Jinx64 Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Ik heb voor het eerst een klein groententuintje en heb natuurlijk als eerst aardbeienplantjes gezet. De eerste aardbeitjes heb ik al kunnen oogsten en ze zijn heerlijk zoet. Ze zijn alleen wat aan de kleine kant. Hoe krijg ik mijn aardbeien wat dikker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Welk ras aardbeien heb je, en eerste aardbeien van buitenseizoen zijn altijd wat kleiner. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Voldoendel water geven.Het klinkt erg simpel maar te weinig vocht geeft een groeistagnatie, daarentegen is te veel water ook niet goed want dan krijg je luie planten die oppervlakkig wortelen. Erg belangrijk is dus een humusrijke en luchtige bodem die goed vocht vast houdt. Dus hoe beter de grond hoe minder water je hoeft te geven. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Een oudere moestuinder heeft me de tip gegeven om een handvol koemestkorrels op te lossen in een emmer water en dit bij de aardbeien te gooien en daarna regelmatig flink water te geven.Daar ben ik zo'n tien dagen geleden mee begonnen en ze groeien nu zo goed! Mijn tuin ligt op droge zandgrond... Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Groter en dikker is ook vaak wateriger en smakelozer... Net wat Hans zegt, de 1e aardbeitjes zijn vaak wat klein. Ze maken nog wel grotere. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Zandgrond is zowiezo verzuipen in de koemestkorrels. Humus, water en extra kalium geeft dikkere vruchten. Als het je alleen om de grote te doen is kun je ook Giantella maxim aanplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Als het je alleen om de grote te doen is kun je ook Giantella maxim aanplanten. ik heb twee plantjes staan, voor het eerst dit jaar en mijn eerste Lambada's waren groter dan de eerste Maxim die nu ook rood kleurt . misschien dat dat ook slechts de eersten zijn. Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Groot en dik zegt niets over de smaak. Grote en dikke aardbeien krijg je als de planten het goed naar de zin hebben en de planten niet te oud zijn. Smaak wordt vooral bepaald door ras, zon en beschikbaarheid aan voedingsstoffen. Voldoende water is belangrijk om grote vruchten te krijgen, maar zoals al eerder is beschreven komt dit water het beste uit een goed vochtvasthoudende humeuze en dus ook voedselrijke grond! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Tiens das raar, bij mij zijn juist de primaire aardbei net de grootste alsook de derde. Heb vorig jaar ook Maxim's gehad, waren monsters, alweer de eerste, spijtig dat ze niet te vreten waren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Ik heb ook een stel ( 10 ) maxim planten aangeschaft.Ben benieuwd.Is Maxim ook een kruisbestuiver toevallig?? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
manolito Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Drie dagen geleden waren van verschillende rassen de aardbeien rijp dus geplukt en met z'n viertjes geproefd, en de maxim (hoewel het een kleintje was) vonden wij alledrie de lekkerste... Dit waren wel de eerste aardbeien van dit jaar, dus weet niet als er straks meer af komt of het dan nog zo zal zijn. Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts