Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paksoy schiet door


karin70

Aanbevolen berichten

Ik heb mini paksoy's gezaaid en in mijn tuintje gezet, alleen nu komen er al bloemen in zonder dat het echt kooltjes zijn geworden. Meer wat bladeren langs een steel en een bloem bovenin. Is hier nog wat mee te beginnen en hoe kan dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paksoi is een lange dag plant die je buiten pas eind juni kan zaaien. Als je eerder zaait zijn de dagen namelijk te lang en bij paksoi zorgt dit ervoor dat ze gaat doorschieten, oftewel bloeien om zaad te maken en zich voor te planten.

Als de plant eenmaal doorschiet kan je dit vertragen door de bloemen eraf te halen, maar zodra de plant weer gaat groeien zal deze weer bloemen willen gaan maken. Dus een echte paksoi zoals in de winkel zal je niet meer krijgen.

Je kan denk ik het beste de bladeren die nog niet taai zijn geworden opeten, en verder de plant gewoon z'n gang laten gaan en het zaad ervan oogsten. Tenzij het een hybride (F1) is, dan zijn de nakomelingen namelijk van mindere kwaliteit.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies wat ik zocht... mijn pakchoi (paksoi) is nog maar 10 cm hoog en heeft nu al zaad. Ik heb de zaad stengels er maar uitgeknepen in hoop dat de balderen zich nog verder ontwikkelen. En weer 5 nieuwe gezaaid. Ik hoop dat de dagen voor de nieuwe plantjes wel lang genoeg zijn inmiddels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paksoi is een lange dag plant die je buiten pas eind juni kan zaaien. Als je eerder zaait zijn de dagen namelijk te lang en bij paksoi zorgt dit ervoor dat ze gaat doorschieten, oftewel bloeien om zaad te maken en zich voor te planten.

Als de plant eenmaal doorschiet kan je dit vertragen door de bloemen eraf te halen, maar zodra de plant weer gaat groeien zal deze weer bloemen willen gaan maken. Dus een echte paksoi zoals in de winkel zal je niet meer krijgen.

Je kan denk ik het beste de bladeren die nog niet taai zijn geworden opeten, en verder de plant gewoon z'n gang laten gaan en het zaad ervan oogsten. Tenzij het een hybride (F1) is, dan zijn de nakomelingen namelijk van mindere kwaliteit.

 

Op mijn school en op mijn stagebedrijf telen we paksoi in de kas, ook in het voorjaar. Deze gaan niet schieten. Hoe zou dit komen? Komt dit door de kas situatie, of zou het een ras zijn die speciaal hierop ontwikkeld is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze worden bespoten met (dwerg)groei hormomen bart. Net zoals dat men bolchrysanten en druiven bespuit. Deze paksoi bloeit ook, alleen de steel rekt niet.

 

Paksoi die in bloei loopt? Gewoon opeten en de volgende keer eerder oogsten. De bloemsteel is niet taai.

Zelf zaai ik voor juni altijd baby paksoi, die kun je lekker vroeg oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...