Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterprei zaaien


Jorieke123

Aanbevolen berichten

  • 4 maanden later ...

Ik heb ook nog steeds geen prei gezaaid, maar volgens 't zakje en de zaaikalender kan het nog prima. Dus dat ga ik morgen dan ook maar doen...

 

@hansm: OK!!! Groentetuin helemaal maar opgeven? Volgens mij hebben ze een grote varieteit aan groenten op de markt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanaf Januari elke 2 a 3 weken wat winterprei gezaaid. En nu al een tijdje niet meer. Maar ze zijn tot april te zaaien, staat op het zakje. Zijn ze dan in de winter wat kleiner, en worden ze in de vroege lente weer dikker en dus oogstklaar? Wat doen jullie? Nu nog zaaien?

Kijk nog eens naar het zakje Jorieke . Staat er misschien zaaien vanaf april want dat lijkt me veel logischer. Prei is een tweejarige plant maar als je winterprei te vroeg zaait , zoals jij deed in januari , dan loop je het risico dat hij al het eerste jaar tot zaadvorming overgaat . De eigenschap van winterprei is juist dat hij , in tegenstelling tot zomer- en herfstprei , pas laat tot ontwikkeling komt maar wel heel goed vorstperiodes kan overleven. Winterprei komt ook pas tot volle wasdom na het einde van de winter in het voorjaar. Daar hoeft het dan niet eens zo warm voor te zijn want het is een vroege starter wat zijn hergroei betreft.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hansm: Ja, ik heb al meer posts gezien waarin je het over de markt hebt. Helaas heb ik dat in Leiden op de markt nog niet gezien.

 

Ik dacht ook dat ik aan de late kant was met prei zaaien, maar dat valt zo te lezen wel mee. Vandaag maar eens doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha... Ik heb o.a. Bluegreen winter Tadorna. Maar dat is dan waarschijnlijk (staat verder niet op het zakje) een herfst/winter prei?

 

Als je hem dus in januari zaait, oogst je in oktober? En hoe later je zaait (zelfs tot mei staat er op het zakje), hoe later je kan oogsten?

 

Thanks Frans, weer duidelijk. Ik ga dus nog maar wat zaaien, en deze preien (net verpoot) in de (late)herfst oogsten.

 

Vorig jaar had ik er wel wat die gingen bloeien, een stuk of 5 in totaal. Maar het was ook wel heel raar weer geweest. En dat bloeien zie je aankomen, dus ik heb ze toen meteen geoogst. Ook helemaal niet erg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vindt altijd leuk om op markt prei te kopen je krijgt dan mooi pakketje voor weinig, en doet het altijd goed in tegenstelling tpot zaaien.

Zomerprei vindt ik lekkerder en meer smaak hebben dan soms taaie winterprei

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
De winterprei, lijkt mij ook wel wat, wanneer moet je die zaaien, en als het niet te laat is al, kan het dan gewoon buiten of moet het binnen?

 

Dat kan nu en direct in de vollegrond als je dit wilt! (wel nog eens verspenen natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...