Jorieke123 Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Ik ben dol op bonen! En dan eigenlijk voornamelijk om te drogen, en om de hele winter te kunnen eten. Hier staat weer een schaaltje te weken, om vanavond (samen met maïs korrels uit eigen tuin) tot mexicaanse schotel om te worden getoverd: Hebben jullie favoriete soorten? Komend seizoen ga ik er nog meer telen, en dan ook voor vers gebruik. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Kapucijnders en bruine bonen vindt ik heel erg lekker, is die mexicaanse schotel van je met annanas ?Wij eten regelmatig kapucijnders met annanas en een honig mix met spekies vet lekker Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Geplaatst: 2 februari 2011 Hier nog een foto van 1 van mijn potten met bonen @ Hans: nee, dat is niet met ananas, maar dat klinkt ook goed!Ik bak gehakt in een koekenpan, voeg er dan de bonen (nacht geweekt, daarna nog gekookt in water) en de ingemaakte maïs bij. Lekker wat mexicaanse kruiden (voor taco's geloof ik, in een rood zakje uit het mexicaanse schap in de supermarkt ) er bij.Dan een bord 'beleggen' met dorito's, en daar de vlees/maïs/bonen mix op doen. Dan nog een FLINKE klodder zure room, en smullen maar! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Alleen al zo'n glazen pot met bonen ziet er leuk uit, ik zie spikkelbonen die ga ik ook doen dit jaar een favorite boon van een oud mannetje die mij weleens advies geeft over de moestuin. Klinkt echt lekker Jorieke, met annanas en pak van honig en spekies moet je echt eens proberen, een van mijn favoriete eten maargoed gooi ergens spekies overheen en ik lust het Quote Players only love you when they're playing.
Eva Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 die pot ziet er zo leuk uit!dit jaar heb ik verschillende soorten bonen, even kijken wat het hier goed doet. veel leuke kleurtjes ook!maar ik wil zeker elk jaar veel vlinderbloemigen op de tuin hebben!ik vind uit deze groep bijna alles lekker...behalve vieze tuinbonen maar misschien kom ik daar ook ooit eens overheen Quote
Jorg Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Er zijn echt geweldig veel soorten bonen. Elk land/regio heeft een andere voorkeur Kijk maar eens naar deze aflevering van De Wilde Keuken: http://www.nps.nl/page/programma/10021/dewildekeuken/aflevering/detail/12012137/boon. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 februari 2011 Auteur Geplaatst: 2 februari 2011 Ja was een leuke aflevering Ben sowieso wel fan van Wouter Klootwijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kamilla Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Die pot is echt een sierraad voor je keuken. Bonenschotels zijn hier ook favoriet. Met tofu in blokjes gesneden en een lekkere groentecombinatie kan je er ook iets lekkers van maken. Wat tuinbonen betreft: die lust je graag of helemaal niet. Ik ben er dol op al moet ik toegeven dat ze hun bijnaam "boerentenen" wel eer aan doen. Ik heb daar geen problemen mee. Bij mijn man ligt dat anders. Toen ik eens een pan vol gekookt had voor in de diepvries, vond hij het zo stinken in de keuken dat hij tijdens het eten 3 staven wierook tegelijk aangestoken heeft. Jullie snappen dat hij dan iets anders te eten krijgt. Ik heb wel gehoord dat als je bonen wilt bewaren dat je ze een tijdje in de diepvries moet leggen om te voorkomen dat er kevers in komen. Doen jullie dat ook? Quote
hansm Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Diepvries is mischien best goede tip, maar kan je ze dan nog zaaien en eten of alleen eten.Een goed afsluitbare pot is mischien oook voldoende. Quote Players only love you when they're playing.
Kamilla Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 De vraag of je bonen na het vriezen nog zou kunnen uitzaaien, weet ik niet. Ik heb wel eens gehoord dat de larfjes er al in een eerder stadium inkomen. Dus voordat ze in een al of niet gesloten bus gestopt worden. Quote
hansm Geplaatst: 2 februari 2011 Geplaatst: 2 februari 2011 Ja dat kan mischien, ik heb weleens soort kevertjes in kippevoer gehad die ik eerst niet gezien had.Nouja dan is voor de gedroogde bonen bestemd voor het eten best slim en moet ik die ik nog wil zaaien maar apart houden. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 3 februari 2011 Auteur Geplaatst: 3 februari 2011 Het kevertje zit in 1 boontje, en als je alle boontjes in een pot doet, vreet ie ongemerkt je hele voorraad op... Ik doe de bonen even in de vriezer en dan in de pot. Je kunt ze daarna nog wel zaaien hoor. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 3 februari 2011 Geplaatst: 3 februari 2011 Ik doe de bonen even in de vriezer en dan in de pot. Je kunt ze daarna nog wel zaaien hoor.Zo doe ik het al jaren met mijn zelfgeteelde zaaigoed van sperciebonen en tuinbonen . Of bonen al of niet aangetast zijn kun je aan de buitenkant niet zien tot het te laat is en je de typische venstertjes en gaatjes in de bonen ziet. Eigen zaaigoed krijgt bij mij altijd een diepvriesbehandeling tegen de bonenkever. Voor een diepvriesbehandeling moeten de bonen natuurlijk goed droog zijn , een niet geheel droge boon vriest kapot. Indien goed droog gaat het zaaigoed bij mij in een zakje of doosje een paar dagen de diepvries in. Dat is alles en alle eventueel in de bonen aanwezige eitjes zijn vernietigd. De kiemkracht van 'behandelde' bonen blijft onaangetast. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Eva Geplaatst: 3 februari 2011 Geplaatst: 3 februari 2011 ok....dus ik moet straks mijn bonen even checken? Quote
Dorien Geplaatst: 3 februari 2011 Geplaatst: 3 februari 2011 Goed om te weten voor eind van dit seizoen.. Quote
citroen Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 bonen (boeretenen of priestertenen) dus eerst enkele dagen in de diepvries na het oogsten .maar moet het dan echt in het in het vries vak of gewoon in een lade van de diepvries Quote
beertjerinke Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 hier zijn sperziebonen een top boon de meiden hier eten ze graag uit de diepvries of vers uit pot vinden ze het niet lekker volgend jaar andere bonen proberen en kijken of ze die ook lusten kan ik meer op het menu zetten volgend jaar Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Piroska Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Ik ben helemaal weg van ouderwetse spekbonen. Ze groeien als een tierelier, hoge opbrengst, grote boon en ook nog lekker nadat ze ingevroren zijn. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
malouis Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Hier zijn de boterbonen favoriet. Quote
heidike_21 Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Ik heb nog geen favoriete bonensoort .Ik ben eerst nog alle leuke soorten bij vreekens aan het proberen .Op de lijst voor het next-season staat nu ying/yang bonen en lablabonen purple . Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/
Gemma Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Ik ben helemaal weg van ouderwetse spekbonen. Ze groeien als een tierelier, hoge opbrengst, grote boon en ook nog lekker nadat ze ingevroren zijn. Hoe vries jij ze in als ik vragen mag?Hier waren de ( gekregen ) spekbonen niet lekker meer uit de vriezer.Misschien waren de bonen al ouder ofzo, maar ik vond ze draderig.Degene had ze geblancheerd en toen ingevroren.Ik heb ze uit de vriezer nog gekookt ruim 20 min. maar vond ze nog stug en draderig..Doe ik wat fout?? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Piroska Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Ik blancheer de bonen 3 minuten, snel afkoelen en dan in de vriezer. Je moet wel hele verse bonen gebruiken, dus plukken en dan meteen verwerken, misschien is dat bij jouw bonen niet gebeurd? Ik heb nog nooit draden getroffen in mijn bonen ook. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Het ligt misschien ook aan de soort, de ene vriest beter in dan de ader. Welke heb jij gezaaid Piroska? Echt hele lekkere bonen vind ik flageoletjes..dit jaar heb ik ze niet gezaaid, volgend jaar maar weer. Ook St. Fiacres (witte boon) en de ronde droogboon Coco behoren tot mijn favorieten.De laatste heeft helaas een wat kleine opbrengst. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gemma Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Ik blancheer de bonen 3 minuten, snel afkoelen en dan in de vriezer. Je moet wel hele verse bonen gebruiken, dus plukken en dan meteen verwerken, misschien is dat bij jouw bonen niet gebeurd? Ik heb nog nooit draden getroffen in mijn bonen ook. Dankjewel! Denk dat de bonen al een poosje geplukt waren ( en ook niet jong geoogst )Dat heb je soms met "krijgertjes" , dan kan je niet altijd weten hoe lang ze er al af zijn..Volgend jaar maar zelf spekbonen zetten! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Piroska Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 @appelvrouw, ik had de Necores Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.