Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Duo perenboom gekocht


wilma

Aanbevolen berichten

vandaag een duo peer, conferens/Duyenne du comice gekocht. Dat staat uiteraard in pot met 2 gekruisde tonkinstokken in v vorm. de bovenkant is door middel van een korte stok verbonden.

Nu is de tussenruimte van de 2 afzonderlijke stammen +-40 cm aan de bovenkant en onderaan +-10 cm.. Kan ik de 2 stokken losmaken en ze verder uit elkaar zetten om meer tussenruimte te krijgen zodat daar ook fruit kan komen

De bedoeling is de boom in een leivorm te houden , met de komende takken horizontaal te leiden en het midden vrij van takken te houden. Maar ik weet nog niet hoe dat gaat groeien he.

Verder begrijp ik de aanduiding xxl op de infokaart niet. Hij komt van Intratuin.

duo-peer-1-6-1284611338564242.jpg

onderkant-peer64121338564274.jpg

p601003548171338564472.JPG

iemand advies? Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ben je steeds leuke fruitbomen aan het kopen, (heb je de aanbieding gezien van fruitklim struiken volgende week Alsi ?)

Ja volgens mij kun je nu hij nog vrij jong en soepel is de twee takken iets verder uitbuigen als je dat wilt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste Hansm, ik ben momenteel mijn tuin bezigheden aan het veranderen.

Reden is,my husband is nu 81 jaar en gaat wat sukkelen. Mijn grote tuin ligt romdom ons buitenhuis op 60 km afstand van mijn vaste residentie. Dan wordt het wat moeilijk om regelmatig daar heen te gaan. De bomen die daar fruit leveren zijn meer dan 30 jaar oud, dus niet meer te verplaatsen.Vandaar steeds zoekende naar exemplaren die klein willen blijven zodat ze in mijn kleine tuintje van+-30m2 passen.

Ik wilde 2 perenbomen aanschaffen ,maar deze duoboom beantwoord meer aan de wens van kleinblijvende ruimte innemend.

Nu heb ik met deze peren mijn fruit mogelijkheden wel compleet.2 x dwerg appel, 1x de onbekende ( snoer )appel. dan nog de leipruim opal,en frambozen, evenals kruisbes.Zo moet ik toch op mijn oude dag wel kunnen genieten van vers fruit.? groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor. Loshalen, en wat verder uitbuigen kan best en bij deze toevallig heel best. Je kan zien dat de 1e 40 cm redelijk vertikaal gebonden is om aan het rek vast te maken . Ik denk zelfs, dat als je hem losmaakt, hij vanzelf al verder uitgebogen blijkt te staan.

Gewoon voorzichtig proberen. Wel weer nieuwe stokken in de grond douwen , ook in V - vorm om de nieuwe vorm te begeleiden.

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder begrijp ik de aanduiding xxl op de infokaart niet. Hij komt van Intratuin.

 

p601003548171338564472.JPG

iemand advies? Wilma

 

Ik denk dat ze bedoelen dat dit een grote jongen gaat worden die vanuit de pot is de volle grond gezet moet gaan worden. De pot is zowieso wel wat klein voor een boom. Anders Intratuin even bellen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen staan alle perenboompjes die intratuin verkoopt ge-ent op de laagblijvende onderstam Kwee MC, dit houd in: vrij snel al vruchten,.. waardoor de groei sowiezo al afgeremd wordt.

 

Met XXL wordt bedoelt dat je 2 verschillende rassen op 1 stam hebt, hiermee probeert men de suggestie te wekken dat je veel voor weinig (geld) koopt hoeft niet perse in de volle grond, kan ook in een grote cementkuip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je wel persia voor de info. is nu duidelijk.ben wel van plan om in de volle grond te zetten. kuil graven ( hopelijk val ik daar niet zelf in ha ha ) aarde mengen met potgrond Koemest korrels er door plant er in en dan een mooi modelletje er van zien te maken. Komt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Randje, hoe hoog ? ligt aan je manier van snoeien.Als je zoals Persica al aangaf de boom in een kuip kan zetten zal hij denkelijk toch niet zo fors worden? Ik heb, omdat het een duo is 2 stokken met elk 1 hoofdtak zeg maar. zie foto, en bij het planten in de volle grond, heb ik een dwarse stok bijgezet voor stevigheid.Bij google kun je

kwee mc
intypen, dan krijg je veel info.Wel interessant.Maar voor mij is deze vorm ook nieuw dus kan ik je niet veel meer vertellen. Groetjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een aardig assortiment duoboompjes staan (zowel in m'n tuin als in de winkel) en heb er goede ervaringen mee, als de boom goed onderhouden wordt. Het zorgt voor een goeie bestuiving op een kleine ruimte en produceert vrij goed. Nadelen? Doordat het natuurlijk 2 stammen zijn wordt het nooit een "perfect" boompje, maar het kan wel een heel mooie leiboom worden. Een ander nadeel is dat als je niet goed snoeit 1 tak het kan gaan winnen van een andere, zorg dus dat ze altijd allebei goed de ruimte hebben om te groeien.

 

Verder natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe boompje!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je Frank, los ik het probleem van overheersen van 1 tak op door ze gelijktijdig en op de zelfde manier te snoeien? Wat te doen , als een van de twee harder groeit. Toch evengroot houden als de ander?

groet Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je Frank, los ik het probleem van overheersen van 1 tak op door ze gelijktijdig en op de zelfde manier te snoeien? Wat te doen , als een van de twee harder groeit. Toch evengroot houden als de ander?

groet Wilma

Mag best een stukje groter worden, zolang de andere maar de kans en de ruimte krijgt om ook te kunnen groeien.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...