplaatst:

ja. En ding was zo'n 3,5 a 4 cm lang

Geplaatst:

Deze foto is van vorig jaar. Aan gezien ik de eerste puntjes al boven de grond uit zie komen wil ik weten wie heeft deze larven nog meer gehad en wat kan je er aan doen.

Die bruine kwakjes want ik dacht dat het vogel kwakjes (poepjes) waren zij d e larven van de leliekever.

image64071392832381.jpg

Geplaatst:

Ja, heel bekend verschijnsel ( je zit met deze vraag wel in een erg verkeerd topic overigens he ? )

De larven van het leliehaantje dus.

remedie. De leliehaantjes ( niet te missen , felrood langwerpig kevertje ) moet je wegvangen in het voorjaar. Ze zitten op de lelie dus ( en nog wat dingen : oa kievitsbloem ). Bij de lichtste aanraking aan de plant als je het haantje zou willen vangen of doden, dan laat het haantje zich vallen en kruipt gelijk weg. Moeilijk te vangen. Dat kan je voor zijn door de val te verwachten en je andere hand er ónder te houden. De leliehaantjes elke dag even zoeken. Zijn er inmiddels larven: elke dag even de planten checken en weghalen die dingen. Vies karweitje ja.

Geplaatst:

nou het was niet degene die ik dacht... dus ik weet het niet

Geplaatst:

@tds volgens de criteria kom ik uit op wilgenhoutrups. Maar dat is m niet. Nog het een en ander geprobeerd, maar zonder resultaat. helaas.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Crosspost op verzoek:

De rattenstaartlarve, of hoe de blinde bij mijn hart roofde

Op een frisse dag in februari had het tuinencomplex Matilo besloten mest en compost langs te laten komen.

Enthousiast hebben mijn moeder en ik hoeveelheden kruiwagens geschept, gekruid en omgekiepert.

Erg leuk werk, ondanks de nattigheid want zoals ik al had laten weten waren de omstandigheden erg nat.

Eenmaal thuisgekomen was een warme douche erg welkom. Compleet met modderschoenen heb ik de badkamer betreden, onschuldig genoeg om te denken dat dit geen gevolgen zou kunnen hebben.

Na de modderzooi te hebben opgeruimd dacht ik van het zaakje af te zijn en ben ik verder gegaan met het normale leven. Tot ik enkele dagen later kalmpjes op de wc (ook gelegen in mijn badkamer) zat.

Een vergelijkbare kerel keek mij vriendelijk maar ietwat scheef aan:

rattenstaart58911394913863.jpg

Ik dacht dat het een haarpropje was, dus toen ik het oppakte om het mee te spoelen was ik erg verrast (heb deze emotie geuit door luid te gillen en het ding in de wc te smijten) dat het dingetje in mijn hand vriemelde...

Na wat googlen ontdekte ik dat ik te maken had met de Rattenstaartlarve van de Blinde bij...

Kan dus in zijn geheel niet kwaad!

Maar nog nooit heb ik te maken gehad met een larve die op een rups lijkt met een staart die geen staart maar een neus is! volgt u het nog?

De natuur blijft me verbazen!

Groetjes,

Leo

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Geplaatst:

Mooi verhaal...

Geplaatst:

een identificatie vraagje

ik ben meerdere van deze beestjes tegen gekomen tijdens het omspitten van de grond.

qy5x0k.jpg

2dl25io.jpg

Geplaatst:

gevonden. het is een duizendpoot

een tuinduizendpoot(Geophilus longicornis) of een compostduizendpoot(Haplophilus subterraneus). gezien de vele pootjes waarschijnlijk een compostduizendpoot.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Mug omhelst Mammoet... (Is dit een Vedermug?)

IMG4151m76011396291736.jpg

Meetingpoint "Vergeetmijniet". Allemaal van deze kevertjes (Elzenhaantje?) op hetzelfde Vergeetmijnietpolletje...

IMG419173861396291946.JPG

IMG419034161396291945.JPG

Ff inzoomen, is ook zo'n klein kevertje...

IMG4190m96201396292410.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

De munt is amper boven de grond, maar de munthaantjes staan al in de omgeving klaar om toe te slaan...

IMG4261m84711396477789.jpg

En zag een hommel met een opvallend oranje kont, vond het heel fijn op de palmkoolbloemen... maar zakte steeds naar beneden dus moeilijk in beeld te krijgen...

IMG4251m80441396477883.jpg

Geplaatst:

Leuk steenhommeltje!

Geplaatst:

Erny. Dat munthaantje had ik vorig jaar ook af en toe in de tuin ( heb veel munt ), maar ik zie nu bij mij op de tuin echt erg veel van die eerder geposte torretjes. Ook wat blauwig. Jij noemt ze 'elzen haantje' . Is dat niet dezelfde ?

Dat Elzenhaantje is op het moment echt bijna een plaag hier. ( ze vreten aan de bloemknoppen van mijn blauwe regen )

Ik heb veel gehakseld wilgenhout op de tuin genomen als mulch, wat uit het naast ons complex gelegen natuurgebied komt. Ik wijt het eigenlijk daaraan. Zit elzenhaantje ook in wilg ?

Ik weet echt te weinig van insecten.

Geplaatst:

Hier geen haksel van wilg,maar wel heel veel van die blauwe torrertjes/kevertjes

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.