Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

@loesik zal het eens voorstellen. Maar ik vermoed van niet.

Geplaatst:

Wat leuk om dit topic te lezen @loes ik ben begonnen met bokasi en dat onderin per vak van een opnieuw in tezaaien vak ingebracht… dat ging super goed en was igv volledig gecomposteerd tegen de tijd dat dat vak opnieuw ingezaaid moest worden.

Maar wel een gedoetje.

Toen heb ik ook na inlezen en overwegen de knoop doorgehakt en een compost ton naast onze voordeur geplaatst!! 😬 Tuurlijk had ook mijn lief bezwaren maar gelukkig laat hij mij meestal maar gaan…

Het is bij mij het enige stukje waar het op de volle grond en deels in de zon kon. Het duurde 1 jaar voordat ie vol was en de compost bruikbaar. Ik maak alles echt klein voordat het erin gaat. Ik doe net als jij verdroogd herfstblad die ik in zak bewaar en in lagen bijvoeg als ik denk dat er “ bruin” op moet. 
Ik heb geëxperimenteerd met welk bodembedekking van mijn dieren hokken het beste werkte in de compost ton… ( zonde om mijn eigen kippen en kwartelmest niet te gebruiken!)

Ik kwam uit op vlas lemen: dat is al heel fijn gesneden en werkt heel goed bij de kwartel waar hun uitwerpselen snel aan hun pootjes gaan klonteren.

Ik had ook cavia’s die op kranten en hooi zaten en 2 keer per week verschoonde maar dat duurde veel te lang voordat dat vergaan was.

Het klein maken van de planten is echt wel een klusje nu in de herfst maar ik heb het er graag voor over!! Het geeft zo’n super goed gevoel dat zelfs met een moestuin in bakken in een huis waar eigenlijk geeneens sprake is van een tuin toch mijn eigen kringloop te hebben👍😍

Ik heb nog korrels van de bokasi en ga nu beginnen om daar eens in de zoveel tijd een laag in de compost ton mee te bestrooien… lijkt me wel een mooie toevoeging!

DD485BE8-794D-4136-BEDE-73A1CB82C4B7.jpeg

546FBE01-239F-4D95-AC1F-C1DAA37C715A.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Mooi plekje, wel gedurfd daar naast de voordeur.
Een compostvat is net wat anders dan een Hotbin.

Ik kon zo snel geen algemeen topic over een compostvat vinden maar er zijn meer leden met een compostvat
En natuurlijk is je foto ook welkom in het algemene fototopic van alle compostbakken:

Geplaatst:

Dank voor de link @loes ga ik bij gelegenheid dat ook lezen en daar mijn foto’s toevoegen👍😊

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

90 dagen later
image.jpeg.2e5b7113ebbbcce44fead79727f59e33.jpeg

Bak leeg geschept. Het deel aan de bovenrand van het luik is nog niet klaar maar onderaan zag er goed uit, het oogt op de foto misschien wat nat maar het was aan de droge kant. Van het deel daarboven kwam goed wat warmte af. Lekker klusje wel voor vandaag want zo warm was het niet hier in het noorden. 
Daarna begon het te regenen dus verder geen foto's gemaakt. De compost staat nu in een specieton om te worden gezeefd want zoals verwacht zijn de houtsnippers/stokjes niet volledig verteerd. Dat geeft niet dat gaat er bovenaan gewoon weer in. 

Ik heb de bovenlaag ook even bekeken en ik ben denk ik iets te scheutig geweest met bruin materiaal. Bang dat de boel te nat zou zijn maar het middendeel was duidelijk te droog dus dat ga ik nog even corrigeren door er extra keuken en groenafval doorheen te mengen. 
Verder opgemerkt dat eierschalen in dit systeem niet werken ondanks dat dit wel op het lijstje staat. Met mijn oude compostbak braken die wel tijdens het poken met de beluchtingsstok maar bij de hotbin wordt na het toevoegen niets meer met het materiaal gedaan dus die eierschalen komen heel tevoorschijn. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Wat liter urine is oplossing voor beide N en vocht.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee @donaldk daar ga ik niet aan beginnen, mijn urine is daar sowieso niet geschikt voor en andermans urine staat mij tegen. 
Ik kan beter het probleem bij de oorsprong aanpakken, ik heb gewoon echt veel te veel bruin materiaal erin gegooid. Dat was bij het zeven van de compost ook wel te merken want de hoeveelheid compost en "bulk materiaal" was ongeveer 50/50. Een beetje zou nodig zijn voor de ventilatie maar zoveel is echt overdreven. 

De bak bevalt verder heel goed. Het vraagt weinig onderhoud, gooi bovenaan de juiste verhouding groenafval erin en haal na verloop van tijd onderaan compost eruit. Daarin zit ook direct een klein nadeel want als je (zoals ik) niet de juiste verhouding bovenaan erin gooit kom je daar pas bij het oogsten achter omdat er in tussentijd niet mee hoeft te doen. Bij een gewone compostbak kan je bij het omzetten nog bijsturen. Ik ga nu bijsturen en verwacht dat de volgende oogst een stuk beter is. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ook ik heb ervaring met de Hotbin. Het is de laatste aanwinst in onze reeks compostbakken. Ik heb goed gelet op het recept en na 1 week zat ik al op 65 °C. Daarna de temperatuur wel in laten zakken omdat ik even niet heb opgelet. Ik was vers materiaal op een andere, niet geïsoleerde bak aan het doen. Maar inmiddels weer opnieuw aan het bijvullen. Temperatuur loopt al weer op ondanks buiten temperatuur van < 5 °C.

Daarnaast gebruik ik ook urine om zaagsel te bevochtigen en dat vochtige zaagsel bij te mengen bij GFE.

Hotbin eerste opstart.jpeg

aangepast door Compostbode

Ik composteerde al lang voordat ik een moestuin had.......

🥒 Etensresten zijn de meest voor de hand liggende kandidaten om te verwerken in een compostproces.

💩 Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren.

🌱 Met compost voeden we het bodemleven dat op haar beurt de planten voedt.

🍃 Compost is een natuurlijke meststof en een interessant alternatief voor industrieel 🏭 geproduceerde kunstmest.

🪱 Door te composteren lever je een bijdrage aan het behoud en herstel van de biodiversiteit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic