Rantje Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 Opa heeft al jaren een hele mooie sering in de tuin staan.Nu zei m'n moeder even terug al dat 'ie zo weinig blad had en wel aan de bloei begon. Hij bloeit nu, kleine bloemen, worden niet groter, heeft heel weinig en veel te kleine blaadjes en ruikt niet.Heb geen foto maar heeft iemand een idee of het een ziekte is, misschien een idee om hem iets te snoeien? Is echt altijd een prachtige struik, bloeit twee keer in het jaar en vooral de kleine vogeltjes zitten er zo graag in. Hij bloeit paars/rozig, opa is al aan het zoeken of hij ergens opgeschreven heeft welk soort het is. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Janine~Bustani Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 Oh wat jammer zeg! Ik hou van seringen! Heb er zelf 5, maar zijn nu aan het uitbloeien. Heel misschien heeft ie 'gewoon' een slecht jaar? Quote
Rantje Geplaatst: 2 juni 2012 Auteur Geplaatst: 2 juni 2012 Oh dat kan dus ook? Maar is het een idee om hem wat te snoeien nu? Of de bloempjes eruit te halen..zijn echt hele kleine dingetjes...Kan hij beter wat energie steken zodat hij weer wat meer blad krijgt ofzo... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Zaadje Geplaatst: 2 juni 2012 Geplaatst: 2 juni 2012 Ik zou de snoei pas na de bloei doen en dan flink de schaar erin... daarna misschien beetje bijmesten, ze houden van relatief veel fosfaat en weinig nitraat!Oorzaak kan ik enkel over gissen, misschien de nasleep van `Arctische temparaturen` in februari ??? Quote
Bit Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Het feit dat jouw opa's sering 2x per jaar bloeit doet me wat verbazen. Ben je wel zeker dat de struik die je bedoeld een sering is ? met 'kleine' bloemen, bedoel je kleine bloem trossen ? En niet alle seringen geuren, dus dat hoeft geen ziektebeeld te zijn.Maar vooral die 2x bloeien in 1 jaar. Kan je toch niet aan wat meer info komen ? Quote
Rantje Geplaatst: 3 juni 2012 Auteur Geplaatst: 3 juni 2012 Ja, zeker weten een Sering. Wel een kweekvorm of hoe noem je zoiets? Ik bedoel ook dat het kleine trossen zijn. meestal zijn het best grote trossen, al zie ik vaak Seringen staan waarvan de trossen bijna zo groot zijn als van een vlinderstruik en die van opa's struik zijn wel kleiner maar de stuik zit bomvol en ruikt altijd heel sterk. Nu ruikt 'ie niet, zijn het mini trosjes, bloemen lijken haast niet open te gaan ook. En als je de bloemen er een beetje uitknipt geeft íe altijd een 2e keer bloemen, minder vol dan de eerste bloei dat wel. Hij staat er al een jaar of 12. Misschien heeft idd. de vorst er mee te maken? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bit Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Oké. Ik dacht dat je bedoelde dat ie later in het jaar nog een keer bloemen gaf. Dat doen seringen namelijk echt niet. Maar wat na-bloei bij wegknippen uitgebloeide trossen, kan ja ( binnen een maand ong. ) Wat je beschrijft lijkt me een geval van veroudering. En dan bedoel ik niet dat de struik zelf niet oud zou kunnen worden, maar dat ie aan verjongingssnoei toe is. Dat de strenge vorst er invloed op had, kan ook ja. Je kan er voor kiezen de struik in een jaar of 2 a 3 geheel te verjongen. je kiest een paar dikke lage takken uit ( 1/3 deel van de struik tot max ong de helft ) en zaagt die takken diep weg. Jonge nieuwe scheuten onstaan nu aan de voet, die extreem snel zullen groeien. Een deel daarvan verwijder je, en een ander deel ( de helft daarvan , top je op zeg 60 cm. De andere scheuten laat je verder groeien, en top je ook , maar pas als de andere getopte scheuten weer groei vertonen. Zo vervang je enkele uitgebluste oudere stammen in 1 seizoen door weer frisse jonge takken. Wel toppen !. anders worden het lange slungelige takken. Het jaar daarop , seizoen 2 dus , herhaal je dat met de andere oude takken. Heb je in 2 seizoenen een weer frisse, jonge oude struik, die weer volop zal bloeien met grote trossen.Niet zwaar bijmesten , maar misschien wel iets. mulchen , compost oid. is voldoende. Beter is een foto tonen , en misschien is de grond ook wel uitgeput. Allemaal factoren die ik nu niet mee kan nemen in een advies. Maar seringen ( ook jasmijn bv, hibiscus ook ) hebben dit wel vaker. Veroudering, of uitputting. En neglect, zoals de engelsen zeggen. Quote
Rantje Geplaatst: 3 juni 2012 Auteur Geplaatst: 3 juni 2012 Ik weet hoe hij heet Het gaat om de Syringa Micro Phylla 'Superba' Oké. Ik dacht dat je bedoelde dat ie later in het jaar nog een keer bloemen gaf. Dat doen seringen namelijk echt niet. Maar wat na-bloei bij wegknippen uitgebloeide trossen, kan ja ( binnen een maand ong. )Maar hij bloeit echt twee keer, al is het minder uitgebreid. Hij blijft een beetje bloeien eigenlijk, doet het heel lang. Je snoeiverhaal is helemaal duidelijk Van de week gaan we eraan beginnen en dan maar hopen dat hij het weer goed gaat doen, zou echt zonde zijn, is een geweldige struik Ik stuur opa even de hele uitleg door, kan hij zelf ook even kijken of 'ie het snapt, maar namens opa erg bedankt voor het advies Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bit Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Niet doen. Is een hele andere sering dan ik voor ogen had. Tuurlijk, dat is ook een sering ( er zijn er vele ), heb je helemaal gelijk in, maar ik ging van de meest gangbare gewone Syringa Vulgaris uit.Nee. Deze sering kan je beter niet behadelen zoals ik uitlegde. Volgende vraag. 12 jaar oud. Hoe groot is die sering inmiddels ? Iets van verjongingssnoei kan hier wel van toepassing zijn, maar niet in die mate als voor de Vulgaris. Eerst de maat even melden, kan ik je daarna meer vertellen.Zo zie je maar. Met typen alleen zijn er zat misverstanden waar je op kan stuiten. Quote
Rantje Geplaatst: 3 juni 2012 Auteur Geplaatst: 3 juni 2012 Oke Zijn we nog net op tijd Hij is denk ik zo'n 2 meter hoog en anderhalve meter breed.En uit mijn hoofd heeft hij 1 hele dikke tak en een stuk of 4 grote takken.Zeg maar het geraamte...de rest is allemaal wat dunner van takken. Maar een daarvan is echt heel dik en paar iets minder dikke maar toch ook nog wel erg dik... Dinsdag ben ik daar, ik maak anders wel een foto Bit. Met mijn uitleg kan je niet zoveel denk ik Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bit Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Jawel. De maat zegt veel. 10-15 jaar geleden werden die dingen opeens veel meer gekweekt ( er zijn een paar varianten, sommigen ook wat minder winterhard ... de strenge vorst heeft wel invloed gehad denk ik )Maar goed. Dit is een forse ( geurt heerlijk inderdaad ) en ook wel luisgevoelig. Kijk daar es naar.Ja Je kan voor verjongingssnoei gaan , maar dan minder rigoreus als wat ik voorstelde. Hoger zagen , zeg op 1 meter. 1/3e deel van wat oude zware takken , misschien zelfs alléén de zwaarste tak. Moet je even bepalen wat je aan de struikvorm verliest. Maar bedenk wel: je wint op termijn ook een hoop ! En dat toppen is nog van meer belang. De takken zijn nog slapper ( en ook erg luisgevoelig dan ) Overall: met meer beleid, en vooral begeleiding snoeien en zagen. en het heel groeiseizoen in de buurt blijven af en toe, om te nijpen , maar ook te zoregen dat ie zijn groei kwijt kan ( dus pas nijpen als er ook weer nwe groeipunten zijn. Een foto helpt wel ja. zijn mooie struiken. En zo'n grotert produceert heel wat aan geur ! een aanwinst. Zou hem zeker proberen te behouden, en is de verjongingspoging waard. Quote
rubo Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 Ik denk dat dit naweeën zijn van de zware vorstperiode. Een harde ijzige wind met een temp. van -10 geeft een gevoelstemp. van -20 en het is nog kouder geweest.Snoeien zou ik absoluut niet doen en bijmesten pas na een grondanalyse die de Welkoop of DCM-leveranciers gratis voor je doen.Compost geven is altijd goed maar pas op met onderwerken want seringen wortelen oppervlakkig. Quote met vriendelijke groet, Rubo
rubo Geplaatst: 3 juni 2012 Geplaatst: 3 juni 2012 De Sering waar het hier om gaat heeft, naar mijn vermoeden, een zwaar pak op z'n donder gehad deze winter. Daarvan is hij zich nu aan het herstellen. Door nu te gaan snoeien zal hij voor de 2e keer een herstelfase door moeten maken. Dit zal hij ook wel overleven maar het duurt wel langer en draagt niet bij aan de problemen veroorzaakt door de winter.Mijn advies is dus hem rustig z'n gang laten gaan en in het vroege voorjaar, eventueel en indien nodig, gaan snoeien. Dit kan dan kan dan een vormsnoei zijn en natuurlijk de dode takken eruit knippen. Dan is ook precies te zien waar de schade zit. De reden dat ik denk dat het door de winter komt is dat hij het altijd goed heeft gedaan en nu ineens achter blijft. Heel NL heeft last van vorstschade aan de struiken, lees ik ook op een ander forum. Ik heb behoorlijk wat schade gezien bij een tuincentrum en bij mij in de tuin is het ook bingo geweest. Quote met vriendelijke groet, Rubo
Rantje Geplaatst: 4 juni 2012 Auteur Geplaatst: 4 juni 2012 Oee das best lastig, 2 hele goede adviezen en nu moeten we kiezen.Ik denk dat ik dat wel aan opa overlaat. Overigens hebben we verschillende bodemtesten bij de Welkoop laten doen.En ben ik al bezig geweest met verbeteren e.d. Dus de hele tuin heeft een flinke laag compost gehad, eenbeetje bloed en beendermeel toegevoegd. Niet te veel, net onder de aanbevolen hoeveelheid en wat koemest korrels van de Aldi. De planten doen het beter dan eerst en in het najaar gaan we weer wat met compost doen. En natuurlijk weer een test hoe het met de grond is. Maar het is echt een schitterende struik, zou het wel nut hebben om die bloemen die niet doorzetten er gewoon maar ui te knippen. Zodat hij meer energie over heeft om toch echt eens wat blad te krijgen? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bit Geplaatst: 4 juni 2012 Geplaatst: 4 juni 2012 Dat laatste is sowieso wel goed bedacht zelf. Is ook wel lastig allemaal, als het én niet een struik is van mezelf , én ik zie hem niet voor me neus staan. Ik moet iets echt zien. Maar goed. Twijfel je , zou ik geen rigoreuze dingen doen nu. Beetje verwennen, bloemen eruit, en een jaartje wachten. De winter was extreem ja.Maar een echt oudere struik, 12 jaar voor die is best aan de leeftijd, mag je wel gaan denken om wat te verjongen. Ik ben altijd een compromis-zoeker Quote
Rantje Geplaatst: 4 juni 2012 Auteur Geplaatst: 4 juni 2012 Dat gaan we doen en ik hoop dat ik niet vergeet om morgen een foto te maken, dan is het iets duidelijker allemaal denk ik. Maar nogmaals super bedankt voor het meedenken alletwee en ik hoop dat hij het gaat halen en volgend jaar weer net zo mooi is als alle andere jaren Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Eva Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 nog een tipje: haal de uitgebloeide bloemen er áltijd uit... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Doe ik nooit Eva, of ligt dat anders per soort? Die van mij (die enorme 'haag' langs de moestuin, en die grote struik bij het toegangshek) doen het al veel te goed zonder verzorging Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Janine~Bustani Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Ik doe het ook, zeker nu ze nog klein zijn (1-1,5 m) Quote
Bit Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Ja hoor. Uitgebloeide bloemen weghalen bij seringen heeft echt zin. De plant bloeit er het jaar erop rijker door ( ook andere factoren natuurlijk ) Quote
Rantje Geplaatst: 5 juni 2012 Auteur Geplaatst: 5 juni 2012 Oepsie, ik was bij opa net, heerlijk plantjes in de tuin gezet, over de Sering gekletst...foto vergeten Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Roland Geplaatst: 2 mei 2019 Geplaatst: 2 mei 2019 Hoi, De oude sering in mijn tuin heeft elk jaar een paar grote takken welke afsterven. zoals je ziet op de fotos staan de andere takken goed in het blad en nu in bloei. echter dit jaar weer 2 grote takken welke dood zijn. de afgelopen 2 jaar had ik steeds 1 van zo`n grootte takken welke afstierf. Eerst dacht ik dat het door de koude wind zou kunnen komen omdat de takken op het oosten afstierven. Maar nu ook een tak middenin en deze takken zijn toch ook gewoon naar het oosten gegroeid. De winters zijn de afgelopen 3 jaar niet zo streng maar dus wel dode takken. Wat zou hier aan de hand zijn? Quote
Bit Geplaatst: 3 mei 2019 Geplaatst: 3 mei 2019 Google eens op 'taksterfte sering' . Klinkt simpel, maar is echt een veel voorkomende ziekte bij seringen. Koude is het zeker niet, sering is volkomen winterhard. Wat ook nog een optie zou zijn is een nog veel simpelere : ouderdom. De struik lijkt me erg groot / oud al ? Quote
Mellie Geplaatst: 3 mei 2019 Geplaatst: 3 mei 2019 Het feit dat jouw opa's sering 2x per jaar bloeit doet me wat verbazen. Ben je wel zeker dat de struik die je bedoeld een sering is ? Mijn witte sering is sinds een paar jaar overgestapt op wel 3 of 4 x per jaar bloeien, i.p.v. de normale 1 x vroeger. Worden steeds kleinere bloemen, maar het is echt een sering en toch echt minimaal 3 x aan de bloei. De overige seringen (1 witte en 2 paarse) bloeien gewoon 1 x per jaar. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.