Geplaatst: 14 mei14 Mei En als de pompoen en courgette nog geen eigen blaadjes heeft, dan kan het toch niet naar buiten? @loes
Geplaatst: 14 mei14 Mei @Petrasmoestuin Cime di rapa lees ik. Dat is geen gewone broccoli maar broccoletti. Daarvan kan je ook prima het blad eten zoals met raapstelen. Pompoen en courgette kan je zelfs buiten zaaien dus ik zou niet weten waarom ze niet naar buiten mogen als ze nog geen eigen blaadjes hebben. Ik heb ze liever iets groter zodat het geen 1haps snack is voor slakken. 14 mei14 Mei aangepast door loes
Geplaatst: 14 mei14 Mei @Rookie kijk toch Broccoletti, dat had ik aanvankelijk erbij gezet. Dus blad wel eetbaar. Maar nu heb ik er 20 naast elkaar gezaaid, wst dan? 14 mei14 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 14 mei14 Mei @loes bij mij komen ze in verhoogde bakken. Morgen zet ik alles buiten en maak er een foto van, oke? Nu een beetje laat.
Geplaatst: 14 mei14 Mei 9 minuten geleden, Petrasmoestuin zei: @Rookie kijk toch Broccoletti, dat had ik aanvankelijk erbij gezet. Dus blad wel eetbaar. Maar nu heb ik er 20 naast elkaar gezaaid, wst dan? Twintig lijkt mij wat veel, als je ziet hoe groot ze worden...😀
Geplaatst: 14 mei14 Mei Ik verplaats ze dan wel naar de hoge kweekbak, hochbeet. Ik denk dat de pastinaak en schorseneren toch niet opkomen. Maar wij hebben wel gelachen erover he?😀
Geplaatst: 14 mei14 Mei 😄 Ik heb ook moeite met mijn pastinaken. De winterwortels willen trouwens ook niet echt.
Geplaatst: 15 mei15 Mei @Rookieen @Petrasmoestuinde wortelen willen bij mij ook niet echt dit jaar. Duurde lang voor ze opkwamen en daarna de helft opgegeten door slakken. Ik probeer het later nog een keer in een andere bak als daar weer plek is.
Geplaatst: 15 mei15 Mei Wat naar, heb jij zoveel slakken? @Gitta Ja, mijn wortelen doen er ook heel lang over dit keer. 15 mei15 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 16 mei16 Mei Ik las dat bij meer mensen. Geen idee, waar het aan ligt. Ik houd ze toch echt goed vochtig.
Geplaatst: 16 mei16 Mei @Petrasmoestuinvalt mee. Ze hebben de helft opgegeten. De andere helft groeit wel goed door. Of misschien zijn het vogels geweest. We waren die week met vakantie, dus had de slakken de schuld gegeven. De rest van de groente heeft er geen last van. @RookiehIer ook goed vochtig gehouden. Waarschijnlijk is de wortel dit jaar bij mij de groente die het minder doet. Vorig jaar was dat de rode bieten. Die doen het dit jaar juist uitstekend.
Geplaatst: 16 mei16 Mei Auteur Ik had al heel vroeg wortelen gezaaid en in mij kasje gezet kwam er 1 van op…later bijgezaaid… stuk of 4 erbij…schiet idd niet op…🧐🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱
Geplaatst: 16 mei16 Mei Auteur Mm doperwten die ik in het najaarzaaide geoogst en bewaard om gister samen met onze kleindochter te kunnen doppen..😍 ik vond dat zelf vroeger ook zo leuk alleeen had mijn oma met boederij en 12 kinderen er tig emmers vol van… zij zou glimlachen bij wat ik nu doe…😅 Roos deed het vol overgave..😍 ik kookte ze alvast maar nee ze vond ze niet lekker… dus gingen ze ‘s avonds door de bami! 😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱 20 mei20 Mei aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 20 mei20 Mei Auteur Mijn suikermaïs uit de rol in een vak gezet…spannend want mijn bak is maar 20cm diep. 5 planten ( die 1mrt hoog worden) per vak en 2 vakken naast elkaar ivm de bestuiving. Ben benieuwd…🤔😊 Vorig seizoen kweekte ik ze op in smalle diepe potten en plaatste de pot OP de mix… de planten wortelde door de pot gaten heen ( zoals ik hoopte) en zo had ik toen meer diepte gecreëerd Ik heb prima kolven ;iedere plant 1 en later nog een kleinere..Zoete Jan heette dat ras. Nu heb ik ander ras en wil toch zien of het in 20cm diepte ook lukt….🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷
Geplaatst: 21 mei21 Mei Auteur Mijn eerste tuinbonen geoogst die ik begin Febr zaaide…👍😋 Het derde seizoen dat ik tuinbonen doe… Het bizarre is dat ik ras violetta ( voor in potten) tegelijk opstarte en verschillende maat pot…beide met waterreservoir … Ik kan nu de tuinbonen uit de kleinste pot 25x25 eerder oogsten, dan die uit de grotere pot van 30x30. Ze staan naast elkaar op dezelfde plek. Komt dat dan omdat de plant minder energie aan wortels kweken geeft?? 🤔🧐 vraagje; op iedere plek van geoogste peul groeit nog een 2e nu nog ienimine peul… gaat dat nog wat worden of kan ik beter de hele plant rooien nu?🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱
Geplaatst: 1 juli1 Jul nou daar zijn we dan. na het lezen van dit draadje is het als thuiskomen. wat een feest (nou ja, als we het een feest moeten noemen) van herkenning in een aantal van die eerste berichten. en nu weet ik waar jullie gebleven zijn en waarom jullie opeens afwezig waren in het NNMM gedeelte van die andere app 😉 maar ook wat een verademing zeg dat het ook anders kan.
Geplaatst: 1 juli1 Jul Welkom @tuinder7 Hoe meer zielen hoe meer vreugd! Dat we elkaar maar mogen inspireren en veel van elkaar leren.
Geplaatst: 1 juli1 Jul Auteur Wat leuk @tuinder7 om jou ook hier te treffen 👍😊Hoe gaat het met jouw tuin dit seizoen?🤔😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 1 juli1 Jul 1 minute ago, Vrouwholle said:Wat leuk @tuinder7 om jou ook hier te treffen 👍😊Hoe gaat het met jouw tuin dit seizoen?Hoi 🙋♂️, met de tuin gaat het redelijk maar omdat we dit jaar allerlei vakantieplannen hadden (helaas pakte dat anders uit vanwege gezondheidsproblemen) heb ik er niet veel aan gedaan, als in, niet zoveel gezaaid als dat ik normaliter doe. wel al lekkere erwtjes (kelvedon wonder, altijd goed) , de winter wortel zit in de grond ( flakkee 2 uit eigen geoogst zaad) , de bleek selderij staat te wachten om de grond in te kunnen, even wachten tot het minder heet is. de sperziebonen (cobra) komen er ook aan, de eerste bloemen en mini peultjes zijn er al. tuinbonen (karmezyn) worden al geoogst maar dit jaar helaas een minder grote oogst. en wat was het vandaag warm hè? dat is echt een gevecht om alles te sproeien. 1 juli1 Jul aangepast door tuinder7
Geplaatst: 1 juli1 Jul On 5/21/2025 at 12:48 PM, Vrouwholle said:Ik kan nu de tuinbonen uit de kleinste pot 25x25 eerder oogsten, dan die uit de grotere pot van 30x30. Ze staan naast elkaar op dezelfde plek.Komt dat dan omdat de plant minder energie aan wortels kweken geeft?? 🤔🧐Dit is zeker plausibel maar helemaal zeker weet ik het niet. kijkende naar andere planten is het wel zo dat sommigen overgaan tot het maken van bloemen en zaden als ze in te kleine potten staan. dit heb ik bijvoorbeeld bij koriander gezien.
Geplaatst: 1 juli1 Jul On 5/21/2025 at 12:48 PM, Vrouwholle said:vraagje; op iedere plek van geoogste peul groeit nog een 2e nu nog ienimine peul… gaat dat nog wat worden of kan ik beter de hele plant rooien nu?🤔eerlijk gezegd laat ik alles meestal gewoon staan totdat de plant ziek wordt. de vorige keren dat ik tuinbonen teelde kon ik daardoor nog een paar kleine peulen oogsten. ik verzamel ze in de koelkast totdat ik een maaltje bij elkaar heb gesprokkeld. ongedopt zijn ze minstens een week te bewaren in de koelkast.
Geplaatst: 1 juli1 Jul Auteur Er groeien inmiddels idd weer tuinbonen aan de al geoogste plant…👍😊😋Ik had nog een nieuwe ronde gezaaid ; 5 in een pot en 5 in een vak maar nu op mijn dakterras… bijde hebben amper bonen ; 3 dikke vannavond geoogst … de rest is niet de moeite… dus ga ik ze opruimen….😏 Ik houd het maar op late herfst zaai dat bevalt mij het beste 😊Ik hoop dat de gezondheids problemen weer in orde komen @tuinder7 Fijn hè dat er altijd wel dingen zijn die wel goed gaan 😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 1 juli1 Jul 28 minutes ago, tuinder7 said:niet veel aan gedaan, als in, niet zoveel gezaaid als dat ik normaliter doeben overigens ook een experiment met zaai rabarber begonnen. vrij ongebruikelijk, ik weet, mar dit ras (glaskins perpetual) schijnt een veel langere oogstperiode te hebben. ver na de langste dag. dus hopelijk lukt het. en ik hou van een uitdaging.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.