Tuinjap Posted November 15, 2024 Share Posted November 15, 2024 Even een vraag van een nieuw lid van dit forum. Afgelopen jaar heb ik veel moeite gehad met het laten kiemen van zaden in de volle grond. Ik vind het lastig om in te schatten wanneer het juiste moment is om de zaden in de grond te stoppen. Op de achterkant van de zakjes staat vaak een periode van twee a drie maanden wanneer de zaden de grond in kunnen. Hebben jullie tips hoe je de kans vergroot om zaden van groenten in de volle grond beter te laten kiemen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted November 15, 2024 Share Posted November 15, 2024 Hallo Tuinjap Leuk dat je dit forum gevonden hebt. Wij zouden t leuk vinden als je wat meer info over jezelf en jouw moestuin kan geven. Dan is t ook makkelijker om tips te geven Kleigrond, zandgrond, in verhoogde bakken, wanneer zaaien, binnen of buiten etc zijn allemaal zaken die meespelen Heel veel lees en leer plezier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted November 16, 2024 Share Posted November 16, 2024 Je vertelt niet over welke soorten het gaat. == Zorg dat de grond vochtig is maar niet nat. Als de grond te droog is dan kiemen de zaden niet, is de grond te nat dan kunnen de zaden gaan rotten. == Fijn zaad niet te diep zaaien. == Van sommige soorten (bijv. wortels) moet het zaad vers / niet te oud zijn anders kiemt het niet/slecht. == Eventueel voorzaaien op warmte, daarna verspenen en dan pas uitplanten. Dit is een stuk meer werk dan rechtstreeks zaaien in de volle grond en je moet hier de ruimte voor hebben. Als je zaailingen te lang binnen houdt dan krijg je slappe slungels. == Altijd een blik houden op de weersverwachting. Bij hogere temperaturen kiemt zaad in de regel sneller als bij koud weer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuinjap Posted November 16, 2024 Author Share Posted November 16, 2024 Bedankt voor de reacties. Ik ben sinds een jaar aan het tuinieren in mijn moestuin. Ik vind het leuk om met de groenten, kruiden en bloemetjes die uit de achtertuin komen mooie gerechten mee te koken. Ik heb opgemetselde bakken met aarde. Daaronder bevind zich kleigrond. Afgelopen jaar waren er veel zaden niet gekiemd vandaar de vraag. Vorig seizoen heb ik onder andere wortel, courgette, sperziebonen, paksoi, palmkool en radijsjes gezaaid. Denk dat het in de gaten houden van het weer is en hoe vochtig de bodem is wellicht kan helpen bij kiemen. zal misschien ook een kwestie van ervaring opbouwen zijn? Hebben jullie nog tips voor boeken, youtube kanalen of andere informatiebronnen die kunnen helpen bij wat meer succes met de moestuin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted November 16, 2024 Share Posted November 16, 2024 (edited) Afgelopen jaar was een raar seizoen met belachelijk veel slakken. Ik merkte hier dat slakken de verse kiemen al hadden opgegeten voordat ik kon zien dat er iets was opgekomen. Eerst voorzaaien en later een plantje uitplanten is daarvoor de oplossing. Dat werkt niet bij gewassen die onder de grond groeien zoals wortel en radijs. Courgette, sperziebonen en palmkool zaai ik altijd voor. En wat zaaiperiodes betreft. Dingen zoals sla of wortels zaai ik in dat tijdvak meerdere keren een klein beetje zodat de oogst wordt gespreid. Bij gewassen zoals courgette en palmkool is dat weer niet nodig want daar oogst je steeds van dezelfde plant dus die spreiding gaat vanzelf. De beste beginnerstip: www.mooiemoestuin.nl Edited November 16, 2024 by loes 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted November 16, 2024 Share Posted November 16, 2024 On 11/16/2024 at 11:09 AM, Tuinjap said: Ik heb opgemetselde bakken met aarde. Daaronder bevind zich kleigrond. Het heeft afgelopen jaar veel geregend, en mogelijk is de kleigrond onder je tuinaarde erg dicht. Dan kan het zijn dat je aarde veel te nat was en de zaden niet kiemden maar wegrotten. Wat Loes hiervoor zegt, voorzaaien. En zorgen dat de klei losser en luchtiger wordt. Dan kan een teveel aan water gewoon de grond in. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts