Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
5 uren geleden, Rookie zei:

Nee, ik had er negen per vak.

Even voor de zekerheid, dat ik het goed heb begrepen (ik heb ook niet zoveel plek): je hebt dus 9 maisplanten geplant in 1 vak van 30 x 30 cm? En dat ging prima? Dat biedt perspectieven 😃.

• Like 1
Geplaatst:
33 minuten geleden, Dahli zei:

9 maisplanten geplant in 1 vak van 30 x 30 cm?

Ik denk het niet. Ik had er 8 staan in een speciebak van 70 x 35 x 30 cm. Ze zijn wel mislukt, mijn hond heeft ze opgegeten en ik denk dat ze het toch niet gered hadden, waren nog niet zo erg hoog. 

12 juni.jpg

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ja, ik had er 9 per vak, ik had wel een grotere bak, maar omgerekend kwam het daar op neer.

Ze stonden net zo ver uit elkaar als uien of preien.

P1040692___media_library_original_672_37

P1040742___media_library_original_672_37

P1040837___media_library_original_672_11

aangepast door Rookie
  • Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Had ik toch wat van die maïskolf in de biozadendoos moeten pakken. Ik heb zitten twijfelen, maar dacht echt dat het niet kon. Als er volgend jaar weer een kolf in zit ga ik het toch proberen. 

• Like 2
  • 2 maanden later ...

Ik zit mij altijd suf te rekenen op welke afstand ik knolvenkel b.v. kan zaaien. Als ik (als voorbeeld, ik gebruik geen vakken maar als maatvoering) uitga van 30 x 30, dat is dan 0,9 m2, kan ik er dan 9 stuks in zetten, dus 3 x 3 stuks? Dus naast elkaar 9 of 10 op een afstand van 1 meter? Op internet staat dat ze 30 x 30 nodig hebben en later schrijven ze 10 - 12 op een m2. Dus eerst zeggen ze 1 stuks en dan weer 10 - 12?

Hiervoor wordt een plantdichtheid geadviseerd van 10 tot 12 planten per vierkante meter. Om dit te bereiken kunnen diverse afstanden worden gehanteerd. In de onderstaande tabel staan een aantal veel gebruikte plantafstanden met daarbij het aantal planten per vierkante meter. Deze afstanden gelden zowel voor directzaai als voor het uitplanten van opgekweekt plantmateriaal. image.png.4ab2cdcf29e7f4046eede76849c8e136.png

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1

@Petrasmoestuin 
Volgens mij denk je veel te moeilijk. Ik weet niet waar je de info vandaan haalt maar dit klinkt als professionele teelt en 30x30cm = 0,09 m2

Wat staat er op het zadenzakje?
Bij de MM vakken kijk ik alleen naar de afstand in de rij.

aangepast door loes
  • Like 1

https://edepot.wur.nl/134853
Hetzelfde op het zakje @Loes.  Ik heb geen MM vakken meer, de witte stroken zijn ook weg, daar groeide alleen maar mos onder en ze zaten vaak in de weg met mijn planten.
Ik meet het steeds uit met de cm als het om afstanden gaat. Ik heb nu een ruimte van 25 x 25 ongeveer, er naast en eronder zet ik wat anders in een speciebak b.v.

Dan kan ik er maar 1 kwijt?
Ik denk niet moeilijk, maar ik snap het gewoon niet.😒

image.png.32c9d0ee4993db481093d63df7b1efeb.png

Dat bedoel ik dus met te moeilijk denken. Je haalt er heel veel info bij wat helemaal niet nodig is.
Je bron is professionele teelt en je gaat moeilijk omrekenen vanaf vierkante meters terwijl alleen de plantafstand van het zakje genoeg is. 

In het schema stond ook 18cm en dat is niet hetzelfde als 25cm. Die afstand kan rasafhankelijk zijn vandaar dat de info op het zakje belangrijk is. Met 18cm zou je nog kunnen smokkelen met 4 stuks per vakje, bij 25 past dat echt niet dus ja ik kom uit op 1 per vakje. 

aangepast door loes
  • Like 1
  • Thanks 2
Geplaatst:
5 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Op internet staat dat ze 30 x 30 nodig hebben en later schrijven ze 10 - 12 op een m2. Dus eerst zeggen ze 1 stuks en dan weer 10 - 12?

"Op internet staat ...". Ja, daar staat wel meer. Zo vinden complotdenkers altijd wel iets dat hun gelijk bewijst.

Maar eentje op 30 x 30 cm OF 10 - 12 stuks per m2 (vierkante meter, dat is 100 x 100 cm) is vrijwel hetzelfde.

Kijk voor plantafstanden (en veel meer) vooral hier:

https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/knolvenkel/ 

(zoeken op: "diana knolvenkel" (zonder aanhalingstekens) en je bent er)

Diana schrijft: 45 x 20 cm (dat betekent 20 cm in de rij; 45 cm tussen de rijen).

0,45 x 0,20 = 0,09 m2 per stuk. Dus 10 stuks per 0,9 m2.

Rekenniveau: bovenbouw basisschool  (6e klas lagere school).

Of (of én ook): koop dit boek, daarin staat bijna alles over bijna alle teelt in de moestuin:

https://www.bol.com/nl/nl/p/groente-en-fruitencyclopedie/9300000167927024/?bltgh=lI0c3pgrmi2YtKAH3StCSw.2_6.7.ProductImage

Ook goed (en wel eco) is Velt, handboek ecologisch tuinieren. Is wel een stuk minder makkelijk lezen, zeker voor beginners.

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ja @Henkg ook bij Diana heb ik gelezen, maar ik snapte het nog niet. Stel ik wil 2 x 2 plaatsen, dus met een afstand van  20 tussen de 2 en er onder kan ik toch ook 20 cm aanhouden? Ik vind dan 45 erg veel, maar ik hoor steeds dat ik daar niet naar moet kijken, waarom staat het er dan? Ik ga geen honderden zaaien.
Ik heb een speciebak en links wil ik b.v. een kool plaatsen en rechts ook een kool. Daartussen wil ik dus 2 x 2 venkel plaatsen. De speciebak is 70 x 45 cm.

Ja en lagere school is wel heel erg lang geleden. En ik kan in mijn auto ook nooit afstanden schatten (gelukkig geeft hij dat tegenwoordig aan), maar ik moet dus gewoon in stoeptegels denken? Dat had je eerder geschreven. 😂😂

Het staat ertussen omdat mensen met een traditionele tuin in rijen zaaien en bij meerdere rijen naast elkaar is die rijafstand wel belangrijk.
In de MM/SFG werk je met vakken, niet met rijen en daarom mag je die rijafstand negeren. 

aangepast door loes
  • Like 1

Dat zal misschien kloppen. Ik moet eerst maar zien hoe het bij mij gaat.

Ik heb ook 3 boerenkool nog staan in de speciebak van jou en die gaan nu pas groeien, maar ik knip eraf als ze groter worden.

Jij zette er toch wel iets kleiners bij dacht ik?

Geplaatst:

In mijn kolenbak staan alleen maar kolen, allemaal in een eigen container.

Zo kan ik nog wat schuiven, indien nodig.

Kolen nemen gewoon veel ruimte in.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb geen grote kolen want dat neemt mij echt te veel ruimte in, de teelt duurt in verhouding lang, je kan er meestal maar 1x van oogsten in een tijd dat de kolen in de winkel amper wat kosten en het smaakverschil is niet gigantisch. Allemaal punten die ik meeneem in de afweging welke groente ik wel en niet teel. 

Ik zaai wel kleine koolgewassen zoals palmkool, koolrabi, radijsjes, ruccola, meiraap, herfstraap enz.

en ben aan het nadenken over een volkstuin en hopelijk is de grond daar geschikt voor koolgewassen.

• Like 4
Geplaatst:

Nu zeg je daar wat @loes ik ga dit jaar voor het eerst bloemkool, spitskool en koopraap proberen en ja mijn bakken zitten dan snel vol. 
Palmkool lukt mij al 2 seizoenen niet, tenminste vanaf aug 23 begonnen. Broccoli levert bijna niets op,  wel veel plaagbeestjes.

Spruiten is leuk, maar kost ook een heel seizoenen heel veel plaats,  2 gehad en 1 maaltijd voor 2 personen ervan af gehaald.

Dus de kolen moet echt wat opleveren, anders niet meer.

• Like 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Die airpotjes drogen denk ik veel sneller uit dan gewone potjes. Ik ben bang dat die potjes weer een verkooptruc is. Die potjes worden normaal gebruikt voor hydrocultuur en aquariumplanten enzo. 

• Like 3
Geplaatst:

@loesen @ErnyHieronder de uitleg over de airpotjes van mm. De foto is van de site van mm. Daarom hebben Petra en ik deze potjes. Ik blijf ze wel gebruiken tot ze kapot gaan. Maar ik koop geen nieuwe meer bij. Ik heb 10 grote en 5 kleine airpotjes. Ik hoop dat het te lezen is.

Screenshot_20250408_201102.thumb.jpg.dbec8bf681fe94630165aaa038aa0819.jpg

Geplaatst:

Ik gebruik zelf ook vijvernetjes voor bonsai, om een radiaal wortelsysteem te krijgen.

Air Pot™ Root Comparisons - Chiyoko & Guy's Photo Site.

Uiteindelijk past het boompje beter in de platte schalen en behoud dichtbij de stam de voedende wortels (de dunste wortels, deze nemen voeding op wortels die verhout zijn nemen geen voeding of water meer op).
Anders kans op maar enkele dikke wortels die ronddraaien en na verpotten hou je dus bijna geen voedende wortels over.
r/Bonsai - J. Black Pine roots after 1yr in an Air-pot

Het enige nadeel is, dat je met het warme weer een hoop moet gieten (loopt er snel langs), of elke dag even in de hand moet nemen en even minute dompelen in een emmer met water.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...