RW5 Posted June 23, 2024 Share Posted June 23, 2024 Ik wil stekken kweken via hydroponics (geen fruit of groente) Ik laat de stekken een paar cm in het water staan en voeg een bruissteen toe voor extra zuurstof. Zou ik het water misschien ook moeten verwarmen voor beter resultaat? Met bodemwarmte heb je meer kans op slagen..? Zijn er mensen die ook op deze manier met succes stekken hebben gekweekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted June 23, 2024 Share Posted June 23, 2024 Munt, salie en basilicum. Maar dan in stilstaand water. Wat ook zou moeten werken: druif en vijg (licht houtige takken van dit jaar in de zomer). Niet gedaan, maar wel erover gehoord. In de zomer heb je denk ik geen bodemwarmte nodig, dan is het al warm genoeg. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dashbro Posted June 25, 2024 Share Posted June 25, 2024 Een Reaper peper heeft hier met succes op hydro gestaan, maar dat was geen stek, dat was vanuit zaad. Bruissteen erbij, gaf een heel mooi wortelsysteem. Heb hem daarna op grond overgezet, gaf een forse plant met aardig wat vruchten, wel redelijke kans op schade op die manier. Plant raakte topzwaar en had geen zin in scheerlijnen enzo.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted June 25, 2024 Share Posted June 25, 2024 Geen fruit of groente, maar wel op moestuinforum en in het groente-topic, haha. Wat wil je stekken? Mijn ervaring is dat heel veel wil wortelen in water, als je er maar voor zorgt dat je (bijna) dagelijks het water ververst en de juiste stekjes neemt (dus bijv niet te zachte topjes bij verhoutende planten). Het water wat ik weggooi, verzamel ik, dat komt bij andere kamerplanten of tuinplanten. Hydroponics kan ook, maar ik zie zelf geen meerwaarde van zo'n systeem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RW5 Posted June 25, 2024 Author Share Posted June 25, 2024 Ik wil lagerstroemia stekken. In gewoon water zit weinig zuurstof. Met een bruissteen wordt veel zuurstof toegevoegd wat toch belangrijk is bij stekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 @RW5 geen ervaring mee maar lees op verscheidene Engelse websites dat wortelen in gewoon water, al dan niet met rooting hormone, lukt. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 Hi RW5, Als fanatiek hydroponics uitoefenaar durf ik te zeggen dat vrijwel alles te stekken valt door een tak in water (met voedingsstoffen) te zetten. Persoonlijk zou ik niet te moeilijk doen met water opwarmen of bubbelaars (lees: niet nodig) Mijn 10 jaar ervaring in 3 zinnen samengevat: een tak/stek van een plant die je in water plaatst, schiet maar wat graag wortel in het water. Als je daarna (of al voor het wortelschieten) voedingsstoffen toevoegt, is het relatief makkelijk voor een plant de groei door te zetten en direct weer groter te groeien en te herstellen van het gebrek aan voedingsopnamecapaciteit. Wat is wel een kritiek moment: als je je plant van hydroponics weer terug in aarde wil zetten! Een plant op hydroponics is relatief lui in de aanmaak van wortels (en heeft die wortels ook niet nodig). Als je een grote hydroponicsplant terug in de aarde, heeft hij vaak niet de capaciteit om zichzelf in leven te houden en gaat hij weer dood. Liever je stek laten wortelschieten in water en hem dan nog klein zo snel mogelijk door in aarde plaatsen en daar door laten groeien, dan dat je de stek weken op hydroponics houdt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RW5 Posted June 26, 2024 Author Share Posted June 26, 2024 (edited) Beukwood, je hebt dus ook genoeg buitenplanten gekweekt? Wat voor water gebruik je en hoe vaak ververs je? Hoe oud moeten de stekken zijn? Edited June 26, 2024 by RW5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 Lagerstroemia is relatief eenvoudig te stekken en krijg je in 3 tot 5 weken aan de wortel. Ik zou niet met hydroponics gaan klooien tenzij je het om het experimenteren is te doen. Belangrijkste punt is dat de stekken de juiste hardheid hebben. Te zacht is niet goed (gaan rotten) en te hard is ook niet goed (geen wortelvorming). Dit is niet iets wat je kunt uitleggen, je moet dat voelen. 'S morgens stek knippen en direct stekjes van maken. In stekgrond steken en met een gieter goed vochtig maken. Stekken onder melkwitte folie plaatsen (plastic mag op de stekken liggen). De stekken UIT DIRECT ZONLICHT ZETTEN. Eventueel schaduwdoek gebruiken om stekken uit direct zonlicht te houden. Temperatuur bij voorkeur tussen de 20 en 25 graden. Als de temperatuur erg hoog is dan wordt er wel callus gevormd maar weinig tot geen wortels. Na een week voorzichtig kijken hoe het met de stekken is gesteld. Stekken die sporen van schimmels vertonen weghalen. Stekpoeder / 'rooting hormone' wordt tegenwoordig door professionele vermeerderaars bij de meeste planten niet meer gebruikt. Veel belangrijker is de juiste hardheid van de stek. Het moment van stekken kan ieder jaar anders zijn aangezien het weer hierop de meeste invloed heeft. Dit jaar kan Lagerstroemia eerder worden gestekt dan vorig jaar omdat het toen lang koud bleef. Gebruik gezond uitgangmateriaal. Dit voorjaar zat er meeldauw in Lagerstroemia en dat kwam door het natte weer. Sporen van meeldauw kunnen op het blad zitten en onder warme en vochtige omstandigheden weer actief worden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RW5 Posted June 26, 2024 Author Share Posted June 26, 2024 Ik wil ook gaan kweken op volledig perliet. Dit houdt vocht vast en is luchtig. Ik ken een stekkenkweker en die vertelde me dat de stekken 3 weken oud konden zijn om gestekt te worden. Zij hebben ook lange takken van bomen die ze stekken voor spillen. Dus hardhout is ook mogelijk. Waarom onder witte folie plaatsen? Kan ik kraanwater geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 Kraanwater in NL is schoon genoeg en bevat geen chloor. Onder witte folie is om verdamping tegen te gaan. Je kunt mogelijk ook volstaan met slechts bladeren halveren/verminderen en stek in de schaduw zetten. Als het om niet teveel stekjes gaat: ik doe ook wel eens een omgekeerde boterhamzak er losjes over, soms met opengeknipte hoekjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dashbro Posted June 26, 2024 Share Posted June 26, 2024 Stekken kweken moet te doen zijn op de hydroponic kweekmethode. Volgroeid en oogstklaar gewas is wat anders... hier zit er teveel kalk in het kraanwater, en te weinig restbehoeften naar mijn inzien. Maar, ik ben een leek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beukwood Posted June 27, 2024 Share Posted June 27, 2024 9 uren geleden, RW5 zei: Beukwood, je hebt dus ook genoeg buitenplanten gekweekt? Wat voor water gebruik je en hoe vaak ververs je? Hoe oud moeten de stekken zijn? Ik kan het beste naar Brabantse Tuinprins zijn ervaring refereren als beste oplossing en me erbij aansluiten! Zelf stek ik regelmatig iets maar heb geen ervaring met Lagerstroemia specifiek. Hydroponics of niet: Tuinprins zijn principes zijn ook van toepassing voor heel veel andere soorten stekken: Ontwijk direct zonlicht (om het je takje zonder wortels niet te moeilijk te maken) Aangename temperatuur (om het je takje niet te moeilijk te maken) Structuur moet goed zijn: te jong weefsel rot weg binnen aantal dagen/weken. Te houterig heeft geen wortelgenereervermogen meer. Als je takken in water zet: het liefst een donkere (niet transparante) vaas om algengroei/schimmelgroei niet onnodig een handje te helpen. In principe dan het waterniveau ongeveer hetzelfde proberen houden: een tak die van nat naar droog gaat heeft eerder de neiging te rotten. Kraanwater in principe ‘schoner’ dan regenwater. Verder geloof ik persoonlijk dat het geen rocketscience is en moet je het gewoon proberen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted June 27, 2024 Share Posted June 27, 2024 7 uren geleden, RW5 zei: Ik wil ook gaan kweken op volledig perliet. Dit houdt vocht vast en is luchtig. Ik ken een stekkenkweker en die vertelde me dat de stekken 3 weken oud konden zijn om gestekt te worden. Zij hebben ook lange takken van bomen die ze stekken voor spillen. Dus hardhout is ook mogelijk. Waarom onder witte folie plaatsen? Kan ik kraanwater geven? Onder witte folie: gaat verdamping tegen en wit geeft toch licht zodat de stekken niet te donker komen te staan. In Nederland is het kraanwater bijna overal van goede kwaliteit. Lagerstroemia is bodemvaag dus groeit zowel op gronden die zuur zijn en op gronden die kalk bevatten (bijv. kleigrond). Indien het kraanwater kalk bevat dan lijkt mij dat bij Lagerstroemia geen probleem. Groei van 3 weken oud is m.i. te soft om aan de wortel te krijgen. Bovendien moet je een onderscheid maken tussen amateuromstandigheden en de professionele kweker die gebruik maakt van een nevelinstallatie die iedere 20 minuten een paar seconde aangaat. Spilvormen van Lagerstroemia worden doorgaans gemaakt van 'gewoon' stek (dus niet van verhoute takken). Van belang hierbij is dat al in een relatief vroeg stadium wordt begonnen met het leiden (op 1 tak zetten). Perliet: stekken in puur perliet wordt soms gedaan bij gewassen waarbij het stek gemakkelijk kan rotten. Bovendien is het doorgaans vrij van ziekteverwekkende schimmels. Nadeel van perliet is dat het niet altijd eenvoudig is het exacte vochtigheidsgehalte te beoordelen. Ervaring met het stekken in pure perliet heb ik niet, ken het eigenlijk alleen als toevoeging aan potgrond. Wordt vooral gebruikt bij gewassen waarvan de wortels gemakkelijk kunnen rotten indien het substraat te nat is. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted November 16, 2024 Share Posted November 16, 2024 Afgelopen voorjaar heb ik komkommer opnieuw laten wortelen in een glaasje met water. ik heb toen de plant bij het gezonde gedeelte met een scherp mes afgesneden. Dat gedeelte in een normaal glaasje met water gezet. Iedere dag het water verversen. Na een paar dagen kwam er een klein worteltje. Ongeveer een dag of 8 na het afsnijden zag het er zo uit. Ik heb de plant toen in de moestuinmix gestopt. Na een aantal dagen zag ik dat er nieuwe worteltjes naar buiten toe kwamen. Dus de plant was goed aangeslagen. Weer wat later (de plant had inmiddels een nieuw blad laten groeien) heb ik de plant terug gezet in een mini. Ik heb er van de zomer een mooie oogst van gehad. Ik durf niet te zeggen of dit ook bij lagerstroemia. Is het nog gelukt om te stekken? We zijn nu een paar maanden later.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts