Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Brem


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Aangezien ik de bloemen van brem wil gebruiken om er 'wijn' van te maken, hoort dit topic eerder bij inmaken en bewaren ofzo. Maar ik heb een vraag over de plant, dus dan toch maar in de 'tuinvragen' rubriek

 

Ik ben dus brembloemen aan het plukken, en hier in de voortuin en langs de moestuin staan er heel wat. Ik dacht dat dat zaailingen waren van de bremstruiken die aan de andere kant van de weg staan. Maar als ik die beter bekijk (en niet vanuit ons huis zeg maar ) dan zijn die bloemen anders. Ze hebben een extra rood vlekje. Een beetje zoals deze:

 

Broom-(Eske-May-2007).jpg

 

Maar dan iets minder. Is dat een of andere kweekvorm? Ik weet dat er ook roze, paarse en rode brembloemen zijn. Maar de planten die hier allemaal opkomen en nu bloeien, hebben gewone gele bloemen. En daar wil ik het (voor de zekerheid) bij dit 'wijntje' graag bij houden.

Maar toch ben ik nieuwsgierig. Want de soort aan de overkant van de weg staat daar al jaren, en is van niemand. Het is gemeentegrond, en er is al jaren niets aan die struiken gedaan. Ze zien er ook niet uit, en we breken er heel wat dode takken uit om mooi droog sprokkelhout te hebben voor vuurtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is denk ik gewoon andere cultivar, bv goldfish en lena zijn geel rode brem cultivars,

als je op de latijnse naam Cytisus googled en foto's bekijkt zie je nog wel veel meer cultuvars in geel met rood.

 

Apart ga je dat in je wijn van vruchten stoppen of echt enkel wijn van brem bloemen maken ?

Ruikt vast lekker.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Cytisus scoparius komen in de natuur diverse kleurmutanten voor.

 

Zo ben ik ook wel eens een geel/witte tegengekomen.

 

Dit is geen bastaard van een cultuurbrem.

 

De cultuurbrem bestaat uit de kruising scoparius x dallimorei

Het dallimorei gen is dominant, deze plant heeft een veel slankere bloem.

 

Je kunt de bloemen van deze plant evengoed gebruiken als de gewone gele.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Handig, die kenners hier

 

Misschien geven die bloemen wel een mooie rode(re) kleur aan de wijn? Nou ja, dat probeer ik dan volgend jaar, de gele bloemen staan nu al te trekken.

Fijn dat ik ze wel gewoon kan gebruiken dan, ik kende als 'wilde' vorm alleen de gele.

 

@Hans: ik gebruik alleen de bloemen, verder geen andere smaakjes of vruchten ofzo. Het recept komt uit het boekje 'Booze for free'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha hansm....we hebben die "vin de pisenlit"zelfs geproefd op de MTF dag...was lekker inderdaad.

 

En ook ik ben reuze benieuwd naar de brem wijn Jorieke.....nooit gedacht dat je daar wijn van kon maken...altijd gemeend dat die giftig was....mocht er vroeger nooit aan van moeders....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...