fre3ke Posted June 24, 2024 Share Posted June 24, 2024 (edited) Ik open een topic voor deze pruim omdat ik er zelf zo blij mee ben. Ik heb ze nu zeven of acht jaar staan. Ik heb twee wilde soorten, een gele en een rode, en een zwartbladige 'trailblazer'. In die laatste heb ik last van pruimenmot. En de pruimen hebben dit jaar veel littekens op de schil die verhout zijn, misschien van de hagel. In de wilde soorten heb ik dat allemaal niet. Ze bloeien vroeg, maar hebben blijkbaar geen last van late vorst na de bloei. Wel van beurtjaren. Dit jaar wordt een overvloedige oogst voor de rode en ook de trailblazer bezwijkt bijna, de slappe takken slepen over de grond. Aan de gele hangen 20 pruimpjes. De eerste rijpe vruchten heb ik gisteren geoogst. Ze moeten binnen nog even narijpen en dan kun je ze zo eten (schil is wel vrij dik, die spuug ik met de pit uit) of inmaken. Edited June 26, 2024 by fre3ke 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted June 25, 2024 Share Posted June 25, 2024 Hier (Midden Brabant) zijn de kerspruimen nog keihard, duurt nog wel een tijdje voor die rijp zijn. Heb er diverse staan. De 'Trailblazer' (Synoniem 'Hollywood') is overigens geen pure kerspruim maar een kruising met een Japanse pruim (Prunus salicina). Bij mij hangt er ook redelijk wat aan. Dit vind ik opvallend aangezien ik er weinig bestuivende insecten op heb gezien. De kerspruim is matig zelfbestuivend dus het beste er meerdere aanplanten die genetisch verschillend zijn van elkaar (verschillende cultivars of zaailingen). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted June 25, 2024 Share Posted June 25, 2024 Ik heb een kerspruim niet-cultivar gekregen van iemand, die had het blijkbaar ooit meegenomen als stekje uit Turkije. Daar worden ze massaal geteeld (zowel commercieel als in de tuin) en zijn kerspruimen een "gewone pruim", dus ligt ook in de supermarkt. Naast de Europese cultuurpruim. Er wordt gedacht dat de Europese pruim (prunus domestica) een kruising is tussen de sleedoorn (vorm, wrangheid) en kerspruim (aroma, zoetje). Lekkere pruimen! De mijne kleuren geelrood als ze rijpen. Dit jaar heb ik helaas geen pruimen, ik denk omdat ik de boom vrij laat nog verplaatst heb naar een nieuwe plaats. Veel bloemen, maar geen vruchtzetting. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 8, 2024 Author Share Posted July 8, 2024 De oogst valt hier samen met de Opal pruim, dus niet zo vroeg als ik dacht. En in een enkele pruim heb ik toch pruimenmot, maar dat zijn er 3 op driehonderd. Bijna alles is nu geoogst, ik denk dat er 15-20 kilo totaal van de boom kwam. Het meeste wordt dessertwijn, dat heb ik al eerder gemaakt en was toen heel geslaagd. Ze hebben een heel fijne smaak, met iets van ananas erin. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts