D_SDennis Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Vanavond in mijn aardappelveldje met Frieslanders vastgesteld dat er knoppen in komen. Kan iemand mij aangeven of dit betekent dat ik nu de eerste aardappels zou kunnen oogsten? Het is voor mij de eerste keer dat ik op deze moestuin aardappels heb geplant, dus geen ervaring hiermee. Ik heb ze half maart geplant en daarvoor al twee weken voorgekiemd. Tussentijds een paar keer aangeaard en afgedekt tegen de vorst, maar ze staan er nu boven verwachting goed bij. Iemand ervaring met dit ras? Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Bij mij zijn ze zelfs nog wat groter,maar nog geen bloem knoppen erin tot dus ver. Het is wel een ander soort,maar ik dacht dat je eerst de bloemen moet laten uitgroeien, daarna wordt het loof geel en gaan ze strijken,dan kan je oogsten. En ik heb ze 11Maart gepoot, en dit waren vroegen Quote
D_SDennis Geplaatst: 15 mei 2012 Auteur Geplaatst: 15 mei 2012 Ja de foto is van een week geleden. Met de warmte en het vocht zijn ze de afgelopen dagen erg hard gegroeid, hoewel de warmte nu even ver te zoeken is helaas. Quote
Jorg Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Je zal af en toe eens een plant moeten rooien (of voelen) om te kijken of ze voor jou al een mooi consumptie formaat hebben voor vers gebruik. Ik denk namelijk dat het nu nog wat vroeg is, niet alleen omdat het nog maar 15 mei mei is maar ook vanwege het wel zeer koele voorjaar. Maar je weet natuurlijk nooit of er al enkele een mooi formaat hebben. Enkele weken wachten kan in ieder geval best wel wat verschil geven in formaat. Wil je ze niet vers gebruiken maar langer bewaren laat je zoals jeanne schrijft het loof geel worden en verdrogen. Quote
D_SDennis Geplaatst: 16 mei 2012 Auteur Geplaatst: 16 mei 2012 Dank voor de reacties. Ik wacht tot end mei en haal dan de eerste paar planten omhoog. Maar is ondanks de kou de bloei niet erg vroeg voor deze soort? Quote
jasmin Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Ipv een hele plant eruit trekken is er ook niks mis met ouderwets wroeten en woelen, om het formaat van je aardappels vast te stellen Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
wouttie75 Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 ik zou ook nog ff wachten, de knol groeit het hardst in de laatste weken. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Erwin1964 Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Ik zou ook nog even wachten, je bent vroeg genoeg als het loof geel wordt. Tenzij je je grond nodig hebt om iets anders uit te zetten, natuurlijk.Ik heb ook Frieslanders staan, bij mij zijn ze lang nog niet zover. Maar geen probleem, vorig jaar heb ik ze er ook pas half juli uitgehaald. Quote
D_SDennis Geplaatst: 25 mei 2012 Auteur Geplaatst: 25 mei 2012 Vandaag heb ik maar es twee planten gerooid. Het zijn nog niet echt joepers, maar ik denk dat ze bij de asperges prima zullen smaken! Volgende week weer twee om te zien hoe snel deze zich nu ontwikkelen. Maar tot nu toe dik tevreden. Quote
arca Geplaatst: 27 mei 2012 Geplaatst: 27 mei 2012 He wat leuk, heb ook Frieslanders gepoot, vrij kleine, geloof 1,5 kg. Ik heb ze 7 april gepoot, het duurde vrij lang voordat het mooie planten waren maar ze staan er nu prachtig bij. Iemand tips? Quote genieten
rubo Geplaatst: 27 mei 2012 Geplaatst: 27 mei 2012 Volgens mij is het dat hoe langer je wacht met oogsten hoe groter ze worden zolang het gewas bovengronds nog niet aan het afsterven is. Daarna hoef je geen haast te maken met oogsten als ze voor de winter er maar uit zijn. Quote met vriendelijke groet, Rubo
D_SDennis Geplaatst: 27 mei 2012 Auteur Geplaatst: 27 mei 2012 Bij mij waren de bloemknoppen net zichtbaar en waren de piepers zoals je op de foto ziet: de grootste ongeveer zo groot als een flink ei. Nu zijn een aantal planten echt aan het bloeien geslagen en zal komend weekend nog eens twee planten rooien. Maar zoals Rubo al aangeeft, hoe langer wachten hoe groter lijkt me klaar zolang het loof neit afsterft. Maar als ik wacht tot ze een maximum grootte hebben, dan kan ik overal nieuwe aardappels kopen en eet ik tien weken niets anders dan aardappels, terwijl ik van veel variatie hou. Quote
D_SDennis Geplaatst: 28 mei 2012 Auteur Geplaatst: 28 mei 2012 Vandaag toch maar weer drie planten uit de grond getrokken. Ze groeien dus eigenlijk behoorlijk sen moet ik zeggen. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Groeien echt goed bij je zeg, ik had de rosenval eruit gehaald, vrijdag. Toch ook nog best een grote aardappelen hoor. 1 kg in totaal. was weer uit nieuwsgierigheid en ik had de mand toch ook wel nodig. maar lekker 2 dagen van eten,beginnende morgen. smul ze. Quote
Margareth Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Volgens mij is het dat hoe langer je wacht met oogsten hoe groter ze worden zolang het gewas bovengronds nog niet aan het afsterven is. Daarna hoef je geen haast te maken met oogsten als ze voor de winter er maar uit zijn. Geldt dat voor alle aardappelsoorten? Niet gehinderd door enige kennis (behalve aanaarden etc) heb ik ook aardappelen in de grond... Vriendlief is bang dat ie alles tegelijk moet gaan oogsten... we hebben rode eersteling en charlotte (geloof ik)... Quote
rubo Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Ja, dat geldt voor alle aardappelsoorten, zei het dat men de vroege aardappelen deels al gaat oogsten naar behoefte (dus per dag of voor meerdere dagen) en de rest nadat het loof afsterft. De late aardappelen altijd nadat het loof afgestorven is zodat ze goed uitgerijpt zijn. Dat afrijpen verlengd de bewaarperiode. Hier in het noorden zeggen we altijd dat de piepers gerooid moeten zijn voordat de Zuidlaardermarkt begint (half oktober) Quote met vriendelijke groet, Rubo
jeanne-heijmans Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Even misschien off topic, maar Rubo wat heb jij ook veel verstand van alles, mijn complimenten hoor, ook van aardappels om on topic te blijven Quote
sjuutje Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Hoi, Ik ben hier nieuw en mijn schoonpa (van de oude stempel en altijd eigen piepers van het veld gehad) vertelde ik dat ik de frieslander er uit wilde halen, althans een paar en die verklaarde me volkomen voor gek! De piepers moesten eerst nog bloeien en dan pas mocht ik ze eruit halen. Anders waren ze groen en niet geschikt voor consumptie.... Eigenwijs als ik ben en nieuwsgierig wil ik ze toch graag even bekijken... ik heb ze er half april in gezet en het zijn ondertussen mooie grote planten geworden, van bloemen is nog geen sprake! Quote
D_SDennis Geplaatst: 5 juni 2012 Auteur Geplaatst: 5 juni 2012 Haha, oude stempel zegt niet alles. Groen? Dat komt niet omdat ze je vroeg oogst, maar doordat ze boven het maaiveld uitgroeien als je niet aanaard. Geloof me, ik heb al twee rijen geoorgst en ze zijn heerlijk zo jong als ze zijn en verre van groen. Maar ik had ze al half maart, dus of ze bij jou ook al van goed formaat zijn weet ik niet. Maar trek er eens een plant uit! Straks oogst ik weer twee planten, zal weer een fotootje posten. Quote
sjuutje Geplaatst: 10 juni 2012 Geplaatst: 10 juni 2012 Ik heb stiekem even onder de aardappel gevoeld maar het stelde begin van de week nog niet zo heel veel voor... ik wacht netjes nog een week of 2 af en dan trek ik er eens een plant uit. De wind heeft hier behoorlijk huisgehouden en er zijn behoorlijk wat planten beschadigd helaas, hoop wel dat het goed blijft gaan, in sommige aardappels begint een kleine bloem te komen ondertussen. Maar o man wat ben ik nieuwsgierig Quote
Térèse Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Hallo. Ik ben echt nog een grote leek wat betreft het aardappel gebeuren. Ik heb de aardappels ( Frieslanders) in eind april in de grond gedaan. Ze groeien goed. Maar heb nog geen bloemen er in. Is dat een goed teken? En kunt iemand mij misschien zeggen wanneer in de aardappels eruit moet halen? Bloemen heb ik zoals ik schreef niet ,maar ik lees nu ook dat ik moet wachten totdat het loof bruin word om te oogsten. Is dat zo? Quote
Day Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Ik deken voor aardappel 16 weken... meestal gaat idd na de bloei het loof een beetje slap... dat is wel de tijd... eerder oogsten kan wel, maar dan zijn ze wat kleiner... Je hebt in Amerika mensen die dekken af met sto en dan grutten ze gewoon af en toe een paar aardappels eruit.. Quote
RobO Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Op 19-6-2021 om 11:40, Térèse zei: Maar heb nog geen bloemen er in. Is dat een goed teken? En kunt iemand mij misschien zeggen wanneer in de aardappels eruit moet halen? Bloemen heb ik zoals ik schreef niet ,maar ik lees nu ook dat ik moet wachten totdat het loof bruin word om te oogsten. Is dat zo? bloemen maakt niet uit voor je oogst, hier ook nog geen bloemen, gepoot 1 mei oogst is maximaal als je wacht tot het loof afsterft, en dan niet door ziekte of droogte hè goed in de gaten houden dat ze niet droog worden, geeft doorwas maar eerder oogsten kan ook, heb je meer kleintjes Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.