Geplaatst: 30 oktober 20241 j Ik kwam dit tegen op FB en ik vraag mij af of dat mogelijk is en of het werkt. Nadat het kiemplantje is gegroeid, zet je dan het hele ei in de grond? Of moet je aan de onderkant een gat maken? Want waar gaan de wortels heen? Dat vraag ik mij dus weer af. Of moet je het ei simpelweg verwijderen? Een 8-jarige jongen vroeg zijn moeder om de eierschalen te redden, tomaat en peperzaadjes erin te doen en meer dan 60 zaailingen te maken, gewoon de schelpen verpletteren Met deze ingenieuze methode heb je meerdere voordelen; 1) De zaailingen voelen het trauma van de landbeving niet. 2) Eierschalen die eenmaal in de bodem zijn geïntegreerd geven een kick input aan de plant zelf. 3) Bespaar geld voor zaailingen. 4) Het verbruik van plastic containers wordt vermeden. https://www.facebook.com/photo?fbid=907932411431229&set=pcb.907932438097893 30 oktober 20241 j aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 30 oktober 20241 j Het ziet er vast schattig uit..als je van Pasen houdt (ik niet heel erg) verder denk ik dat het een heel onhandige manier is. Hoe hou je de grond goed op vochtigheid? Te nat te droog? Tomaten zaailingen geef ik nooit water van boven maar van onderen. Of zit er ook een gaatje onder in het ei? Ik vind het wel knap van de virtuele moeder dat ze de eieren zo netjes onthoofd heeft zonder de schalen verder te kraken. Maar ja ik kan er hier nu wel lacherig over doen maar misschien is het toch een goed idee tegen landbeving bij je tomaten😉 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 oktober 20241 j 13 minuten geleden, appelvrouw zei: de eieren zo netjes onthoofd heeft zonder de schalen verder te kraken. Daar is zowaar een apparaatje voor 😄 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 30 oktober 20241 j 1 uur geleden, Petrasmoestuin zei: gewoon de schelpen verpletteren Volgens mij staat het antwoord op je vraag gewoon in je eigen bericht.
Geplaatst: 31 oktober 20241 j Ik ben ook een tikje sceptisch. Ik zie eierschalen zelfs na een jaar nog herkenbaar uit de composthoop komen. Gaat dat wel goed? Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 31 oktober 20241 j Totale onzin. Eierschalen verteren slechts langzaam., gaat jaren over heen. Je moet daar dus ook meteen de onderkant vanaf halen anders kunnen de wortels niet groeien. Haal je de onderkant er vanaf dan flikkert de meeste potgrond eruit. Als je de onderkant er niet vanaf haalt en je geeft de zaailingen water dan verzuipen de zaailingen omdat het water niet weg kan. Ik denk dat ze aandacht wil voor haar curiosa ...
Geplaatst: 31 oktober 20241 j Een bosje tuinkers erin gaat wel goed. Deden mijn kinderen op school. En als je, om met @appelvrouw te spreken van Pasen houdt, dan heb je gelijk iets leuks voor op je paasontbijtafel verder zie ik ook al bovengenoemde bezwaren. Ik zou toch echt de Eierschil kraken als ik de plantjes over zou zetten. Maar dan heb je direct weer zo’n landbeving 🤣 Daar mee is je eerde drainageprobleem ook nog niet opgelost. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 31 oktober 20241 j Ik doe dit wel met de kinderen rond voorjaar/pasen. Slasoorten. Daarna pletten en in hun tuintjes. Gaat prima met niet grote wortelstelsels. Met tomaat geef ik je weinig slagingskans. Toch een leuke bezigheid zo. Aangezien ik alweer in de pre puberfase zit, denk ik dat het niet lang meer duurt voordat dit ophoudt…!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.