Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

21-7-21 (meststof) voor bonen?


eva1986

Aanbevolen berichten

Oké, ik heb véél meststoffen, maar veel in verhoudingen die voor mijn botanische orchideeën bedoelt zijn...

 

Zou ik 21-7-21 ook voor mijn kievitsbonen kunnen gebruiken? Ik meen nl te weten dat die veel bemesting vragen, maar ik ben bang voor overbemesting (met name de Kalium?). En bijvoorbeeld voor de aardbeien, ben ik bang voor te weinig stikstof...

 

Is bijvoorbeeld verse (of gedroogde) stalmest een beter alternatief? Schoonouders hebben melkveebedrijf, dus is wel een optie???

 

Alvast bedankt weer!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonen voorzien meestal volledig in hun eigen stikstofbehoefte door een samenwerking met bacteriën in knollen op de wortels, deze kunnen stikstof uit de lucht binden en delen dit met de bonen! Verder hebben ze niet veel mest nodig, met name in de kiemfase kunnen ze slecht omgaan met hoge zouten gehaltes.

Stalmest en overdreven organische bemesting zorgt voor doorschietende planten die uit de hand groeien. Beste is om een langzaamwerkende organische mestof te gebruiken met weinig stikstof en fosfaat, maar met een redelijk gehalte aan Kalium om de vochthuishouding van de plant te versterken en de houdbaarheid/smaak van de bonen te vergroten.

Dit laatste geldt ook zeker voor de aardbeien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 21-7-21 is laag in fosfaat en vrij hoog in kali en stikstof. Gezien bonen inderdaad zelf de stikstof uit de lucht kunnen halen zou ik deze niet gebruiken. Als je dan toch kunstmest wilt geven, dan zou ik eerder een meststof kiezen waarbij het eerste getalletje lager of nul is (het eerste getal staat voor de stikstof).

 

Echt kwaad kan het niet hoor, alleen heb ik zelfs weleens gehoord dat bonen geen stikstof meer uit de lucht halen als je ze zelf al veel stikstof geeft. Dus dan heb je geld uitgegeven voor kunstmest terwijl de boon het net zo goed zelf had kunnen produceren. Beetje zonde. Dan kan je die kunstmest beter op een ander gewas gebruiken. Misschien wel een aardige meststof voor bijvoorbeeld kolen, die willen wel veel stikstof en wat kali kunnen ze ook goed gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...