Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten enten: onderstam stekken?


RobO

Aanbevolen berichten

Hi Forum

 

Eerst dank voor alle informatie! Ben pas begonnen met een tuin en heb erg veel hulp van jullie raad, tips enz.

 

Nu een vraagje:

Ik heb tomaten ge-ent op een onderstam Armada F1, dat gaat wel ok. Omdat ik graag van alles stek, zaden verzamel etc zou ik dat ook willen proberen met die onderstam.

 

Ik begrijp dat je zo'n onderstam niet kunt laten bloeien en dan zaden verzamelen. Kun je hem niet laten groeien, dieven stekken en daarvan de nieuwe onderstam maken?

 

Eventueel de winter overhouden en dan in februari 2013 opnieuw stekken? (dat lukte dit jaar vrij goed met de meloenpeertjes)

 

dank alvast

 

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat je zo'n onderstam niet kunt laten bloeien en dan zaden verzamelen. Kun je hem niet laten groeien, dieven stekken en daarvan de nieuwe onderstam maken?

 

Eventueel de winter overhouden en dan in februari 2013 opnieuw stekken?

Het vermeerderen via het als stek gebruiken van dieven is geen enkel probleem en je krijgt op die manier genetisch identiek materiaal terug. Wat wel een probleem kan zijn is het om gedurende de lange herfst/wintermaanden deze stekken/plantjes tot in februari zodanig door te houden dat ze bruikbaar zijn als onderstam zonder dat het iele lange scheuten worden waar je weinig aan hebt. Toch het proberen waard lijkt me. aangepast door Gast

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips,

 

ik ga het proberen met mijn kweekbakje met twee tl buisjes , komen ze naast de andere stekjes.

...en de verwarming maar uit laten dus.

 

Mag ik dan wel stekpoeder gebruiken bij planten die ik later op wil eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

mooie site! Dank!

 

ik had de "Brielse" methode geprobeerd met schuin insnijden maar dat mislukte door onhandigheid (te ver insnijden enz), daarna de entclipjes,

maar de plantjes waren toen al iets te dik....zucht.

Dan naar youtube en daar snijden ze de tomaat-onderstam gewoon tsjakka dwars door, klieven hem en zetten het ras met een aangesneden puntje erin

 

Dat werkte prima, met een stukje doorzichtig slang en wat tomatentouw. Plastic zakje er over en flink water. Na twee weken maak ik het touwtje los en het rubber valt er later vanzelf af.

Vanmiddag zet ik er wat fotootjes bij...deze dus

p6070720b63881339082931.jpgp607072147041339082933.bjpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...