DBmoes Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 Hoi Ben al enige jaren lekker aan het moestuinieren. Nog niet eerder op dit forum gepost. Maar wil nu toch jullie hulp inroepen. Ik heb op meerdere plaatsen spontaan opkomende scheuten. Ik dacht aan kiwi en kwam met de determinatie van de plantnet app op hetzelfde uit. Ik heb zelfs een scheut aan mn schoonouders gegeven. Nu bekruipt mij toch de angst, wat als het geen kiwi is, maar duizendknoop. Hierbij enkele fotos. Hopelijk kunnen jullie mij gerust stellen en zo niet, dan ben ik er hopelijk nog op tijd bij. Dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 Het lijkt er wel verrekte veel op. Ga maar uit van duizendknoop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 Lijkt mij geen duizendknoop. Blad van duizendknoop is groter. Bovendien zie ik op de eerste foto dat de plant de neiging tot klimmen heeft. Verder is op een aantal foto's te zien dat de stengels behaard zijn. Ik ga voor kiwi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 Geen 1000knoop, zeker weten. Zie uitleg over klimmen hierboven. Kiwi weet ik niet zeker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 (edited) Idem, ik denk ook kiwi(eventueel bes) om de reden hierboven vermeld, je ziet hem duidelijk krullen rond/klimmen in de 2de foto op de plant erlangs, als vergelijk wat voorbeelden van de takken van een kiwi hier. Edited August 4, 2024 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DBmoes Posted August 4, 2024 Author Share Posted August 4, 2024 Ja allemaal eens met de redeneringen. Ik was ook overtuigd van kiwi. Alleen de angst dat ik duizendknoop bij mijn schoonouders (en mezelf) uitgeplant zou hebben was toch tamelijk groot. Heel erg bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 Blij dat ik het mis had! 😂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dashbro Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 Ik heb een gele kiwi gezaaid met exact hetzelfde harige blad, en de rode harige stengels. Als je ter bevestiging nog een foto daarvan wilt, zal ik die vanavond even maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH95 Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 Duizendknoop bloeit hier al. Na maaien kan die in een week tijd wel weer een meter hoog zijn. Lijkt me dus geen duizendknoop. Ga maar uit van kiwi. Wat bedoel je met zelf aangeplant? Bewust aangeplant of zand gedumpt of iets anders gezaakd en bang dat daar duizendknoop tussen zat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 Harige stengels? Dan kiwi. Even afwachten of het een meneer of een mevrouw is :-). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DBmoes Posted August 4, 2024 Author Share Posted August 4, 2024 4 uren geleden, MH95 zei: Duizendknoop bloeit hier al. Na maaien kan die in een week tijd wel weer een meter hoog zijn. Lijkt me dus geen duizendknoop. Ga maar uit van kiwi. Wat bedoel je met zelf aangeplant? Bewust aangeplant of zand gedumpt of iets anders gezaakd en bang dat daar duizendknoop tussen zat. Nee ze verschenen gewoon. Meerdere planten. Groeien niet enorm snel. Een meter ofzo sinds het voorjaar toen ze op kwamen. Mogelijk uit de compost, anders van vogels. Dank allen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts