ron Geplaatst: 13 mei 2012 Share Geplaatst: 13 mei 2012 Ik heb een tijdje terug een zak krieltjes gekocht en er een paar van gepoot.Mijn vraag is nu: Wat zijn krieltjes??? Zijn het gewoon de kleinste aardappelsvan een oogst, om het even welk ras? Of is er een bepaald ras dat vnl krieltjes produceert. Kan er niets op Google over vinden?? Ron Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 13 mei 2012 Share Geplaatst: 13 mei 2012 Volgens mij, zijn het gewoon de kleinste aardappeltjes die een plant produceert, of ze ook aanslaan bij je, en sowieso klein blijven, dat weet ik niet,maar krijg je vast nog antwoord op. Heb je ze wel eerst laten spruiten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ron Geplaatst: 14 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 14 mei 2012 Èr zaten kleine spruitjes aan en toen heb ik ze maar in een mand gestopten ruimte overgelaten om aan te aarden. Ik zie nog geen loof komen dusafwachten maar, ik heb geen flauw idee wat voor ras het is. Ron.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HansK Geplaatst: 15 mei 2012 Share Geplaatst: 15 mei 2012 Krieltjes zijn inderdaad de kleinste aardappeltjes. Lijkt me niet de meest ideale aardappel voor de kweek... Beter gewoon pootaardappelen gebruiken en óf vroeg oogsten óf normaal oogsten en de kleintjes apart houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ron Geplaatst: 15 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 15 mei 2012 Hans, wat is dan het verschil met pootaardappelen? Dat zijn toch ook de kleinste aardappeltjes of heb ik het mis, de maat is hetzelfde. Ron Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
lombok Geplaatst: 15 mei 2012 Share Geplaatst: 15 mei 2012 (aangepast) Krieltjes krijg je als de aardappels worden gerooid deze hou ik meestal apart om te schrapen. Pootaardappel heeft de maten 28/45 of 32/40, wanneer je de kleinste maat neemt heb je meer aardappelen. De grootste maat is grote aardappelen maar niet zoveel deze worden altijd NAK gekeurd ivm ziekte. Krieltjes zijn niet geschikt voor te poten. De krieltjes die je in de winkel koopt kunnen ook uit aardappelmeel worden gemaakt meestal zijn deze mooi rond. Je eigen kriel is altijd gevormd en nooit rond. 15 mei 2012 aangepast door Gast Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ron Geplaatst: 15 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 15 mei 2012 Nou, ik weet het niet hoor, ik heb ze gepoot en het loof komt boven degrond, zou niet weten waarom ze het niet doen dan en zogenaamde pootaardappels wel? Ron Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Zaadje Geplaatst: 15 mei 2012 Share Geplaatst: 15 mei 2012 Krielaardappelen zijn idd de allerkleinste, zelfs te klein om als pootgoed te dienen (in de handel) deze worden meestal geschrapt en in vacupak aangeboden in de koeling...dit bedoelde lombok denk ik... en deze zullen ook niet spruiten. Heb je krielen met de schil er nog om, kun je deze best planten! Enkel zijn ze niet geschikt voor verhandeling als pootgoed, daar bestaan regels voor (veel zelfs!) Misschien gaat die "kleine aardappel = veel oogst" theorie hier ook wel voor werken... ben benieuwd! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ron Geplaatst: 15 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 15 mei 2012 Dank je Zaadje, daar heb ik wat aan!!!!!!!!! En die regels kent het aardappeltje ook niet Ron Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 mei 2012 Share Geplaatst: 15 mei 2012 Als het krieltje nog in de schil zat,en had wat spruitjes, is mijn logica ook,waarom niet? hou ons aub op de hoogte, nu ben ik ook heel nieuwsgierig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 15 mei 2012 Share Geplaatst: 15 mei 2012 Ik dacht dat de boer zijn krieltjes (te kleine aardappels) vroeger bewaarde om opnieuw te poten het jaar erop. Omdat er dan aan het eind van het jaar weleens te weinig aardappels waren gingen de krieltjes eraan...vandaar dat het een soort delicatesse is. De krieltjes in de winkel zijn helemaal geen krieltjes, zijn normale aardappels die met een machine in kleine stukken verdeelt wordt en dan rond gemaakt worden met een ander apparaat... Op zich kan een krieltje wel als poter gebruikt worden. Het is gewoon een kleine aardappel. Het kan wel zijn dat hij weinig ogen heeft waardoor de opbrengt misschien minder is...of te weinig voeding, maar dat lijkt me ook weer niet logsich want idd. kleine potertjes leveren veel kleine aardappels op. Dus het kan zijn dat je wat kleinere aardappeltjes krijgt maar het zal me ergens ook niet verbazen als er mega exemplaren bij zitten hoor. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ron Geplaatst: 28 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 28 mei 2012 Zo ziet het er nu uit, 4 krieltjes in een ACTION mand. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 28 mei 2012 Share Geplaatst: 28 mei 2012 Tot dusver,ziet het er goed uit,ben zo benieuwd wat de oogst is straks. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ron Geplaatst: 28 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 28 mei 2012 Ik ook Jeanne, misschien was 3 krieltjes zelfs beter geweest i.v.m. debeperkte ruimte. Tot dusver gaat alles goed dacht ik. Met een kleineoogst ben ik tevreden Ron... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 28 mei 2012 Share Geplaatst: 28 mei 2012 O ik heb ook maar een kleine oogst, maar dubbel genieten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.