Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:
Wij hadden ook zo`n nest in de grond...best gevaarlijk als je erover liep. Ik gok ook een das.

wespen67021415705662.jpg

Jaren terug heb ik tegen de heuvel in N-Fr, na het hooien van de weide iets dergelijks meegemaakt, waardoor ik denk dat dat wat ánders is geweest.

Na het hooien bleek er dus een wespennest in de grond te zitten ( stenige mergelbodem ). Ik zat een stukje verder onder de bomen uit te puffen van de hitte en zat daar een kwartiertje, onzichtbaar onder de boom. Kwam er een grote roofvogel in de weide tegen de helling aangevlogen en hupte er wat rond. Prachtig groot dier. Heb hem goed kunnen bekijken en ben daarna in het huis gaan zoeken, naar wélke vogel dat nou was. Het bleek een wespendief.

Terug in de weide, bleek in de weide een gat gegraven, en de raten en half dode wespen waren uitgegraven. de stukken mergel lagen in het rond. De wespendief dus.

Dassen heb ik daar overigens ook , maar toch meestal niet overdag.

Dat gat van Jorieke, dat lijkt me anders wel niet van zo'n wespendief. hoewel... Als je zag wat zo'n beest in een half uurtje tijd voor mekaar wist te krijgen....

• 1 maand later ...
Geplaatst:
koninginnepage59271420906236.jpgOp verzoek, een bezoeker (ik had er 6 bij elkaar op de worteltjes en venkel) afgelopen najaar. Is van de Koninginnepage uiteraard.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Oeh... klinkt niet alsof je die ook binnen wilt hoúden...

Misschien een soort boktor...

Zal straks verder zoeken... torretje is niet gemakkelijk te vinden...

Geplaatst:

Ben allerlei sites aan het doorspitten, zonder resultaat

Erny : denk geen boktor,heeft naar achtergebogen voelsprieten

m.v.g.

Hans.

Geplaatst:
  • Auteur

Ok... valt die af...

Maf dat ie niet te vinden is terwijl ie best erg herkenbaar is... grrrr...

Geplaatst:

Misschien is het een klopkever-soort?

[edit] Bij nader inzien niet. Die zijn ook wat 'dikker' en bovendien harig.

Geplaatst:
  • Auteur

Die voelsprieten... misschien kunnen we daarop zoeken?...

Want dan is ie iig geen lid van deze familie:

https://www.google.nl/search?q=Dermestidae&biw=1056&bih=524&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=O9zTVPewB9HtaOKVgpgD&ved=0CAgQ_AUoAQ

Hoewel hun lijfvorm er wel op lijkt...

Heee.... wat ziet mijn oog...

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/33116/Welk-soort-kever-insect-is-dit

Yeah... volgens mij heb ik 'm...

http://www.gardensafari.net/nl_picpages/rhyparochromus_vulgaris.htm

of deze...

http://de.wikipedia.org/wiki/Rhyparochromus_pini

Wat denken jullie?

Geplaatst:

vind de tekening op dekschild onderling te verschillend, ggrr

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Het is lastig zonder foto, die ga ik nog proberen te maken, maar ik heb een reguliere aanvlieger in mijn insectenhuis. Het lijkt op een Vosje, met de roestbruine dikke behaarde kont. Deze nestelen toch alleen in de grond?

Geplaatst:

As je me nou beneukt is een gewone uitdrukking in het Gooi, vroeger dan hè, onze oma`s zeiden dat. Plat Goois dat begrijpen jullie.

Daar moest ik weer aan denken toen deze bijtjes ons bij de lunch kwamen verblijden met een langdurig schouwspel..na een half uurtje hadden wij de lunch op en het wel gezien..zij gingen nog even door 2015-04-08-1163891428613528.362015-04-08-1176041428613530.502015-04-08-1112851428613532.50

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

(die zien er dus precies uit als wat hier rondvliegt, toch een bijtje en geen hommel?)

Geplaatst:

dit is volgens mij een steenhommel hoor! Of nouja, twee dan. Kijk nou, ze hebben gewoon het hele bloempje kaalgebatst!

Geplaatst:

Hier is een foto van mijn bezoeker (momenteel bezig z'n eerste legsel dicht te metselen).

B20150411-01.jpg

Geplaatst:

Zwart met zwarte stippen

Geplaatst:

Alweer op naar bamboe nr 3!

T20150415-10.jpg

T20150415-11.jpg

Geplaatst:

Ik heb drie potten met bessenplant in de tuin staan. In alle drie de potten zag ik wat larven en net had ik er in 5 minuutjes zoeken er al 4

gevonden. Is dat normaal en weten jullie waarvan deze kunnen zijn? Eenmaal in de zon begonnen ze flink te bewegen.2015042216305082631429724335.jpg

Geplaatst:

De larfjes herken ik niet. Hopelijk weet iemand het.

Vorig jaar heb ik een paar foto's gemaakt van dieren in de tuin. Ik was al een paar keer een padje tegen gekomen. De eerste keer vond ik hem in een zak aarde, en was de klontjes aan het verkruimelen totdat een van de klontjes meegaf. Dat bleek een padje. Iedere keer dat ik het padje zag was hij weer een beetje groter (ik denk tenminste dat het steeds hetzelfde padje was). Omdat we op de plek waar hij graag zat de beplanting gingen weghalen heb ik hem een tijdje in een emmer gehad, met zand/aarde die ik een beetje vochtig hield en een schuilhutje. Iedere avond gooide ik er pissebedden en kleine slakjes in. Na een tijdje kon ik hem weer terugzetten. Dit jaar heb ik hem nog niet gezien, misschien is hij overgelopen naar de buren

17217955466_15b7d794ef.jpg

16621455174_21fa2beaf5.jpg

In het grasstrookje zaten ieder jaar in juni johanneskevers. Hele zwermen. De mussen waren er gek op. Het gras is nu weg, of ze toch nog uit de grond komen en kunnen verhuizen is nog even afwachten.

17242125292_fdc8e66881_n.jpg17057671019_553152dea3_n.jpg

En hier nog een foto van een wants die zit te chillen in de zon. Ik heb hem geprobeerd te determineren en ik denk dat het een Cyphostethus tristriatus - Jeneverbeskielwants is.

17242124562_e98949332a.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst:

Wants? heeft langpootmug te pakken die zat uit te rusten op de veranda.

2015050209271235431430552109.jpg

2015050209333242761430552124.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, Wants...

Wat een coole foto! Weer wat geleerd over den Wants.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.