Paul1985 Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Ik zit met een probleempje: Mijn tomaten plantjes groeien niet.Omdat het leek dat de groei van meerdere planten achterbleef heb ik een tijd geleden alles in nieuwe potgrond gedaan.Voorheen maakte ik gebruik van de grond van de Action, wat wellicht een reden was. Echter nu een paar weken later groeit het nog steeds niet. Er is niks mis gegaan met verpoten, ze staan warm genoeg binnen en krijgen nu zat licht. Het ras dat op het zakje stond is Maya. De plantjes zijn ongeveer 7cm groot nu, en ik kan niks zien van ziektes of iets dergelijks. Heeft iemand enig idee waar het nog aan kan liggen? En daarnaast zou ik graag willen weten wat Maya voor ras is (gewone tomaat, cherry tomaat, etc) want ik kan niks vinden op internet bij rassen. De zaden komen van de Hema. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Wanneer is een tijdje geleden? Mijn ervaring is dat ze na het verpotten even (dag of 3 à 4) niet groeien (denk dan wortels aanmaken?), en daarna ineens hard gaan. Waar heb je ze ingezet? Pot grootte, grondsoort/grondmix?? Staan ze te droog? Of te nat? Hebben ze mest(stoffen) gehad? Welke en hoeveel? Staan ze binnen of buiten? Zon of schaduw? Welke soort het is kan ik je helaas ook niet aan helpen, naam zegt me niets... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted May 17, 2012 Author Share Posted May 17, 2012 Ze zijn ongeveer 3 weken geleden verpot.Ze staan in zo'n langwerpige balkon bak met zn 7-en.Hebben nieuwe potgrond gekregen met voldoende voeding voor het begin en staan op het zuidwesten met ongeveer 6 zonuren per dag. Als het zonnig is gaan ze lekker onder de partytent waar het dan nog warmer is dan binnen Als k in het engels zoek op Maya Tomato dan kom ik letterlijk 1 item tegen, daarin staat dat het een cherrytomaat is.In hoeverre dat verschil maakt met hoe groot de plant nu zou moeten zijn weet ik niet.Maar de planten zien er normaal uit, lekker groen en ze hangen ook niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Sowieso blijft een cherry-tomaat klein, het is een struik-achtige welker hoogte ongeveer 35-40 cm wordt. Groeien gaan bij deze soort erg traag, Op de foto onderaan staan rechts de Cherry en links daarvan de Pomodori, je ziet het verschil, de Pomodori ie een stuk groter ten opzichte van de Cherry, maar wel op dezelfde dag gezaaid onder dezelfde condities, en verpoot. Potmaat is 15 cm. Je kan natuurlijk wel al proberen ze wat af te harden, meestal komt er dan ook wel een groeispurt. Ik wens je succes! Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Ik heb een tros-cherry tomaat staan die gewoon errug groot wordt! Staat bij mij buiten nu, is nu een cm of 35 hoog, bij pa in de kas al een meter... Staat er geen info op t zaad zakje??? Want zoals je t uitlegt lijkt er niets mis naar mijn idee... Zet er anders een stokje naast, met een streepje bij de huidige hoogte... Dan kun je iedere groei duidelijk zien! Zolang hij niet groeit, maar ook niet afsterft zou ik hem lekker laten staan! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanneke91 Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Sowieso blijft een cherry-tomaat klein, het is een struik-achtige welker hoogte ongeveer 35-40 cm wordt.Anton, een cherrytomaat blijft niet per definitie klein! Er zijn ook stamcherrytomaten die een flinke hoogte bereiken (bijvoorbeeld de millefleur en minibel). Op de vraag waarom ze niet groeien heb ik geen antwoord. Soms denk ik ook wel eens, 'wat groeit alles traag'. Dan zit ik er zo met mijn neus bovenop dat ik het niet zie, ze groeien dan namelijk wel degelijk. Maar misschien kun je eens een foto van de tomaten plaatsen? Ik ben benieuwd hoe ze er uit zien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Dit is mijn red cherry large,staat al 3 weken buiten. Sorry hij doet het weer niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted May 17, 2012 Author Share Posted May 17, 2012 Ik zal kijken voor een foto, vooralsnog hoop ik dat het toch met het licht en de lage temperaturen van het jaar te maken heeft en dat het nog aan gaat trekken. Mocht dat niet gebeuren dan is het jammer maar helaas en gaan we het gewoon opnieuw proberen met een ander ras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Als het die cocosblokken van de action zijn, daar heb ik ook de ervaring mee dat tomaten puur alleen in die grond erg slecht groeien. Dat en waarschijnlijk de combinatie van de koele temperaturen zijn de oorzaak van de trage groei. Niet getreurd zodra het warmer wordt gaan ze aan hun groeispurt beginnen, komt helemaal goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Maya is een cherry tomaatje die goed in potten kan staan.Ik heb hem ook.Half april gezaaid en nu ca. 14 cm hoog.Staan wel continue in de kas. ( dus lekker warm over het algemeen en licht genoeg ) Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Maya tomaten worden aangeboden door de HEMA. Ze zitten in van die zaaipakketjes. Ik heb ze ook gezaaid (het zouden balkontomaten zijn, dus goed voor in pot. ik moet zeggen dat van de tomaten die ik heb gezaaid, de maya's er het beste uit zien. mooie stevige dikke planten, nu 35 cm hoog, donkergroen en volop bloemen. In tegenstelling tot de Bakony en de Moneymaker, want deze zijn veel ijler opgegroeid. Ook prima, maar duidelijk anders. ik heb deze drie rassen geselcteerd omdat ik ze buiten wil uitplanten. In de tunnel kreeg ik vorig jaar last van phytophtera, dus dat doe ik niet meer. Ik kan daar niet goed luchten. Nu maar hopen op een relatief droge en warme zomer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 18, 2012 Share Posted May 18, 2012 Ik zag net ook tomaten van het soort Maya geleverd door Jongerius uit Houten. Deze kwekerij levert aan heel veel tuinierders perskluitgroenteplantjes. Je herkent ze aan de platte rode bakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts