Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zal proberen het een en ander bij te houden, kijk elke middag in de schuur of er al wat te zien is maar helaas.....de peppercress en de tuinkers zijn wel opgekomen, maar dat is bij 22 grdn ! Op de verwarming.

Ik zal ook om het makkelijk te houden in het midden van de blad/vrucht/wortelcyclus zaaien en tevens op een dag waarop er volgens de kalender helemaal niets mag gebeuren. Je kunt dan feitelijk beter in bed blijven, ik vraag me af of het verstandig is om op zo'n dag naar mijn werk te gaan.

Nee zonder gekheid ik ben erg benieuwd naar de resultaten,

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Nou daar heb je het ge.... al! Welke kalender heb jij??? Had vorig keer even gekeken tussen de kalender van mij http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi?language=eng&sidtrop=sid en die van Joosthttp://www.btv-elderveld.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=25&Itemid=69 en zag toen zo snel geen verschillen.Alleen nu klopt het niet helemaal.

Nu zeg jij: vandaag en morgen tot 14u

Ik: vandaag en morgen tot 8u

Joost: Gister vanaf 11u en vandaag

Zou toch verwachten dat er tussen die kalenders geen verschil zit! Nou dan vandaag nog maar even zaaien voor het experiment

Die die Joost gebruikt ziet er wat geloofwaardiger uit.. In de bron staat ook Maria Thun.. Zij heeft die kalender toch gemaakt..

Ik heb een aparte agenda.. ik weet niet precies waar zij het op baseren..

Geplaatst:

Die van mij is ook gebaseerd op Maria Thun, vind het wel een beetje vreemd dat verschil.

En voor geloofwaardiger er uit zien, daar koop je natuurlijk nog geen drol voor!!!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

goedemorgen Jim,

Je kan morgen peterselie en rond de 15e wortelen, maar uiteindelijk moet je het zelf weten, zaai nu wat en volgende week wat zo verspreidt je de oogst ook een beetje. En misschien zie je wel wat verschillen ! Dan kun jij ons ook wat meer vertellen of de zaaikalender werkt of niet !

Geplaatst:

Ok,dan ga ik morgen peterselie zaaien en volgende week ook,en ja dinsdag gaat denk ik niet lukken.Kan je dat ook thuis voorzaaien of beter meteen in de vollegrond?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

Kom ik gelijk op een goede vraag, in de wisselteelt valt peterselie onder de bladgewassen, maar als familie onder de wortelachtige, tot welke groep moet je deze dan hier rekenen.

@ Jim, wortel(achtige) kun je thuis niet voorzaaien, die mag je niet verplanten dus dat gaat niet lukken.

Maar de volgende dag kan ook, maar dat had je zelf ook wel even kunnen bekijken toch?? Het is niet de bedoeling, dat wij iedere keer voor jou op die kalender gaan kijken wanneer iets gezaaid kan worden! De link staat hierboven (of had je die nog niet gezien?) <--- edit, staat op de vorige pagina.

Geplaatst:

Ik heb zelf de kosmosagenda gekocht, en het boek In harmonie met de maan. Boek ook te leen in de bieb.

maandag 7-2 tot woensdag 9-2 was het bladdag, ik heb spitskool peterselie prei en zomerandijvie gezaaid.Spitskool en andijvie zijn al gekiemd.

Ik had gisteren de paprika's willen zaaien maar geen tijd gehad, dus dat doe ik volgende week donderdagmiddag vanaf 15 uur of vrijdag dan is het tot 20 uur vruchtdag.

Deze duitse site kwam ik tegen in een duits plantentijdschrift. alleen geeft deze per dag aan en niet per dagdeel.

http://www.mein-schoener-garten.de/de/gartenpraxis/mondkalender/

Vanaf vandaag 09.00tot maandag 14-2 04.00 is het worteldag. Dus kun je alles zaaien waar je de wortels van gebruikt, dus ook bv bietjes

Geplaatst:

tja ik zit wel lekker te vertellen wat ik ga zaaien a.s week, maar ja het is dalende maanbaan, dus geen zaaitijd.Maar ja ik kan dus geen 14 dagen wachten.Heerlijk weer hier dus.

Ben dus vandaag maar aan de slag gegaan, Paprika selderie en kool gezaaid, ondanks dat het geen vrucht of bladdag is.

We zien wel of het wat wordt. en over 14 dagen anders maar opnieuw.

De zomerprei staat er ook boven Afgelopen dinsdag gezaaid, nog niet alles maar een deel.

Geplaatst:

Vandaag precies 1 week later zijn de sla en savooiekool allemaal ontkiemt, bij 13 grdn (gisteren de eerste witte puntjes)

Zaterdag a.s. zet ik de 2e serie....dat moet een slechte dag zijn.

volgende week maandag of dinsdag gaan de wortels/bietjes en radijs de koude bak in, dat moet een goeie dag wezen. En de zaterdag erop, de 26e, de 2e serie een slechte dag wederom. Helaas zijn de omstandigheden in de koude bak afhankelijk van het weer dus zal het misschien wat moeilijker zijn te vergelijken. Ik zal proberen de temperatuur dagelijks op te schrijven en zo een gemiddelde temperatuur te bepalen.

Wat me nu al opvalt is dat de slechte dagen steeds op zaterdagen zijn, zo komt er weinig van mijn tuin terecht.

Geplaatst:

Wouttie, dat valt toch wel mee met de zaterdagen!

Okay de 19de is een slechte dag.De 26 ste pas vanaf 4 uur 's middags.Is bladdag.

Dus dan heb je de hele dag de tijd om te zaaien

Zaterdag 5 maart tot 12 uur bloemdag en vanaf 12 uur bladdag.12 maart worteldag

Als je de kosmoskalender wil hebben stuur me dan een pbtje.

Zal ik jou een pdf toe sturen, in kleur. en hoe e.e.a. werkt

Geplaatst:
Okay de 19de is een slechte dag.De 26 ste pas vanaf 4 uur 's middags.Is bladdag.

Ik heb dit topic nu een tijdje gevolgd en ik wil niet 'lullig' doen maar ik mis nog steeds een onderbouwde uitleg op welke principes zo'n zaaikalender werkt. Welke factoren beinvloeden nu echt het al of niet vermeende succes bij het gebruik van deze kalender. Waarom moeten zaden soms tot op het uur nauwkeurig gezaaid worden om tot een goed resultaat te komen ? Waarom zijn er blijkbaar slechte zaaidagen ook al zijn natuurkundig gezien alle gunstige factoren aanwezig ? Zelf kan ik bijvoorbeeld heel goed uitleggen waarom ik , totaal geen rekening houdend met zo'n kalender , op een bepaalde dag zaai. Ik hou bijvoorbeeld rekening met factoren zoals bodemtemperatuur , dag- en nacht temperatuur, grondvochtigheid , daglengte , weersverwachting voor de komende dagen etc.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Het woord ""zweverig"" gaat steeds door mijn gedachte, zal de kosmos zijn.

Bestaat er ook een kosmoskalender voor menselijke z.....

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Tja ik weet ook niet wat ik er van moet denken. Ik ben ook redelijk nuchter met dit soort dingen maar ik volg de proef van wouttie en Koert dan ook met plezier en kijk uit naar de resultaten.

Ik ben actief op twitter en daar zijn een tweetal kwekers (waaronder de toch wel gerenommeerde kwekerij bastin) die zweren bij het zaaien naar de maanstand. Zie hieronder de quotes van vandaag.

Ik moest vandaag eerst plaats maken in de kas om morgen te kunnen zaaien. Hopelijk krijg ik het zaaiwerk nog af voor volle maan overmorgen.
We zaaien alleen volgens de maancyclus. Bij de rest van de werkzaamheden op de kwekerij is het weer meestal bepalend.
Kieming is sneller en gelijkmatiger bij zaaien kort voor volle maan. Schimmels slaan toe bij planten die niet lekker doorgroeien.

http://twitter.com/#!/aalbeek

Geplaatst:

Ik heb dit topic nu een tijdje gevolgd en ik wil niet 'lullig' doen maar ik mis nog steeds een onderbouwde uitleg op welke principes zo'n zaaikalender werkt. Welke factoren beinvloeden nu echt het al of niet vermeende succes bij het gebruik van deze kalender. Waarom moeten zaden soms tot op het uur nauwkeurig gezaaid worden om tot een goed resultaat te komen ? Waarom zijn er blijkbaar slechte zaaidagen ook al zijn natuurkundig gezien alle gunstige factoren aanwezig ? Zelf kan ik bijvoorbeeld heel goed uitleggen waarom ik , totaal geen rekening houdend met zo'n kalender , op een bepaalde dag zaai. Ik hou bijvoorbeeld rekening met factoren zoals bodemtemperatuur , dag- en nacht temperatuur, grondvochtigheid , daglengte , weersverwachting voor de komende dagen etc.

@ Frans: Je mening geven is niet lullig doen hoor, ik heb hier zelf nog geen echte mening over. Ik heb er wel een gevoel er over ,en ja Frank dat is zweverig(doe namelijk alles op mijn gevoel, het heeft me nog nooit in de steek gelaten dus waarom niet) vanwaar ik wilde gaan experimenteren in hoeverre het eventueel werkt. Voor mij hoeft niet alles onderbouwd te worden, als ik constateer dat iets werkt is het voor mij genoeg om me over de streep te trekken. Tot op dit moment heb ik zeker wel vraagtekens, zo heb ik nu 3 lijsten gebaseerd op precies dezelfde Maria Thun, maar er zit wel verschil in (weliswaar niet heel veel en hele grote verschillen, maar toch, de baan van de maan kan op de seconde precies worden uitgerekend, waarom dan toch verschillen?). Ik zal mijn mening hierover ook niet gelijk vaststellen na 1 experiment, daar zullen ze voor van betere huizen moeten komen, maar mocht in de toekomst blijken dat het werkt, dan hang ik de biologisch-dynamische vlag uit!

Geplaatst:
, zo heb ik nu 3 lijsten gebaseerd op precies dezelfde Maria Thun,

Die Maria Thun draaft wel een beetje door vind ik Koert. Ze schreef ook een - Biodynamic Calendar For Wine Drinkers - die zo te zien gebaseerd is op het zelfde principe als de biodinamische kalender die ze voor het zaaien heeft gemaakt . Volgens haar zijn er optimale dagen om van een wijntje te genieten en dagen dat je dat beter kunt laten. Gezellig ... genieten van een wijntje als dat volgens een boekje uitkomt .

When you buy a bottle of wine to enjoy at home, wouldn't you like to know when it's going to be at its best? Based on Maria Thun's biodynamic calendar, this handy little pocket guide tells you which days are optimum wine-drinking days, and which days to avoid if you want to get the most out of your glass.

Vrij vertaald:

Zou U wanneer u een fles wijn koopt om thuis van te genieten niet graag willen weten wanneer dat het best is ? Gebaseerd op de biodynamische kalender van Maria Thun geeft deze handige kleine gids in pocket formaat aan welke de optimale dagen zijn voor het drinken van wijn en welke dagen je beter kunt vermijden als je het beste uit je glas wilt halen.

Zie : http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/when-wine-tastes-best/1001004009988225/index.html#product_description

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Straks gaat ze ons ook vertellen wanneer we het beste met onze geliefde de koffer in kunnen duiken!

Geplaatst:
en ja Frank dat is zweverig(doe namelijk alles op mijn gevoel, het heeft me nog nooit in de steek gelaten dus waarom niet) vanwaar ik wilde gaan experimenteren in hoeverre het eventueel werkt. Voor mij hoeft niet alles onderbouwd te worden, als ik constateer dat iets werkt is het voor mij genoeg om me over de streep te trekken.

Ik verklaar dit soort dingen zo: self-fulfilling prophecy, als je zelf geloofd dat het werkt, werkt het. Dus als het jou vertrouwen geeft dat je zaden het gaan doen, lekker doen!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Tijdens en na mijn opleiding tot Biologisch Dynamisch groenteteler heb ik regelmatig proeven gedaan met zaaien volgens de maancyclus en de kalender van Maria Thun.

Die twee zijn heel verschillende zaken.

Met zaaien volgens de maancyclus heb ik zeer goede ervaringen: je zaait kort voor volle maan en in ieder geval niet voor nieuwe maan. De twee weken die je dan in het ongunstigste geval moet wachten worden makkelijk ingehaald door de snelle en regelmatige opkomst. Je planten zijn gezonder omdat ze goed doorgroeien. Proeven met graan zijn gemakkelijk en geven een duidelijk resultaat. Zaai bv rogge een dag voor en een dag na volle maan. Je kunt het verschil goed meten. Tegenwoordig doe ik geen proeven meer; zonde van het zaad.

Voor de mooiweer tuiniers; er komt altijd weer een zonnige dag en op die mooie dagen zonder gunstige zaaimaan kun zo veel andere dingen in je tuin met veel plezier doen.

Voor ons als professionele kwekerij is het bovendien overzichtelijk en rustgevend dat er niet vaker dan een keer per maand over zaaien hoeft te worden nagedacht. Naast onze kwekerij hebben we een eigen grote moestuin en kweken we ook groenteplanten voor de verkoop. Voor alles geldt; te vroeg zaaien is meestal ongunstiger dan een beetje te laat.

Maria Thun zegt zelf over haar zaaikalender dat die hier in de lage landen niet werkt omdat hier geen sprake is van moedergesteente; we leven in een rivierdelta. Nog nooit vernam ik van een van mijn BD vrienden positieve ervaringen over het werken met deze zaaikalender. De werking is ook zeer complex en lastig te bewijzen. Praktisch is de kalender vrijwel onwerkbaar. Het zou mij goed uitkomen als Maria Thun gelijk heeft. Vooralsnog ga ik daar maar van uit en wens ik onze vrienden in Zwitserland veel plezier met hun planning.

Een agenda laten bepalen wat ik welk deel van de dag doe is niets voor mij. Maar de maan voel ik door merg en been.

Roger Bastin

--

Kwekerij Bastin

Nederlandse Planten Collecties

Lavandula, Rosmarinus, Salvia, Santolina, en Thymus

Nieuwenhuysstraat 29, 6336XV Aalbeek / Hulsberg, Nederland

telefoon 045-5231475, fax 045-8503329

http://www.bastin.nl/

• Like 1
Geplaatst:

Welkom Roger, en bedankt voor je nuttige aanvulling. Wel grappig om te lezen dat Maria Thun zelf over haar kalender zegt dat deze hier niet werkt en dat er dan nog zoveel volgers zijn en zweren bij haar kalender (ik heb zelf best wat gelezen over haar , maar was haar uitspraak nog niet tegengekomen, dus de meeste zullen ook wel niet weten dat ze dat gezegd heeft), beetje hypocriet is het wel natuurlijk dat ze die agenda's dan gewoon hier verkopen!

Geplaatst:

Ik heb mezelf nog niet georiënteerd wat betreft het BD gebeuren. Ik kan me echter wel voorstellen dat de maan hierin een rol speelt. We hebben ook te maken met eb en vloed, en veel andere invloeden door de maan. Dus is dat een logische gedacht dat het gewassen helpt te groeien. En wat zou het een rust geven als je maar eens per maand hoeft te zaaien en je er daarna minder druk over hoeft te maken

Ik vraag mij ook af waarom Maria Thun hier haar agenda's verkoopt, gezien ze zelf zegt dat het niet schijnt te werken. Het zal wel aan de commercie liggen. Je moet toch ergens je geld mee verdienen. De meesten geloven helaas ook de voorkant van de potjes/flesjes ed. die ze kopen waar wonderen op staan volgens de fabrikant. Dus waarom dan niet zo'n kalender geloven als die hier in de winkel ligt.

Good things come in small packages

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...