Jump to content

Clematis stekken?

Missmass

Recommended Posts

Ik heb straks een stek genomen van een clematis, deze in stekpoeder gestoken en in de tuin gezet. Nu heb ik alleen nooit eerder gestekt en ik zie dat de stek er maar slapjes bijhangt nu. Ik heb ook zomaar ergens de schaar in een stuk van de struik gezet, en dus vrees ik dat het niet goed is gegaan.

Ik heb op internet gezocht, maar vind de beschrijvingen van een stek nemen erg lastig te begrijpen. Is er iemand die me heel jip-en-janneke kan vertellen in welk gedeelte van de plant ik de schaar moet zetten voor een goede stek?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

haha., jawel hoor. Tuurlijk. Maar voordat er hele verhandelingen getypt worden hier, moet je ons eerst vertellen wat voor Clematis -soortje , of als je dat niet weet , uit welke 'groep' de Clematis komt.

Dus : is het een voorjaarsbloeier ( nu - Clematis montana bv , of alpina ofzo ) of is het een grootbloemige voor-zomer en zomer bloeier ? Of is het een nazomer - herfst bloeier ( kleinbloemig )

Dat maakt nogal verschil namelijk om je de juiste tips te kunnen geven.

( En eerlijk gezegd ook om eventueel het stekken af te raden , want de grootbloemigen kunnen echt heel moeilijk te stekken zijn. )

Hmm, de plant staat in de tuin bij mijn broer en er hing geen kaartje meer aan maar hij lijkt erg op een Montana (heb even snel gegoogled). Staat nu ook volop in de knop en gisteren bloeide er al een bloem, dus een voorjaarsbloeier lijkt me.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Montana's zijn het makkelijks te stekken. Dan bof je. Je kan het nu al wel proberen. Gewoon 10 stekken nemen. 10 takjes vanuit een dunne tak , zonder al te veel jonge groei ( zonder zachte toppen dus ) Dan neem je zo'n tak en knip je hem in stukken met 2 knopen. Zeg het maar gewoon als ik acadabadra spreek hoor , Van de onderste knoop van al die 10 takjes die je nu hebt ( onder en bovenkant goed op letten wat wat is ) neem je de blaadjes af. De bovenste 2 blaadjes laat je zitten. Je steekt ( diep gaatje maken met een potlood ) de takjes in aarde. Of in potten , met wat zandige potgrond of anders gewoon potgrond. Niet veel gieten. Best het potje van onder af wat water op laten zuigen. Wegzetten , enigszins beschut. Mag geen wind hebben, geen zon , geen regen. Maar niet laten uitdrogen. Niet nat !

Nog beter is per potje 1 stek , en dan een zakje erover heen. Maar dan helemaal weinig water geven. Ook dan niet in de zon ! Bij echte kou liever naar binnen. Ik zou ze nu binnen zetten nog denk ik. Rustig wegzetten. duurt 2 - 3 weken voor je groei ziet in de oksels van de bovenste knoop.

Het is op zich nu wat raar moment om bovenstaande te doen, maar het kan met Montana wel al. De groei zit er nu al wel lekker in. Anders even wachten ( of als ze nu mislukken ) eind juni.

Winter stek lukt ook goed. Eind november dezelfde procedure. Geen grote vorst erover laten gaan , wel koel wegzetten in schaduw en beschut , en voorjaar afwachten. Maar dan zonder plastic

Hoe dun is een dunne tak ? Niet dikker dan potlood dikte , en beter tot ongeveer de helft. de knopen mogen ong 15 cm van mekaar zitten , niet heel veel meer. Oudere takken dus ! 1 of 2 jaar oud. Niet de groei van dit jaar ! Ik denk trouwens dat een takje nu ook wel es op water zou kunnen wortelen. Nooit geprobeerd.

• 2 years later...