Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Gele kiwi (rassen, tips en advies over gele kiwi)

Featured Replies

Geplaatst:

Als het niet lukt is misschien afleggen de betere methode als er een keer een rank heel lang is en dus de grond kan raken

Geplaatst:

Ja wil ik ook maar nu ze nog maar 4 jaar oud zijn heb ik geen goede beneden uitlopers . Wil ook nog wat snoei stekken proberen in december maar niet veel liever snoei ik de gele kiwi niet in de winter vindt de steel hol er uit zien

Geplaatst:

Interessant topic. Hier houden we erg van kiwi's en ik lees net van Tanja65 dat er mogelijk genetisch veranderingen gaan volgen. Worden de bomen/struiken erg groot?

Geplaatst:

Ik heb wel grote gezien ja. Kiwi's die een hele gevel bedekken en zelfs kiwibessen die hoge bomen van 20 meter overgroeien en volledig overdekten

Geplaatst:

Dan is het helaas niet geschikt voor hier in de tuin. Jammer.

Geplaatst:

Betekent niet dat je ze zo groot hoeft te laten worden he. Druiven kunnen ook heel groot worden maar je kunt ze ook elk jaar afknippen tot een stompje van 50 cm en ze elk jaar 2 trossen laten dragen en de rest blijven afknippen

Geplaatst:

Gele kiwi groeit minder hard dan de groene maar iedere zaailing is anders heb twee zaailingen die klein blijven en bijna niet wurgen dus je kan ieder zaailing beetje als ander gele kiwi ras beschouwen

Geplaatst:
2 uren geleden, Tanja65 zei:

Ik ben me hier ook in aan het verdiepen sinds de Nieuw-Zeelandse regering heeft aangegeven dat vanaf nu alle kiwi’s/zespri’s genetisch gemanipuleerd kunnen/zullen zijn. Ook de biologische. Ze noemen het anders, maar het komt wel daarop neer.

Ik schrik hier een beetje van, wij eten hier thuis best veel kiwi’s namelijk. Ik heb geprobeerd hierover iets te vinden, maar dat lukt me niet. Weet je misschien nog waar je deze informatie hebt gelezen?

Geplaatst:
34 minuten geleden, Dahli zei:

Ik schrik hier een beetje van, wij eten hier thuis best veel kiwi’s namelijk. Ik heb geprobeerd hierover iets te vinden, maar dat lukt me niet. Weet je misschien nog waar je deze informatie hebt gelezen?

Vraag me af welke landen Nieuw-Zeeland hiermee bedoelt wordt. Aangezien genetisch gemanipuleerd groente of fruit telen in Nieuw-Zeeland verboden is.

Geplaatst:
6 minuten geleden, rorror zei:

Aangezien genetisch gemanipuleerd groente of fruit telen in Nieuw-Zeeland verboden is.

Ik beweer dit niet hè. Ik vraag aan Tanja waar ze dit heeft gelezen/gevonden omdat ik de informatie die zij deelt niet kan terugvinden, maar er wel in geïnteresseerd ben.

Geplaatst:

Voor diegenen die om een bron vragen: ik ga zoeken. Ik heb er een heel artikel over gelezen, dat ging met name over het feit dat NZ daarmee zijn eigen economie opblaast als meer mensen dit gaan beseffen, omdat kiwi’s hun belangrijkste export product zijn. Ik weet niet of ik het artikel heb opgeslagen of nog terug kan vinden. Ik weet wel hoe daarin werd uitgelegd hoe ze onder de wetten voor genetische manipulatie uit kwamen, door het net iets anders te noemen. Anyway, ik heb zelf besloten geen kiwi’s meer te eten. Er gebeurt inmiddels wel meer onder de vlag van ‘biologisch’, ook met andere producten, wat maakt dat ik dingen kies niet meer te kopen/eten. Maar dit topic gaat over kiwi’s kweken, ik zei eigenlijk alleen maar iets over waarom ik ze wil gaan kweken 😉.’

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Tanja65 Je hebt gelijk dat mijn vraag off topic is. Maar ik hoop dat je ook begrijpt dat als je een dergelijke toch wel alarmerende (voor mij althans) reden aangeeft, dat dat vragen oproept. En dat anderen, waaronder ikzelf, daar graag meer over willen lezen dan alleen de melding van een ander forumlid. Niet omdat ik je niet geloof of zo, maar het gaat m.i. over voedselveiligheid en dan vind ik het nogal relevant om die informatie zelf tot me te nemen. Van de oorspronkelijke bron. Dan kunnen leden namelijk zelf bepalen of ze (in dit specifieke geval) nog kiwi’s uit de winkel willen eten of niet. En of ze die bron geloofwaardig vinden of niet. Zo’n opmerking kan onrust geven. Persoonlijk vind ik dat je daar voorzichtig mee moet zijn en tenminste even kunt aangeven waar die informatie vandaan komt. Dat is de reden dat ik erom heb gevraagd. Dan maar off topic 😊. Dank je wel trouwens dat je het nog wilt proberen te achterhalen! Dat meen ik oprecht.

Geplaatst:

Ja ik vind het ook interessant. Heb het even aan chat gpt gevraagd, ben druk in de tuin geweest hele dag, en nu voor de avond ook nog plannen, dus geen tijd om research te doen. Het resultaat:

"Er zit inderdaad wat waarheid in die geruchten — het gaat niet (voor zover publiekelijk bekend) om een reeds commercieel gemanipuleerde kiwifruit uit New Zealand, maar er zijn wel belangrijke ontwikkelingen op het vlak van genetische technologie en kiwiteelt. Ik zal het stap voor stap uitleggen zodat het duidelijk is — jij gaf aan dat je helder wil en geen aannames, dus hier komt het overzicht.

---

Wat we wél weten

Kiwifruit-producent Zespri International Ltd (bekend uit New Zealand) zegt dat zij geen genetisch gemodificeerde (GM) kiwifruit gebruiken of vermarkten. Ze zeggen dat ze geen genen van andere soorten inbrengen in hun rassen.

De wetgeving in New Zealand stelt dat het verboden is om genetisch gemodificeerde zaden en jonge planten (nursery stock) in te voeren zonder de juiste toestemming – volgens Ministry for Primary Industries (MPI).

Er is echter een wetsvoorstel (de Gene Technology Bill) dat veranderingen wil aanbrengen in hoe genetische technologieën — vooral ‘gene-editing’ (genbewerking) die buiten klassieke ‘transgene’ GM valt — gereguleerd worden in New Zealand.

---

⚠️ Wat zijn de zorgen / waarom de geruchten

Met “gene editing” (zoals CRISPR of andere technieken) kun je veranderingen maken in het DNA zonder per se genen van een andere soort in te brengen. Sommige pleiten dat zulke bewerkingen niet zo streng gereguleerd worden als klassieke GM-organismen.

In de sector van kiwiteelt zijn er workshops en roadshows geweest om telers bewust te maken van wat “gene technology” zou kunnen betekenen voor kiwifruit.

Aan de andere kant: organisaties en merken zoals SNZI (nieuwere kweker/handelspartner) profileren zich juist als “NO-GMO” voor hun kiwifruitvariëteiten.

---

Is er dus op dit moment gemanipuleerde Kiwi op de markt?

Op basis van de beschikbare publieke informatie: nee, er is geen algemeen bekend commercieel aanbod van gemanipuleerde kiwifruit variëteiten in New Zealand.

Er is geen bevestiging dat er al een “under another name” gemanipuleerd ras op de markt is.

Veel van de discussie gaat over regulering, toekomstmogelijkheden en risico’s — niet over concreet aanwezig product.

---

🔍 Wat je in de gaten moet houden

Als je kiwifruit koopt en je wilt zeker weten dat het niet gemanipuleerd is, kijk dan naar keurmerken of verklaringen van producenten (“non-GMO”, “gene-edited vrij”, etc.).

Houd de evolutie van de Gene Technology Bill in New Zealand in de gaten — als regels versoepelen, kunnen nieuwe bewerkte rassen sneller op de markt komen.

Let op dat zelfs bij “gene-editing” het onderscheid soms vaag is: sommige technieken worden gereguleerd als GM, andere niet, afhankelijk van of er vreemd DNA is ingebracht of niet."

Geplaatst:

Zo…ook weer klaar!

Dankjewel, Fruittuin!

🥝🥝🥝

Geplaatst:

Gele ras is in Japan ontwikkeld hiermee is ook een kiwi ziekte geïmporteerd hele plantages sterven af krijg wel vermoeden van genetische manipulatie vanwege dat probleem

Geplaatst:

Kom kom niet overdrijven, ziektes worden gewoon geïmporteerd omdat ze aanwezig zijn in zaad of plantgoed niet omwille van manipulatie, ook bv door hobbyisten of toeristen die zaden of planten meebrengen. Vandaar ook de strenge wetgeving hierom.

edit : jij verwijst waarschijnlijk naar deze die eerst in Japan voorkwam maar uiteindelijk gevaarlijk muteerde in Italië, dat is gewoon hoe de natuur werkt.

"In de vorige eeuw ontwikkelde de kiwi-industrie zich snel en vanaf de jaren 1950 begon de kiwiplant over de hele wereld te worden geplant, bijna ongestoord en aangemoedigd door de hogere winstgevendheid in vergelijking met andere traditionele gewassen tot de opkomst van de bacteriële kankerziekte veroorzaakt door Pseudomonas syringae pv actinidiae (Psa) in de jaren 1980. De eerste stam werd geïsoleerd in Japan, waar hij aanzienlijke schade aanrichtte, terwijl later in Italië een vergelijkbare stam niet als een ernstige bedreiging werd beschouwd. Psa is een grote bedreiging geworden sinds 2008, toen een zeer virulente stam werd gevonden in Italië. Het voorkomen van deze stam in boomgaarden ging gepaard met ernstige symptomen, die zich vertaalden in enorme opbrengstverliezen en zelfs plantensterfte. Deze soort verspreidde zich snel over de hele wereld en bedreigde de lokale kiwiproductie, met name in Nieuw-Zeeland, waar het naast de economische impact ook tal van sociale gevolgen had. Met een belangrijke wetenschappelijke inspanning zijn de pathogene populatie en de belangrijkste virulentiefactoren beschreven, ondanks dat deze niet volledig worden begrepen. Vanwege de recente ontwikkeling van de kiwi-industrie en de opkomst van pathogenen, is de interactie tussen gastheer en microbe een bijna uniek geval om de evolutie van pathogenen en aanpassing aan nieuwe gastheren en omgevingen te onderzoeken."

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Gelukkig hebben wij nog fanatieke zaaiers op het forum. Wij redden de planeet wel als het erop aan komt -D

Geplaatst:

Kan ook manipuleren met chemie (ga3)dat gebeurt zeker . Denk ook dat het mogelijk is om vrouwelijke zaden te produceren daar is ook een middel voor dan hebben ze 1000 e proef komijntjes gemanipuleerd

Geplaatst:

Nou lekker kiwi telen dan. Daar wordt sowieso niemand slechter van. Gewoon snoeien tot waar jij wilt dat ie gaat. Mannetje erbij.

Geplaatst:

@Dahli ea het was niet mijn bedoeling onrust te veroorzaken. Ook ik heb geprobeerd, na een mislukte search in mijn geschiedenis, via chat gpt eea te achterhalen. Mijn versie (??) gaf aan dat hij maar geupdate was t/m oktober 2023, dus dat hij daar niets over kon zeggen, een antwoord dat ik al eerder kreeg. Heel bijzonder dat jij wél antwoord kreeg, @Fruittuin17 ! Of moet ik zeggen: bijzonder dat ik dat níet kreeg. Je verhaal klopt trouwens, nu ik het weer hoor herinner ik me dat het inderdaad over de CRISPR technologie ging. Wat serieus wel genetische manipulatie is, knippen en plakken in het DNA.

Now back on topic! Als onze moestuin blijft bestaan, dan wil ik er kiwi’s in! Nooit geweten dat dat kon, in Nederland. Ik leer hier elke dag bij.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Ik lees hier dat grote percentage van zaailingen mannelijke planten zijn .

• Dat het een jaar of 3 duurt voor men kan zien het geslacht van de plant is . Wat dan met te veel mannelijke planten ?

• Poging tot stekken/ afleggen waar men twijfels over heeft.

Daarom mijn vraag waarom niet enten ? Zoals men bij bijna alle fruitbomen doet .

Men kan nog zaaien en deze selecteren op de vruchten van de vrouwelijke planten .

De mannelijke planten een vrouwelijke plant op enten . Vruchten zijn genetische zelfde zoals bij stekken. En ik lees hier ook dat sommige een sterk groeiende soort hebben en andere een soort minder snel groeiende Misschien kan hier wel wat op ingespeeld worden door snel groeiende soort op een traag groeiende soort te enten en omgekeerd. Voor planten weg te doen voor mensen met kleine tuin . Een 2 slachtige plant ? Op een mannelijke plant een vrouwelijke kop enten zoals me een tak kan laten groeien onder de ent (mannelijk) en de rest boven de ent (vrouwelijk ) Waarschijnlijk wat meer snoei nodig om mannelijk deel in bedwang te houden ?

Ik weet weinig of niks over het kweken van kiwi's maar dit vroeg ik me af bij lezen van dit topic.

Geplaatst:

Zal wel meerdere redenen hebben want de gedachte is logisch. Voor het enten van man en vrouw op 1 plant, vermoed ik zoiets als:

• Als bij vorst takken invriezen raak je mogelijk het mannetje of vrouwtje kwijt en groeit de ander door.

• Eentje groeit harder dan de ander waardoor de ander afsterft

• Teveel gedoe, als je een plant kunt vermeerderen door stekken, waarom zou je hem dan enten, is veel meer werk

• Het zou kunnen dat de "onderstam" de ent zodanig beïnvloedt, dat de ent andere eigenschappen krijgt, bijvoorbeeld een veranderde groeikracht, eerder of later bloeien, meer of minder bloeien, etc

aangepast door Fruittuin17

Geplaatst:

Zelf zaaien en groeien dan weet je wat je eet . Als ik een weiland had zou ik er duizenden zaaien en in pot groeien na 5 jaar had ik de heft aan vrouwtjes met kiwis in pot die voor een redelijke prijs verkocht kunnen worden , maar die ruimte en plek heb ik niet

Geplaatst:

Gaat wel lukken die marcotteringen geduld van het voorjaar als ze uitlopen hebben ze vast de eerste wortels 🥕

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.