Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
11 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik vraag mij steeds af of dit een Nederlands woord is. Ik zoek het op internet op en dan kom ik op dit forum. Het staat dus gelijk op internet.

Het woord syphone kent het woordenboek ook niet. Wel siphon en dat betekent "sifon". 

Maar begrijp ik het goed dat er dan lucht uitkomt? @Rookie

Er hoort aalleen lucht uit te komen.

Maar soms komt er ook de inhoud van de pot mee, dat is iets wat je liever niet hebt, maar het kan gebeuren.

Op zich niet heel erg, als er maar voldoende vloeistof in de pot blijft zitten en als hij maar vacuum trekt.

Geplaatst:
  • Auteur
3 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Is de soep zo dun, of lijkt dat zo? Die van mij daar kun je bijna een lepel rechtop in zetten. En later doe je er dan de worst erbij neem ik aan. @Rookie

Ik gebruik hem als soep basis en doe er later worst e.d. bij.

Geplaatst:
1 uur terug, Rookie zei:

voldoende vloeistof

Dus de pot hoeft niet helemaal tot de deksel gevuld te worden, zoals je normaal doet bij gewoon inmaken zonder machine. Wanneer bij mij dus de potjes ontplofte in de kast en de hele kast onder de tomatentroep zat.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
  • Auteur

Bij pressure cannen heeft elke bereiding zijn eigen vloeistofniveau.

Er moet voldoende, niet te veel en niet te weinig lucht in blijven zitten.

Geplaatst:

Misschien een domme vraag maar zou je voor het inmaken met een ouderwetse snelkookpan  hetzelfde resultaat kunnen bereiken als met een pressure cooker ?

Kooktemperatuur is dan hoger dan 100 graden lijkt me en als dat klopt is  het misschien sowieso beter dan normaal wecken ?

Geplaatst:

Nee, een snelkookpan (is een pressure cooker) kan niet zoveel druk opbouwen als een pressure canner. Bij hogere druk gaan de veiligheidskleppen open. Dus de temperatuur wordt nooit hoog genoeg. Bij een pressure canner is die 120'C. 

Geplaatst:

Wat ik her en der lees is dat de temperatuur in een snelkookpan ook kan oplopen tot 120 graden celcius.

Ik zie mezelf nog niet zo gauw pressure cannen of wecken maar sluit niet uit dat ik het misschien weleens wil proberen.  Het zal in mijn situatie niet erg lonen om een pressure canner aan te schaffen (een grotere vriezer zou dan hoger op mijn verlanglijstje staan), maar volgens mij ligt er nog een ouderwetse snelkookpan in de schuur niets te doen, vandaar de vraag.

Maar goed, Je kunt bijvoorbeeld ook prima rijst koken in een steelpannetje, maar een rijstcooker is wel zo gebruiksvriendelijk en iedereen zonder kookervaring kan daarmee rijst koken. En zo zal het ook wel zijn met zo'n pressure canner. 

Geplaatst:
  • Auteur

Op zich is pressure cannen niet moeilijk.

Ik doe dit al jaren, maar altijd met de veiligheidsvoorschriften.

Met voedsel neem ik geen risico's.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Nog even terugkomend op dat pressure canning : Een extra vriezer zou in principe hoger op mijn verlanglijstje staan dan een pressure canner, maar ik heb eigenlijk geen ruimte daarvoor. Ik heb een klein schuurtje vol troep waar ik eventueel een vriezertje zou kunnen plaatsen, maar dan moet er ook weer een extra stopcontact gemaakt worden, geeft ook weer gedoe. 

Een pressure canner zou ik niet heel vaak gebruiken, maar die kun je bijv een plekje op zolder  geven na het oogstseizoen,

Wat me nog een beetje tegenhoudt is de prijs. Nog niet eens van de pan zelf, dat is een eenmalige investering want ik ga er vanuit dat zo'n pan jaren en jaren mee zal gaan.

Maar vooral ook van allerlei  toebehoren die je ook nog  eens moet aanschaffen. Als ik op de site van pressurecanning kijk zie ik bijv vanafprijzen van 24,50 euro voor 9 kleine potjes van het formaat jampotje. Mooie potjes met schroefdeksel hoor, dat wel,  maar kostbaar.

Op de website van flessenland zie ik bijv veel goedkopere conservenpotjes staan,met van dieschroefdekseltjes die je in de supermarkt tegenkomt op bijv een pot augurken.

Zijn zulke potjes ook geschikt voor een pressure canner ? Of geldt ook hier het gezegde van goedkoop is duurkoop ?

Geplaatst:
Op 9-1-2025 om 00:11, woldistel zei:

Nee, een snelkookpan (is een pressure cooker) kan niet zoveel druk opbouwen als een pressure canner. Bij hogere druk gaan de veiligheidskleppen open. Dus de temperatuur wordt nooit hoog genoeg. Bij een pressure canner is die 120'C. 

zal per model en merk verschillen. Haar verhaal is dat je geen controle hebt op druk/temperatuur. Colonel Saunders begon ook met uit Frankrijk geimporteerde hogedruk pannen, waarbij hij de drukrubbers verving door metalen ringetjes enzovoorts, om ze als hoge druk fryer te kunnen gebruiken. 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Stromen van vloeistoffen door natuurlijke drukverschillen. In het Nederlands ook wel een hevel.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Zelfheb ik maar een klein tuintje met weinig opbrengst,  ik kan bijv ook een keer een hele grote pan soep maken en daarvan een gedeelte pressure cannen. Toch moet ik uitkijken voor niet alweer een impulsaankoop die na 1 of 2 x gebruiken bij de rest van de apparaten beland die je verder zelden gebruikt.

En als ik kijk naar de kosten : stel, ik zou 50 potjes per jaar inmaken met een pressure canner (dat vind ik in mijn geval al een heel erg hoge schatting) en ik moet alles nog aanschaffen .... Een pressure canner, speciale potten, accessoires als dekseltjes, trechter, zo'n grijptang etc dan zit ik al snel aan honderden euro's. Waardoor de prijs van 1 zo'n ingemaakt potje wel heel prijzig wordt, (waarschijnlijk veel duurder dan dat je kwijt bent voor verse groenten van de lokale groenteboer), En dan tel ik de tijd en moeite van het inmaken geeneens mee. Het lijkt dus alleen aantrekkelijk als je hem veelvuldig gaat gebruiken en dan nog heb je hem pas na lange tijd terug verdiend.

Toch twijfel ik....het zou een leuk hebbeding zijn voor mij , en zo'n apparaat zou dus wel jaren moeten meegaan, en wat je tegenwoordig in de supermarkt betaalt voor een potje hak is ook niet mis, en in deze onzeker tijden is het altijd handig als je een voorraadje voedsel kunt aanleggen.... Het is natuurlijk geweldig als je je eigen gekweekte onbespoten groente kan conserveren met pressure cannen.  Maar die prijs he,,

Vandaar dat ik adviezen op prijs van mensen zoals @Rookie ie zo'n apparaat al jaren hebben . Misschien kan ik veel geld besparen door goedkopere potjes aan te schaffen. Of ben ik in mijn geval beter af met een tweedehandsje.

aangepast door driepinter

Geplaatst:
  • Auteur

Je kunt in het begin potjes ook sparen.

Potjes van groente en sauzen, waar zo'n rond "dopje" in de deksel zit, zijn prima.

Dat ronde dopje is een goede controle of je potje ook echt vacuum is getrokken.

Als je de deksels elke keer goed controleert is dat ook nog een optie.

Hoewel ik moet zeggen, dat de potten van die website, die jij noemde, ook niet zo duur zijn.

Maar ik heb ze ook wel bij Amazon gekocht, ook niets mis mee.

Het belangrijkste zijn goede dekseltjes, zo dat de potten goede onderdruk hebben na het wecken en die onderdruk ook jaren vasthouden.

Ik volg alleen maar de voorschriften (en recepten) over pressure canning van de Amerikaanse USDA, dit zijn voorschriften waarvan ik weet dat ze 100% veilig zijn.

https://nchfp.uga.edu/#gsc.tab=0

Ik heb even foto's gemaakt van deksels met zo'n "dopje".

P1060386.thumb.JPG.7c623d1ee967d4798c26bcd3adacdbb5.JPG

P1060387.thumb.JPG.7e6eab50eda6b37b83b3ba85aa97af3c.JPG

Geplaatst:

Bedankt @Rookie ...Overigens raad de UDSA het gebruik van die dure potten wel aan, omdat die steviger en beter bestand zijn tegen hitte en druk en omdat het slagingspercentage hoger is. En ze zeggen : " Lids should not be used a second time since the sealing compound becomes indented by the first use, preventing another airtight seal", dus met andere woorden de dekseltjes zou je niet voor een 2e keer moeten gebruiken.

Maar goed, het zal ook een verdienmodel zijn, en het is goed om te weten dat het met gespaarde potjes ook nog prima gaat. Desnoods koop je dan voor alle zekerheid nog van die nieuwe twistoff-dekseltjes, die kun je kopen voor nog geen 20 cent per stuk. En dat maakt de drempel tot aankoop wel een stuk lager. Ik bedoel die officiele potjes zijn bijna 3 euro per stuk, en je zal ze  elders heus wel iets goedkoper vinden, maar als je er een  boel nodig hebt is dat toch een aanslag op je portemonnee.

Zijn er verder nog dingen die ik moet weten vanuit jouw ervaring ? Bijv : Kun je bepaalde producten beter niet pressure cannen ? Ik las ook iets van dat het voor sommige producten niet echt nodig zou zijn (bijv augurken omdat die al in zuur liggen).   Vind je de pressure canner zelf een sta-in de weg in je keukenkastje of is het juist een aanwinst en gebruik je hem erg vaak ? De positieve dingen over pressure canning zijn online volop te vinden, maar kun jij als gebruiker bijv ook specifieke nadelen benoemen ?

Geplaatst:
  • Auteur

Het is absoluut een sta-in-de-weg.

Ik heb een klein huis, en ik wil dat ding niet in een keukenkastje, want dat neemt veel te veel ruimte in.

In de zomer, als de oogst binnenkomt, gebruik ik hem vaker dan in de winter, ik heb er een aparte plek voor gevonden.

Dingen in het zuur gaan bij mij in de steam canner, die hoeven niet in de pressure canner.

Alleen levensmiddelen met een te lage zuurgraad gaan er in.

Ik heb geen weckketel, daar gaat me veel te veel water in en dat kost veel gas.

Daarom heb ik een steam canner, die doet hetzelfde werk met een fractie van water en gas.

Een groot nadeel van de pressure canner is dat hij loeizwaar is, zeker als hij gevuld is met al die potten met inhoud.

Ik zou hem niet graag op een glazen plaat van een elektrisch fornuis zetten.

Hij is van aluminium, dus kan niet op een inductie fornuis.

Dit zijn zo even wat nadelen, meer kan ik niet echt bedenken.

Ik ben erg blij met dat ding, ik verheug me al weer op het aankomende canning seizoen.

Geplaatst:

Ik zag op Amazon ook enkele die ook voor inductie geschikt zouden zijn. Maar ik denk dan wel aan een goeie inductie 'pit' met officiele draagvermogen van 25kg. Zoals van Hendi.

Volgens youtube/online mag je perzikken ook inmaken zonder hoge druk, dus 'wekken' ondanks de siroop, klopt dat?

Home of the Turbo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic