Jump to content

Rozen oculeren (chipbudding)

Ciska

Recommended Posts

Hey allemaal, 

Ik ben al een paar jaren bezig met het stekken van rozen, op zich gaat dit goed. Echter een aantal rozen laten zich niet gemakkelijk stekken en verschimmelen snel. Nu heeft iemand mij op het idee gebracht op oculeren van rozen. Waarbij je dus een slapende knop op een rozentak of wortelhals " plakt" van een wilde roos (onderstam) eigenlijk het zelfde principe ongeveer als met fruitbomen. Nu is mijn vraag.....als....ik zeg als de ent het overleeft en aanslaat. Hoe snoei/ verzorg ik de ent zodat het een mooi vertakte rozenstruik gaat worden? Leuke filmpjes op YouTube maar geen duidelijk vervolg wat er na aan verzorging/snoeien gebeurt....

Ik kop hem er hier maar in. 

Ben een beetje hobbyprutser...het snoeien/ verzorgen van rozenstruiken is geen probleem. Complete rozentuin hiero. Maar deze manier van vermeerderen is een andere tak van sport. 🙈

Weet iemand mij hierin wat wijs te maken zodat ik een beeld kan vormen? 

Groetjes van een prutser.

Ik heb een jaar of 3 geleden wat rozen geoculeerd (Soul en Auguste Louise deden het super). Niet op een onderstam voor stamrozen, maar gewoon eentje met kleine bloemetjes. Zag ik ook in het gemeente perkje staan, had zich blijkbaar uitgezaaid.

En geoculeerd op ongeveer een meter hoogte. Alleen de bovenste groeide erg goed, nog sterker dan de zelf geplante rozen deden.

Ik had gelezen dat je ze na enkele bladeren moet toppen om ze goed te laten vertakken, maar ik liet ze gewoon hun gang gaan en ze vertakken vanzelf wel. Ze zijn ondertussen erg bossig geworden.

Of wil je weten hoe je het beste oculeert?

Augustus is dacht ik de beste tijd. Ik deed het in september. T-snede in de onderstam van redelijk vers hout (bast moet goed los komen). Plakje met oog van het te enten ras snijden en het houtige deel ervan af halen (ook niet niet te oud hout, anders krijg je het hout er niet makkelijk af). Dit in de T-snede schuiven. Ik tapete dit dicht goedkope met plastic ent-tape van AliExpress, maar eigenlijk kun je beter kwalitatief goed spul wat vanzelf verteerd gebruiken, zoals Buddy Tape of dat andere merk wat nog bekender is, naam is me even ontschoten maar Aatree bijvoorbeeld verkoopt dat ook).

In het voorjaar moet je dan groei zien.

Succes!

PS. Mocht je Auguste Louise, Parole of Soul willen, dan kan ik dat aan Vincent meegeven voor de MTFD. Ik ga waarschijnlijk niet, we gaan begin volgend jaar waarschijnlijk verhuizen, dus moet nog veel gebeuren.

Niet ver, van Boskoop naar Bodegraven.

• Like 1

Ow, super bedankt voor je reactie. 

Ik ga even kijken naar die namen die je hebt genoemd. Ben een rozentuin aan het aanleggen. 

Tot nu toe gaat het goed (houd nog steeds vingers crossed) 

Heb van een speciale lijn wat snijrozen laten bestellen via bevriende bloemist. Weet dat kans qua stekken en oculeren klein is...maar he! Er hoeft maar 1 wortel te schieten of aan te slaan. 

Ik ga het aan de natuur overlaten. En laat je nog even weten via pb voor de namen. 

P.S...had ik jou een keukenlaurier beloofd laatste keer?

Zonnig groetjes Francis 

Edited by Ciska
  • Like 1

Augusta Louise

https://rosariumlottum.com/product/augusta-louise-grootbloemige-roos/

Parole
https://www.rozenlottum.nl/a-57756608/alle-beschikbare-rozen/parole/#description

Soul

https://www.rozenlottum.nl/a-58418987/alle-beschikbare-rozen/soul/#description

Deze staan bij het huis.

Afgelopen december ook 10 rozen bij deze winkel gekocht, deze heb ik toen opgepot en nog geen tijd gehad deze in de volle grond in de moestuin te zetten.

Zie verder ook PB

• 1 month later...

Ja hoor. Ze zijn niet allemaal even groot, maar voor die prijs kun je je er geen buil aan vallen.

Ik heb hieronder foto's van mijn ontvangen rozen met kale wortel.

Alles:

IMG_20231230_115542.thumb.jpg.7ebaf973213ab8363dce8e5f52c930b6.jpg

Linker deel:IMG_20231230_225024.thumb.jpg.a8f3cda621aaa03ef52225579a1e52e3.jpg

Rechter deel:

IMG_20231230_225058.thumb.jpg.7d63f0be9de25e2c2c0641c809419cd3.jpg

En opgepot:

IMG_20231230_125446.thumb.jpg.e0d62eedbe5c183294a10e73e5ba0fe1.jpg

En nu zitten ze nog in pot (planning was uitplanten in mei, maar wegens omstandigheden nog geen tijd gehad). Sommige hebben wel gebloeid, andere nog niet.

• Like 2

• 2 weeks later...

Wilde vandaag (eindelijk) wat rozen oculeren, en nu weet ik waarom augustus beter is dan september. De takken zijn nu meer verhard (al zijn er ook wel zachtere takken, maar in veel mindere mate). Dus ik heb 4 maal de Augusta Louise met de Engelse griffel oftewel de verbeterde plakent geënt. Op hoop van zegen, ze waren niet allemaal even dik en het cambium zit dus maar aan 1 kant aan elkaar. Maar het zou fijn zijn als ik de Augusta Louise kan behouden.

• Like 1