Rookie Posted July 28, 2024 Share Posted July 28, 2024 Ik hoop, dat ik in het goede forumdeel zit hier, anders mag dit wel verplaatst worden. Even een inleiding. Alles wat interessant is voor koolwitjes heb ik afgeschermd, want ik wil geen rupsen, die mijn eten opeten. Ik wil wel bijdragen aan een gezonder vlinder- en bijenbestand, dus daar heb ik het volgende aan gedaan. Ik heb, in een ander deel van de tuin, een paar grote bakken neergezet, waar ik bijen- en vlinderbloemen in zaai. Ook zet ik daar kolen of broccoli in, die in bloei zijn geschoten. De laatste broccoli, die ik daar in heb gezet heeft nu een soort zadenpods gemaakt, net zoals radijs dat kan doen. De ratjes van de radijs zijn eetbaar, maar zijn de pods van de kolen dat ook, eetbaar in de zin van smakelijk? Heeft iemand die wel eens gegeten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted July 28, 2024 Share Posted July 28, 2024 Proberen, zou ik zeggen. Ik vermoed dat dit toch een verdwaalde radijs is. Broccoli maakt kleine zwarte zaadjes in een dunne lange peul. Radijzen maken dikkere zaden in een dikkere peul Niettemin kun je alle brassicazaden gebruiken voor kiemgroenten, dus dat is dan ook nog een optie. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted July 28, 2024 Author Share Posted July 28, 2024 Dank voor je reactie! Radijs is het niet, dan zou het nog Chinese kool kunnen zijn (gezien de grootte van de pods) of eventueel paksoi. Maar ik heb dus inderdaad ook broccoli pods (zie foto). Ik had niet gedacht aan de kiemgroentes, maar dat vind ik een heel goed idee, daar ga ik ze voor verzamelen. Lekker voor van de winter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted July 28, 2024 Share Posted July 28, 2024 Je kunt de pods alleen eten als ze nog niet volgroeid zijn, dan zijn ze lekker mals. Anders worden ze vezelig. Smaak weet ik niet, ik heb alleen die van de slangen radijs gegeten. Smaken ongeveer hetzelfde als de radijsjes. Foto uit het eerste bericht moet radijs zijn, of aan andere koolsoort die een verdikte wortel vormt. Chinese kool en paksoi maken pods vergelijkbaar met boerenkool en broccoli aan (dus die dunne dingen). Foto uit derde bericht lijkt me dat de pods ook wat te dik voor broccoli zijn, maar het is al 5 jaar geleden dat ik de broccoli heb laten doorschieten. Kleine zaden geven dunne pods, dikke zaden geven dikke pods. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted July 28, 2024 Author Share Posted July 28, 2024 Dankjewel! Dan laat ik ze voor nu maar even hangen. Ik zal volgend jaar wat nauwkeuriger bijhouden, wat ik in mijn vlinderbak neerzet en waar precies. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts