Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat is inderdaad apart, Yuras.

Soort die zich als meerstammer uitzaait.... Wist ik niet dat dit zo bestond!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja inderdaad, heel mooi dit zo te zien.

Maar hoe ik het interpreteer, wat ik zie, is dus steeds wel 1 boompje. 1 hoofdwortel, met gelijk daarboven de vertakte stammetjes, of meerstammigheid. Niet zo zeer 2 groeipunten vanuit 1 noot dus. Dus zeg maar eerder zeer lage vertakking vanuit 1 punt. Ook wel weer typisch Prunus natuurlijk.

mooi hoor. En zeer groeikrachtig en dat voor zó jong.

Geplaatst:

Ik denk dat het is echte fenomeen van siamees tweeling, iets gebeurd tijdens bestuiving - of lentevorst of chemische bestrijding - dat verstoord delen van embryo. Wat precieze is een raadsel

IMG2018030113050462161519906995.jpg

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Hoe kun je in deze tijd (juni, juli en augustes) het best met de perzikpitten omgaan indien je ze wil zaaien?

Nu direct in de koelkast waardoor ze waarschijnlijk begin oktober ontkiemen en dan het platje de winter door zien te krijgen, of toch de pit bewaren en pas in de winter zaaien?

Geplaatst:

@ Roland

In vochtige zand in de schaduw, mogelijk, sommige beginnen vroeg kiemen, sommige zullen wachten, sommige hebben geen kern en kiemen nooit...

Ik zet ze in het zand tot november, fan met de bankschroef maak open en plaats ze vorstvrij tot jaarwisseling.

Daarna koelkast in. Maar meeste pitten zijn leeg, en die met echte zaden beginnen vroeg kiemen, dan naar binnen en groeilamp bovenop...

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Yuras, de 4 abrikoos sekersare zaden die ik van je heg gehad zijn in de koelkast al aan het ontkiemen op 1 na! 1 heeft wat schimmel, moet ik dat eraf wrijven? En moeten ze nu de aarde in?

20190605141302-2016x98040811559736985.jpg

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Dit jaar eerste abrikozen van nieuwe ras Marynka geproefd... Ze zijn lekker! Oorspronkelijk werd het boompje van de pit van onbekende spaanse ras gekweekt. Na 8 jaar eerste vruchten...

De boom zelf is gezond, 4m hoog (op eigen wortels) en gaf 15 abrikozen...

P2019070116013175601562092689.jpgP2019070120181530861562092686.jpgP2019070120182349631562092684.jpg

Straks zal ik dit op kleinere onderstam enten....

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Een aantal jaren geleden kocht ik een perzik{lei}boompje bij de Gamma. Boompje kreeg de vrijheid en draagt elk jaar heerlijk witte perziken. De naam weet ik natuurlijk niet meer. Omdat de pitten in de compost belanden heb ik elk jaar wel een paar zaailingen die ergens in de moestuin opduiken. De eerste hiervan die ik verder heb opgekweekt heb ik enigszins mishandeld met snoeien. Boek dat ik raadpleegde was blijkbaar niet van toepassing. Afgelopen voorjaar zat evengoed de eerste bloem in het boompje.

Dit voorjaar kreeg ik weer een mooi plantje, dat ik tot nu toe met rust heb gelaten. Het ziet er nu zo uit:

2019091910405386611568892003.jpg

Ik wil de plant graag aan mijn dochter geven voor op haar balkon. De vraag is of zo'n boompje in een pot kan blijven en of het moet worden gesnoeid. Zo ja, hoe?? Snoeien is tot nu toe voor mij een enorme puzzel. En is het waarschijnlijk dat zo'n boompje tzt vruchten zal dragen?

Bij voorbaat dank voor reacties.

Geplaatst:

Perziken schijn je goed op te kunnen kweken uit pit en geven dan ook vrucht heb ik via dit forum geleerd. Wist ik verder ook niet, maar kweek van perzikachtigen doen het prima blijkbaar. Maar er is vast wel een expert zoals windindewilgen die er meer over kan vertellen.

Goed gelukt die perzik! Ik zou de onderste takken weghalen zodat je meer een boomvorm i.p.v. een struikvorm krijgt. Maar dat ben ik.

Geplaatst:

Een probleem van je zaailing-perzik, anneelisabeth, is precies dat het een zaailing is. Die zal waarschijnlijk minimaal 4 meter groot worden en minstens even breed. Past dat nog op een terras?

Maar zelfs als je een boompje zou hebben dat geënt is op een speciale en dure onderstam die de groei heel beperkt houdt (is het niet waard denk ik) zal het resultaat een boom van 2,5 a 3 meter hoog zijn en , perzik-eigen, meer breed dan hoog. Om ze tot ontwikkeling te laten komen zal er na een paar jaar een pot nodig zijn van toch minstens 100 liter, liefst meer, en een superintensieve verzorging om het een gezonde en echt dragende boom te krijgen. Ook hiervan denk ik: niet geschikt op een terras.

Als je nog niet zo thuis bent in het snoeien van fruitbomen, kun je het beste zo weinig mogelijk de snoeischaar er in zetten. Want juist door te snoeien gaat een boompje groeien....veel snoeien is heel veel groeien.

De kunst van snoeien is om

1. Een boom gedurende de eerste jaren evenwichtig in een handige vorm te laten groeien, waardoor ze ook gezond blijft en zo groot te laten worden en

2. Vervolgens een evenwicht te krijgen en houden tussen bloeien en vruchten dragen en voldoende jong nieuw hout aan te maken waarop ze ook in de toekomst weer bloeit en zich verder ontwikkelt en verjongt. Het tijdstip van snoeien in combinatie met waar precies je zo nodig de schaar wel en niet zet luistert dan heel nauw. Vaak zie ik (en deed ik ook, al doende leert men ) snoeien dat precies het effect geeft dat je nou net niet wilt.

Een perzik heel klein houden of leiden in een soort dwergvorm vraagt een groeiremmende onderstam en is ook dan niet gemakkelijk, zeg maar een soort hogeschool van snoeikunst, vooral omdat je steeds volop jong hout nodig hebt waarop ze draagt. Dit in tegenstelling tot de meeste andere fruitbomen die vooral op meerjarig hout gaan dragen. Ik beheers dat zeker niet, maar Windindewilgen is hier een meester in.

Geplaatst:

Ha, niet geschikt voor het terras is in elk geval duidelijk. Ga ik misschien toch proberen van deze op eigen tuin iets moois te maken. Troost ik mijn dochter met een rozenstek...

Bedankt voor de heldere uitleg.

En ja, ik zou heel graag een keer meekijken met Wind in de Wilgen, maar moestuinforumdagen en snoeidagen lijken wel altijd georganiseerd te worden op dagen dat ik zwaarwegende andere verplichtingen heb. Voortgaan met broddelen dan maar.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Deze pruimenpitten van Opal (de grote) en een een kleine groene pruim, waarschijnlijk Reine claude verte, liggen al maanden in de koelkast.

Nu heeft de eerste pit een wortel. Deze heb ik opgepot.

Hoe nu verder met de andere pitten om deze ook zo snel mogelijk te laten uitlopen?

20200314_173233462_iOS.heic?psid=1&width=670&height=894

ps deze pruimenzaailingen wil ik gebruiken als snelgroeiende onderstam voor mijn dwergperzikken.

Geplaatst:

@ Roland

Op zich is het normaal dat veel pitten van perzik, pruim, abrikoos bij lage temperatuur van rond de 5 graden kunnen kiemen. Dus in de koeling is het niet zo een slechte plek en je kunt de rest gewoon laten liggen. Buiten de koelkast bij pakweg 10 a 15 graden, ik zou ze dan in wat stekgrond planten, kan het sneller gaan mits voldoende vochtig. Te warm gaat kiemen tegen!! Er is dan wel een risico dat pitten gaan schimmelen en het niets wordt of het kiemende embryo afsterft.

Moeilijkheid van pitten en zeker van verschillende partijen/rassen/soorten is dat moeilijk te voorspellen is wanneer ze kiemen. Om die reden kraak ik ze meestal. In de steen moet tijdens de koude stratificatie ( 6 weken a 2 maanden is normaal voldoende) er vocht kunnen binnendringen, de steen zachter worden en de kiem krachtig genoeg om de steen open te breken of wringen. Door ze te kraken gaat het kiemen makkelijker en ook gelijkmatiger. 

Geplaatst:
Op 20-9-2019 om 12:00, weknow zei:

Een probleem van je zaailing-perzik, anneelisabeth, is precies dat het een zaailing is. Die zal waarschijnlijk minimaal 4 meter groot worden en minstens even breed. Past dat nog op een terras?

perzikboom gewoon altijd snoeien, blijft een forse groeier en dat is niet erg. Waarom dan wel fors snoeien na de bloei of na de oogst? Nou de vrucht komt op de een - tweejarige takjes, en die komen anders wel heel erg hoog te zitten en je kijkt tegen kale takken aan. Wat wel helpt is om een 3-4 takken te laten groeien tot een lengte van 3 meter! en dan te gaan buigen (net boven horizontaal leiden.) dan zijn dat je hoofdtakken en kun je daar zijtakken op laten ontwikkelen en weer weg snoeien. tenminste dat systeem heb ik een tijdje geprobeerd met mijn perzikboomzaailing. 

[*]

Geplaatst:

Had je ook het vervolg gelezen van wat ik daar schreef, WillemGN? Want dan had je gezien dat ik al rekening hield met wat je hier nu inbrengt. 😉

Los van het toch wel verschil in groeikracht van een zaailing of een perzik op zwakkere onderstam, denk ik dat het ook met zorgvuldige snoei erg groot voor een terras blijft. Uiteraard moeten perziken voortdurend sterke verjongingssnoei hebben. Niet alleen om geen kale boom te krijgen, maar vooral ook omdat ze op jong hout  dragen. Maar ook, en misschien juist, omdat je flink snoeit is en blijft de groei  behoorlijk wat. Elk jaar opnieuw. Toename van takken van tussen de 1 a 2 meter per jaar is niet extreem als de boom goed staat.  

Geplaatst:

@weknowHet breken van de pitten ging niet goed, het zaad binnenin overleefde dat niet.

Maar bij een 20 tot 25 pitten begonnen ze al te scheuren en kon ik de pit open breken met mij nagels. Deze zaden heb ik nu in een potje gezet en staan in de schuur.

De andere pitten laat ik een dag in water weken en doe ze dan terug in de koelkast. 

Geplaatst:

Vijlen is ook een optie. Een notenkraker waar je de gebruikte kracht goed kunt doseren is wel handig inderdaad. Ik kocht deze geweldige daarvoor bijvoorbeeld bij Blokker. Met een bankschroef gaat het ook heel aardig.

Waar het om gaat is dat de kern en dus het embryo daar door het vocht van buiten bereikt kan worden en dan kan gaan groeien (na een tijd van koude stratificatie...waardoor het uit zeg maar een slaaptoestand gaat) en sterk genoeg is om de schaal van binnenuit te openen. Door te kraken of te vijlen zorg je ervoor dat dit proces niet enorm lang en voor alle stenen ongeveer tegelijk kan beginnen. 

Notenkraker Blokker.jpg

Geplaatst:
Op 1-3-2018 om 13:24, Yuras zei:

Ik denk dat het is echte fenomeen van siamees tweeling, iets gebeurd tijdens bestuiving - of lentevorst of chemische bestrijding - dat verstoord delen van embryo. Wat precieze is een raadsel

IMG2018030113050462161519906995.jpg

Yuras, bij het zaad van de Japanse citroen heb je dit ook. Dit heet polyembryony ; één embryo werd bestoven en is de gametic embryo en de andere niet (nucellar embryo). De éne zal de eigenschappen overerven van de moederboom (nucellar embryo) en de andere zal iets totaal anders zijn (beter of slechter).
De boodschap is om ze te scheiden. De uitleg is kort uitgelegd, maar daar komt het op neer ;-)

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

• 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

De pitten gepeld en de zaden gezaaid. De zaden erg warm in de zon gezet en de meeste zijn inmiddels uitgekomen.

20200418_130057403_iOS.heic?psid=1&width=670&height=89420200418_130057403_iOS.thumb.jpg.7dd7725806c409814155bd3f752a81ab.jpg

aangepast door Roland
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...