Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2024-2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
16 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Bij mij zitten er vaak 15 - 18 knolletjes in en ik koop ze inderdaad bij de Edeka of de Aldi.

Ik zal hier eens kijken bij de aldi en misschien heeft de lidl ze ook wel. Is ook Duits. 

• Like 1
Geplaatst:

Dan eindelijk na alle drukte toch nog de knoflook gepoot:

33 stuks Germidour

33 stuks Therador ( sommige waren al aan het schieten)

33 stuks Hardnek van Stan.

Plantafstand 15cm en tussen de rijen 50cm zodat ik gemakkelijk kan schoffelen.

Het is namelijk een nieuw stukje moestuin waarbij tijdens het omspitten van de koemest veel wortel onkruiden in de grond bleken te zitten. Met name zevenblad.

Binnenkort nog compost erop voor de aanvullende voeding.

• Like 2
  • 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Wie van jullie heeft de solo knoflook gepoot en kan al iets over het resultaat zeggen? Ik koop altijd deze knoflook en ik zie er nu een paar met worteltjes. Die wil ik proberen te poten, maar alleen als ik weet of ze werken. Anders eet ik ze liever zelf op.

20241121_180937[1].jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1

Ik heb ze staan, niet gezaaid (met zaadjes) maar gepoot met pootgoed.

Staan er nu drie weken in.

Hier op et forum zijn ze een aantal jaren terug veel besproken met de foute aanname dat het hier om olifanten knoflook o.i.d.

zou gaan. De resultaten waren wisselend van inzet terug tot alles is verdwenen.

Daarom leek het mij leuk deze soort ook eens te proberen, en ik had net bloembollen gekocht en nam deze bollen gelijk mee.

Hier heb ik het beschreven:

20241108_135059.jpg

Wil je op zeker spelen dan eet je ze nu op.

Maar ze zijn al aan de groei dus je kan ook net als ik gokken, en ze voor het loof of misschien wel bol kweken.

We gaan het zien.

Huiswerk:  PAT COOKS: Single Clove Garlic, A Growing Experiment

Solo garlic - Wikipedia

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Geen ervaring met Solo's poten hier.

Voor wie nog geen knoflook zette/kocht, ik kreeg vandaag een nieuwsbrief-mail van de Tuinen van Weldadigheid dat ze toch nog wat knoflook over hebben voor de verkoop. Heel beperkt, maar toch nog wel wat soorten.  :-) 

• Like 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
5 uren geleden, Patrijs zei:

niet gezaaid

Ja stom, ik bedoelde ook niet gezaaid, maar gepoot natuurlijk. Ik heb al een paar knollen met worteltjes die ik in de aarde wil stoppen als het beter weer wordt. Zondag dus, Mijn duiven hebben een paar uitjes gegeten en ik heb ook een paar uitjes liggen en die knolletjes wil ik zondag dan ook ergens in de hoek stoppen b.v.

Hier staan de eersten boven.

Jij hebt ze een paar weken eerder gezet en daardoor staan ze hoger.

Geen probleem zolang er maar geen matige/strenge vorst komt met droge oostenwind.

Het loof sterft dan deels af en ik heb me laten vertellen dat dit uiteindelijk ten kostte van de opbrengst gaat.

Je kan ze wel beschermen/ afdekken mocht het zo ver komen.

Matige/ strenge vorst komt bijna niet meer voor hier aan de kust.

Ik zet ze wat later, eind oktober tot begin december, en dan moet het niet te warm worden want dan gaan ze alsnog hard.

Hoeveel procent de opbrengst minder is weet ik niet, ik zet er genoeg zodat ik niet weersafhankelijk ben.

Zelfs afgelopen seizoen gelukkig genoeg oogst voor keuken en pootgoed.

20241121_144106.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 4
Geplaatst:

Hier zijn het ook sprieten van 1 tot 5 cm hoog. Ze staan onder een tunnel van vliesdoek, zodat er geen katten komen graven. Ook lekker beschut dus, waardoor ze misschien wat harder groeien. Ik laat het doek denk ik maar staan tot het voorjaar, dan hebben ze misschien ook minder kans op afsterven door kou. 

• Like 4
Geplaatst:

Bij mij duurde het ook lang, denk ook wel een week of 4 voordat ik iets zag. Eergisteren stonden er een paar sprieten boven de grond, lang niet zo veel als ik gepoot had. Komt vast nog wel. 

• Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Hier buiten ook zoals verwacht nog niks (3 weken geleden), rond dezelfde tijd binnen (+/- 20 graden)  een soft en hardneck bol voor loof op water gezet, geven beiden na 1 week wortel groei, soft begint nu na 3 weken met loof. Bedoeling voor buiten zo vroeg te zetten is al een voldoende wortelgestel te vormen en dat doen ze veel eerder als loof vormen.

• Like 2
Geplaatst:

Bij mijn 4 rijen van 4 meter staat er ook nog niet veel.

Ik denk 10% of zo. Ik hoop ook dat ze niet zijn verdronken. Uitgeplant op 21 oktober.

Ik ben benieuwd…..

• Like 2
Geplaatst:

Dit jaar nog niet aan toegekomen helaas. Ga mijn knoflook daarom erg laat poten. Wordt rond de kerst want dan heb ik twee weken vrij. Ben er wel gerust op eigenlijk. Had goede resultaten met de in januari geplante knoflook in Berghem afgelopen jaar. Praktisch dezelfde enkeerdgrond als in Oss daar. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...