Rookie Posted August 31, 2024 Share Posted August 31, 2024 Mijn doperwtenplanten zitten vol met peulen, die nog niet rijp zijn, maar er zit ook meeldauw in de planten. Dat verspreidt zich nu ook naar de peulen. Kan ik deze nog redden, of moet ik de planten er maar uithalen? In hoeverre worden de erwtjes aangetast en zijn die nog eetbaar? Ik heb een aangetaste peul opengemaakt en die erwtjes zien er nog prima uit, worden die soms beschermd door de peul? Dan kan ik ze misschien nog wel even laten staan, tot de rest ook oogstbaar is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted August 31, 2024 Share Posted August 31, 2024 (edited) Het is erg laat voor peulvruchten, met veel kans op aantasting door meeldauw. Ik heb mijn laatste ook geruimd een maand terug. De meeldauw begint meestal onder aan de plant en als er nog groei in zit kan het aan de toppen nog even goed gaan. De erwten kan je eten maar die van jouw op de foto moet je niet langer laten hangen, die worden melig. Ik heb de planten geruimd omdat ze de courgettes aanstaken die er naast stonden, en veel oogst kwam er toch niet meer. De sperziebonen leveren nu vol op. Uit mijn Blog: Ik heb nog ruim een kilo peulen kunnen plukken voordat er meeldauw in de planten kwam. Komende dagen nog de toppen van de planten leeg plukken en dan de planten opruimen. Ze staan als windkering voor de courgettes en daar was ook wat blad met meeldauw. Edited August 31, 2024 by Patrijs 3 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 31, 2024 Author Share Posted August 31, 2024 Dankjewel! Dan zal ik de andere peulen er ook maar uit gaan halen, dan kunnen de planten weg. Ze zijn nog niet helemaal volgroeid (ik schat nog een week), maar dan heb ik in elk geval kleine erwtjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted August 31, 2024 Share Posted August 31, 2024 Kleine erwten heten "extra fijn" en zijn een luxeproduct. 👍 3 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted August 31, 2024 Share Posted August 31, 2024 Ik heb de peultjes, sugarsnaps en erwten ook een maand geleden verwijderd, zodra er meeldauw in kwam. De courgette en pompoen stonden er ook dichtbij. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grusonia Posted August 31, 2024 Share Posted August 31, 2024 Meeldauw is een eind zomer, begin herfst ziekte.de planten worden dan zwakker en meeldauw slaat dan toe. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 31, 2024 Author Share Posted August 31, 2024 Dank jullie voor de reacties. Ik ga ze er uithalen en dit beschouw ik dan als "leermoment". @Patrijs: dan is het toch waar, elk nadeel heeft een voordeel.😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted August 31, 2024 Share Posted August 31, 2024 Meeldauw na de zomer hou je niet tegen. Ik snij van pompoen en dergelijke nog zoveel mogelijk aangetast blad weg. En dan is het een kwestie van wachten. Veel planten produceren gewoon door tot de plant te zwak wordt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts