Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jonge muskus eendjes geboren


Gast jack

Aanbevolen berichten

ik heb hier een aantal muskus eenden rondlopen

we hebben ze voornamelijk om de eieren die ze leggen ..maar de eenden zelf zouden ook goed smaken .

het zijn makkelijke eenden om te houden

 

het is al weer een lange tijd terug dat we jonge muskus eendjes hadden

 

heb er 3 laten broeden deze keer ze broeden ongeveer 35 daagjes

 

1 nest is gisteren uitgekomen .8 eieren er onder 8 uitgekomen

 

005-3.jpg

 

004-3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat valt tegen de oudste 3 zien alleen maar poep poep. hahaha mijn jongste vind het allemaal wel leuk ..

en pa zegt altijd .ik ben degene die het schoon moet maken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief, heb hier 10 al wat grotere muskuseendjes rondlopen en 9 jonge ganzen, die kunnen pas echt poepen, heb mezelf hier in huis niet populair gemaakt door ganzen te nemen, terwijl ze zo leuk zijn, eenden zijn leuker en vriendelijker dan kippen maar ganzen lijken me net weer wat inteligenter.

Heb trouwens een heel vervelend probleem bij de jonge muskuseenden, ondanks het feit dat ze vrij rondlopen en watervogelvoer krijgen zijn er een paar bij die tot bloedens toe veren bij hun collegea uittrekken en opvreten, heb de verentrekkers nu apart en ga er zeker niet mee verder fokken maar wordt er een beetje wanhopig van, iemand een oplossing?

@Jack, krijgt jouw vrouwtje haar kuikens ook groot, heb er hier 1 lopen die er elk jaar maar 2 of 3 overhoudt, doodzonde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier gaat het meestal wel goed met het zelf groot brengen der jongen

ik zorg wel dat ze droog kunnen zitten bij nat weer ..overdek .voor de rest lopen ze hier gewoon buiten los ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar dat verentrekken/opeten komt dat vaker voor bij muskuseenden ik heb daar nog niet van gehoord.

Je zou Jan Harteman leraar op Barneveld o.a watervogels een email kunnen sturen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, dat zou heel fijn zijn, het is echt een rotsituatie, kan er op het net weinig over vinden, behalve dan dat het erfelijk is, heb rond pasen ivm lammetjesdag deze ganzen en eendenkuikens gekocht, achteraf niet een hele slimme zet van mij maar goed, diertjes zijn hier direct onder de lamp gekomen en eigenlijk vanaf dag 1 is het getrek en gevreet van veren begonnen, alleen de muskuseenden doen het gek genoeg, ook bij de ganzen, heb begrepen dat de smaak van bloed lekker is voor een verentrekker, en dat zie je ook.

Naar mate ze ouder worden lijken ze alleen maar fanetieker te worden.

Overdags lopen ze los (op de verentrekkers na) en nachts gaan ze op stal, waar ze alle ruimte hebben.

Een oplossing zou echt geweldig zijn!!!

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb er ook nog nooit van gehoord dat muskus eenden dit doen .

heb het wel eens ganzen zien doen .maar dit was alleen als ze binnen zaten ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yola schreef:

 

"Heb trouwens een heel vervelend probleem bij de jonge muskuseenden, ondanks het feit dat ze vrij rondlopen en watervogelvoer krijgen zijn er een paar bij die tot bloedens toe veren bij hun collegea uittrekken en opvreten, heb de verentrekkers nu apart en ga er zeker niet mee verder fokken maar wordt er een beetje wanhopig van, iemand een oplossing?"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

"Ik" heb slechte ervaringen met muskus eenden.

Mijn ouders hadden vele jaren geleden het idee om veel zelfverzorgerder te worden en hadden daarom een klein boerderijtje in Drenthe gekocht.

Daar moesten natuurlijk ook dieren bij.

Ganzen liepen er al (perfecte "waakhonden" trouwens), en Chinese loopeenden, muskus eenden en kippen kwamen er ook bij.

Voor de Chinese loopeenden en muskuseenden had mijn vader een mooi vijvertje gemaakt met nachthok.

Dit met een goed hek omsloten.

 

Alles ging goed de eerste tijd.

Plots echter vonden we 's ochtens een loop eend dood in het water.

Tja dat kan gebeuren.

Echter de volgende dag weer één, en de dag erop weer één.

Mijn ouders de boel goed in de gaten gehouden, des avonds hoorde zij wat rumoer en gingen kijken.

Een tweetal muskus eenden waren bezig een Chinese loop eend te verdrinken.

Daartoe pakten deze twee muskus eenden de lange nek van de chinees met hun snavels.

En drukte vervolgens de eend onder water.

Direct hebben mijn ouders de eenden gescheiden.

Later kregen ze hun eigen hok.

Na nog wat andere agressieve ervaringen met de muskus eenden hebben mijn ouders deze weg gedaan.

 

Het gekke is, dat er ook een kruising bestaat tussen muskus eenden en Indische loopeenden, de zogenaamde tongki’s.

De eieren zouden beter smaken dan van de soorten afzonderlijk.

Met Indische loop eenden heb ik geen ervaring.

 

Chinese loop eenden zijn echter hele lieve eenden.

Vragen niet erg veel, zijn graag wel samen in een groep. (hoe heet dat bij eenden, geen "vlucht" toch?)

Vliegen kunnen ze overigens (bijna) niet, lopen wel.

Ze waggelen ook niet als eenden.

Loopeenden hebben geen zwemwater nodig het zijn geen zwemmers.

Maar een tijltje met water, daar zijn ze werkelijk gek op.

O ja, het zijn eieren leggers, en broeds waren ze ook niet bepaald.

Wil je jonge eendjes, dan moeten ze vaak door een andere eendesoort worden uitgebroed.

 

Maar goed, die muskus eenden.

Ik heb nadien nog vele slechte verhalen over deze eende soort gehoord en gelezen.

Het zijn mijn soort eenden niet!

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb alleen maar goede ervaringen met muskus eenden

 

mijn eerste kenis making was toen ik 1 jaartje in drente woonde daar liep een grote groep muskus eenden op het erf

in het voorjaar waren ze aan het broeden .vliegen deden ze niet vaak

ze liepen overal waar ze maar konden komen .

 

toen ik eenmaal wat ouder werd wilde ik dus ook muskus eenden gaan houden .

heb ze ook altijd gewoon tussen de kippen gehouden .nooit problemen gehad

 

die 2 muskus eenden die die eend verdronken hebben waren dat mannetjes muskus eenden ( zoals jij het beschrijft zie ik het. als dat zij wilde paren >

met die Chinese loop eend ......als een eend namelijk te lang met haar kop onder water is verdrinkt zij .

hier liggen ook wel eens wilde eenden vrouwtjes dood in het water ....

 

het kan wel eens voorkomen dat een muskus eend man wat stoer wil doen .meestal in de paartijd .

 

maar mijn ervaringen is gewoon tof met muskus eenden

zal ze ook altijd houden zolang het kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

"die 2 muskus eenden die die eend verdronken hebben waren dat mannetjes muskus eenden ( zoals jij het beschrijft zie ik het. als dat zij wilde paren >"

 

 

Ja dat waren mannetjes muskus eenden.

Toen mijn ouders het ontdekte waren ze niet aan het paren.

En ik meen dat ze ook een Chinees mannetje verdronken hadden.

Wij kregen de indruk dat het hier puur om een soort racisme ging.

Deze muskus eenden waren sowieso niet aardig, maar gewoon agressief.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

als een muskus eend man geen vrouwtjes heeft is zijn gedrag helemaal anders ( paardrift noem ik het dan .

en als er dan 2 van die grote zware jongen op 1 eend willen ja dat loopt verkeert af .( als eenden paren nemen ze het vrouwtje beet in haar nek bij haar kop en als 2 eenden dit doen bij 1 eend lijkt het anders over komen dan het in werkelijkheid is

 

ze willen paren en of het nu man of vrouw eend is ze kruipen er op .( zelf op kippen als ze geen vrouwtjes hebben

 

mijn muskus eend man had 5 vrouwtjes .nu heeft hij er nog 3 .het is een rustige man .die gewoon zijn werk wil doen hier .is ook onlangs papa geworden van 8jonge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier verder ook eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met muskuseenden, we hebben 2 chocoladebruine en een witte 2 vrouwen en een woerd.

Denk dat het verentrekken er bij deze jonge dieren inzit, is stress vererfbaar? Heb ze gekocht toen ze net uit het ei waren, ze zijn dus zonder ouders grootgeworden, net als de jonge ganzen, die niet aan verentrekken doen.

Mijn eigen eenden doen het niet, kippen ook niet, verveling kan het zeker niet zijn, het is echt een afwijking volgens mij.

Hier heeft mijn muskuswoerd van de week gepoogd mijn wilde eendenvrouw te bevruchten /om te brengen, het ziet er heel naar uit en uiteindelijk ben ik tussenbeide gesprongen waar ze beiden niet erg van onder de indruk waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier nog een mooie link over muskus eenden

http://www.aviculture-europe.nl/nummers/06N03A08.pdf

 

vandaag is moeder muskus eend op stap met haar kuikens .ze laat ze een beetje de omgeving zien .

hoop dat het weer wat zonniger word ..trouwens de jonge muskus eendjes krijgen opfok korrels voor kippenkuikens gemengd in water zo dat het een lekker papje is .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eens met Jack dat het verdrinken inderdaad te maken heeft met paartijd, en het een poging is van de mannen om het vrouwtje in de paar positie te krijgen, dat het eruitziet of ze het vrouwtje willen verdrinken klopt het gaat er bijzonder agresief en dwangmatig aan toe van de kant van de mannetjes maar hun bedoeling is het niet dat is enkel het paren.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef ze ook wel pap, aangelengd met water, is ook altijd een groot succes.

Gaat jou vrouwtje ook nog regelmatig een rondje vliegen nu ze kuikens heeft? Die van mij doet dit namelijk wel, kleintjes blijven dan heel braaf bij elkaar liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee de mijne is geleewiek kan dus nooit meer vliegen ( ik heb haar afgelopen zomer gevonden samen met het mannetje ze waren brood mager ze waren natuurlijk uitgezet door mensen die er van af wilde arme eenden ..( mannetje was ook geleewiek trouwens

heb wel ooit een man muskus eend gehad die gewoon kon vliegen .op een dag hups het dak op en ik heb hem nooit meer gezien ..terwijl thuis de dames op hem stonden te wachten ...

 

ik ben gewoon dol op muskus eenden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral mijn witte vrouwtje is gek op vliegen, de woerd heeft pas ook zijn vleugels ontdekt, we hebben hem tot nu toe 3 keer uit het aangrenzende natuurgebied terug moeten halen, hij laat zich dan ook heel makkelijk vangen en is ook zichtbar blij weer thuis te zijn.

Laatste tijd komt ie na een korte vliegtoer weer snel naar huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vind het altijd een mooi gezicht , hoe toch zo een zware muskus eend woerd kan vliegen

 

ik heb buiten bij een kasteel met vijvers ook wat muskus eenden zitten .ga er 3 maal per week heen om te kijken of alles goed gaat

 

ik neem dan ook altijd een paar kilo watervogel korrels mee

door de bezoekers van dat park worden ze ook gevoerd ..alleen de kraaien eten altijd veel eieren op ook van de ganzen die er zitten

dus veel jongen komen er niet bij .maar dan word het er ook niet te vol met muskus eenden

Link naar reactie
Delen op andere sites

vind het altijd een mooi gezicht , hoe toch zo een zware muskus eend woerd kan vliegen

 

ik heb buiten bij een kasteel met vijvers ook wat muskus eenden zitten .ga er 3 maal per week heen om te kijken of alles goed gaat

 

ik neem dan ook altijd een paar kilo watervogel korrels mee

door de bezoekers van dat park worden ze ook gevoerd ..alleen de kraaien eten altijd veel eieren op ook van de ganzen die er zitten

dus veel jongen komen er niet bij .maar dan word het er ook niet te vol met muskus eenden

 

hier even een filmpje

 

th_012.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...