Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Amerikaanse meeldauw op kruisbessen


Mispel

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

 

Vandaag heb ik vastgesteld dat mijn oude kruisenbessenstruik last heeft van Amerikaanse meeldauw. Ik zou deze plant toch graag behouden omdat ie veel vrucht geeft en zijn bessen 'n andere smaak hebben t.a.v. mijn andere struiken.

 

Heeft er iemand tips om die vervelende schimmel weg te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk gaat alleen spuiten helpen. Ga naar de proeftuindagen van de proeftuin in Zomergem, en zoek je uit de ellenlange lijst van meeldauwresistante kruisbesrassen dat hij in voorraad heeft het ras uit dat je het beste vindt.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

welk ras is het ? De heerlijke winham's industry ofzo ?

 

Als je nog niet wilt spuiten , inderdaad beginnen met de aangetaste koppen af te knippen en te vernietigen.

Door het droge weer momenteel is de druk minder en heeft de plant best wel kans op te recupereren.

 

Voor de toekomst. snoei de plant zo open mogelijk , zodat hij snel kan opdrogen na regen. Zet de plant in de zon , niet ergens waar hij lang in de schaduw staat.

Spuit preventief met zwavel vanaf de bloei , paar keer herhalen.

 

Als je nu met het uitknippen van de aangetaste koppen er niet uit geraakt , spuit dan met een schimmelwerend middel zoals triadimenol , bvb exact van bayer. let op dat je minstens 14 dagen wacht van oogsten na bespuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk ondertussen dat er een nieuw board is voor tuimproblemen, blijkbaar woekert het forum stiekem door en als je er een tijdje niet meer komt verbaas je je over de veranderingen.

 

Gif spuiten, resistent ras kopen of accepteren dat de plant ziek is. Zo simpel is het

 

Haha, en dan kom ik uiteindelijk weer terecht op je webshop?

 

 

welk ras is het ? De heerlijke winham's industry ofzo ?

 

 

Jep.

 

Momenteel staat hij vol in de zon (iets te vol, hij verbrandt soms) maar ik denk erover om 'm te verplaatsen. Ik ga toch maar 's op zoek naar iets wat ik kan spuiten want hij hangt bomvol vruchten en het zou zonde zijn als ze naar de zak gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, en dan kom ik uiteindelijk weer terecht op je webshop?

Jammer genoeg voor je was dat nog geen eens mijn bedoeling. Je kunt plukken en snoeien wat je wilt, maar bij het verkeerde ras kom je gewoon niet onder de meeldauw uit (bij een kruisbes dan, andere fruitsoorten is dat een heel ander verhaal). Dan kun je spuiten, de plant verwijderen, óf gewoon accepteren dat de plant ziek is.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, je mag best goed opletten. Sluipreclame zit overal! Maar je moet, als je een slecht ras hebt, zeker niet denken dat je het zomaar kwijt raakt. Als je een bio-liefhebber bent: er zijn ook hele goeie biologische middeltjes tegen meeldauw (zoals spuitzwavel)

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wel een paar ziek-zwak en misselijke meeldauw-rasjes staan. Maar heb eigenlijk nooit last van meeldauw. ( paar jaar terug een x op de bessen zelf, dat was wel jammer )

 

Ik ben nogal een snoeier. Daarnaast jaag ik ze niet op met mest, zet ze goed op de wind, goed zonnig, en nooit laten uitdrogen ( goed mulchen ). water geven in het late zonnetje, dat ze droog de nacht in gaan, of liever 's ochtends voor de sterke zon. Geen vuil rondom de struik tolereren, en vrij hoog op de poten laten beginnen ( hoewel ik het liefst snoeren maak en die vanzelf open gesnoeid zijn )

 

Ik ga voor minder bessen , maar dan voor kwaliteit. Kortom: veel weghalen hele groeiseizoen door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren gespoten met spuitzwavel, ben benieuwd..

 

Hoezo , je ging toch triadimenol halen ?

 

Ik heb sterk mijn twijfels of je met spuitzwavel nog iets van resultaat gaat behalen.

Voor zover ik weet is spuitzwavel preventief , niet curatief.

 

Maar laat toch het resultaat hier eens weten binnen enkele weken , heb zelf nog nooit spuitzwavel gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...