Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

heej wat jammer dat je gaat leslie maar ik denk dat ik t wel begrijp. Hier eist de tuin ook zijn aandacht en ben ik daar liever dan op t forum. Heel goed zomerseizoen toegewenst.

Geplaatst:
Ik denk dat informatief en gezellig wel degelijk samen kunnen gaan.

Chappeau !

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd ! En soms kan men maar beter zwijgen

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Geplaatst:
Hallo, ik hou niet alles volledig bij,maar volgens mij is dit de 2de keer dat u afscheid neemt. Aan de ene kant jammer want u had echt wel kennis van zaken, aan de andere kant, was u soms wel hatelijk naar andere toe, voor het ene kind bent u bijv. heel vriendelijk, bij een andere topic zegt u weer, dat u allergisch bent voor kids onder de 16. ik neem aan dat u nooit geen kinderen gehad heeft, maakt ook niet uit, maar voor een kind bewondering hebben en voor de ander niet,dat klopt dus niet. Persoonlijk denk ik dat u,in u leven het een en ander mee gemaakt hebt,dat u af en toe zo reageert, jammer, want u kennis van zaken is niet mis, maar als u s'nachts om 3.00 uur nog een slechte reactie geeft vind ik ook jammer, dan denk ik soms, waarom, het kan zo leuk zijn. Maar als u echt afscheid neemt, veel geluk in u verdere leven,geniet van u mooie land, u wandelingen etc.

Oei Jeanne, schrik even van je reactie..., maargoed ik ben nieuw hier, en nog 'lerende'..

genieten

Geplaatst:
Ik denk dat informatief en gezellig wel degelijk samen kunnen gaan.

Ik heb al twee fora ter ziele zien gaan (fora anders dan over moestuinieren, maar dat terzijde) omdat men daar ook serieus en gezelligheid gingen scheiden.

De vaste gebruikers vonden het saai worden, en kwamen minder en minder.

Waarom moet informatie altijd zo serieus gebracht worden?

Daar ben ik het mee eens. Er zijn op internet veel informatievere sites te vinden, met veel zaai informatie, teeltschema's ... die sites kom ik tegen als ik wat wil checken of nazoeken.

Een forum is er om informatie te verwerken, ervaringen te delen, andere of nieuwe benaderingen tegen te komen. Dit is een super interactief forum, het zaad vliegt je om de oren, de adviezen ook...

En daar gaat het om naar mijn mening. Pure informatie kan ik ook uit een van mijn vele tuinboeken peuren, of een informatieve site bezoeken (kort bezoekje en weer weg wezen).

Maar dat is niet voldoende, omdat standaard informatie in de praktijk niet altijd standaard uitpakt. Wat dan??

Ik vind het ook niet terecht om te zeggen dat dit forum niet of niet goed gemodereerd wordt. Man, dit wordt continu gemodereerd. Voortdurend wordt de interne logica in de gaten gehouden, topics gesplitst, posten gepoetst of verwijderd... (En nee, ik heb geen aandelen, noch belang bij dit slijmen bij het 'beheer' want a) ik ken Luc niet, en b) ik pest Jorieke graag )

Met de blogjes kan ik niet overweg, maar is een heel mooi initiatief om nog meer schoonheid aan te brengen in de structuur van het forum.

Ik merk ook op dat 'Libelle gehalte' een soort degenererende klank heeft. Ik weet niet of dat terecht is. Niet voor Libelle, niet voor dit forum.

Ik zie dit forum als een brede paraplu voor vele onderwerpen, die uiteindelijk allemaal stoelen op een liefde voor de natuur. Wat groeit en bloeit en krioelt...

Geplaatst:

Jasmin: wat is libelle gehalte?

Dit forum lijkt mij na een week hier te zijn, ook zeer interactief, goed van opzet prima, ik weet niet of men het 'lastig' vind dat ik af en toe 'offtopic' ben....?!

genieten

Geplaatst:

Jammer dat er mensen weggaan. Het ga jullie goed.

Verder moet ik wel een beetje grinniken om het steeds aanhalen van een Libelle-niveau etc. Ik ben een rasechte Viva-er (of beter: dat was ik ) en euhm ik vind: het is maar internet! Maak je niet zo druk en wissel hier gewoon lekker tips, ervaringen en verhalen uit en voor de mensen die het leuk vinden is er de blogafdeling (ik kan daar ook niet mee overweg )

Verder nog over het modereren/dubbele topics etc: modereren zou van mij onder een anonieme hoed mogen, om gezeik (voor de mods) te voorkomen (geloof me: ik heb ruimschootse ervaring), verder vind ik dat ze het prima doen, alleen soms vraag ik me bvb bij een opmerking van Jorieke af of ze dat nu als Jorieke schrijft of als Mod. Maar ik besef dat dat mijn eigen 'probleem' is Dubbele topics en zo; wat is het probleem daar eigenlijk van? Ik vind het problematischer dat mensen bij een 2ex of 3ex dezelfde vraag eens komen zuchten, of posten dat die vraag al zo vaak is langs geweest. Als je daar op zo'n manier op reageert is dat wellicht meer een teken dat jij zelf te lang op dezelfde plek vertoeft. Hoe meer topics, hoe meer content. Hoe meer content, hoe beter vindbaar via zoekmachines. Zeker als je oude en nieuwe topics gaat samenvoegen verloopt dat soms raar. Het wordt door de mods wel netjes gemeld, maar ik juich van harte toe om de oude topics gewoon lekker weg te laten zakken in de topiclijst. Dat is minder werk voor de mods, en meer content wat ik al zei.

Affijn, zomaar 'my two cents' op dit topic.

Geplaatst:
....een veredelt libbeleforum......Goede onderwerpen met diepgang worden schaars. .....

etc. etc.

Beste Martijn, uw 1e bijdrage op dit forum spreekt voor zich...

toch gezien u een meerderheid aanspreekt in uw reactie, voel ik me zo vrij om te reageren op uw bijdrage

U voorstaat overduidelijk kennis en niveau van uw eigen (reactie) gehalte, dus daar wil ik voorzichtig een poging wagen om aan te voldoen in reactie gericht aan u. En dit omdat ik persoonlijk dit forum en diens bezoekers zeer respecteer en waardeer.

Een forum dient in eerste 'een sociaal interactieve functie' welke doelgericht zeer informatief kan zijn.

En daar voldoet dit forum in al zijn facetten aan !

Enkele citaten uit uw 1e reactie:

citaat Martijn: De laatste tijd wordt dit forum meer een veredelt libbeleforum.

RE: De toon al direkt gezet ! Persoonlijk weet ik niet wat men bedoelt met een li(bb)e(l)e forum, ik ken enkel de insect ‘libel’ (ik vrees dat ik in beginsel dus al niet aan uw niveau kan voldoen)

citaat Martijn: Goede onderwerpen met diepgang worden schaars.

RE: U vindt overduidelijk van uzelf dat u de verhevenheid, kennis en knowhow bezit om een veralgemeniseerd (voor iedereen geldend) waardeoordeel te kunnen geven aan ‘de onderwerpen op dit forum’. Chappeau, u laat als geen ander zien hoe men onrust kweekt en waar mogelijk al interactieve problemen door ontstaan. Uw eigen bijdrage verdient daar namelijk al een cum laude predicaat !

citaat Martijn: Veel onderwerpen worden elke paar weken herhaalt en er wordt niet ingegrepen.

RE: U als nieuwkomer verheft zich direct tot een ‘ik weet het beter niveau’ en gooit nog even een advies gericht aan de eigenaren/moderators van deze site ter publieke opinie (uiteraard off topic)

citaat Martijn: Persoonlijk denk ik dat meerdere dit forum in 2 moet gaan opdelen.

1. gezellig en 2. Informatief met diepgang. Als dit niet gebeurd zullen meer mensen met kennis afhaken.

RE: De mens met ‘kennis’ zal afhaken? Persoonlijk kan ik totaal nog geen zinnige kennis ontdekken in uw bijdrage, anders dan ‘olie op het vuur smijten’ daar waar juist een beetje verstand nodig is om te beoordelen of dat ‘wel/niet’ verstandig is.

citaat Martijn: Ten aanzien van uw advies aangaande ‘gezellig en informatief met diepgang’

RE: Informatief met diepgang compleet vrij van luchtig en gezellig: mijn advies aan U – start een blog of koop een boek en zet je pc uit ! U begeeft zich hier namelijk op een ‘interesse en doelgroep gerichte, interactieve site – een forum dus’.

Een plaats waar mensen online samenkomen om berichten te posten of te lezen, bestanden kopiëren vanuit de bestandsbibliotheken (libraries) en om regelrecht te praten met andere leden. Een forum is bij uitstek een plek die bijdraagt aan een interactief sociaal samenkomen ‘gezellig dus’.

citaat Martijn: Ik hoop dat de leiding van dit forum een juiste keus gaat maken of het informatief wordt of een gezelligheidsforum waar de echte moestuinders na een tijdje afhaken.

RE:

Excuses als ik me zo vrij voel om te reageren op uw ‘off topic’ reactie:

Ik ben zeer wel geïnteresseerd moestuinier en ik haak pas af als dit de toonzetting van dit ‘sociaal interactieve, interesse gerichte, forum’ gaat bepalen.

Gezien ik uw ‘kennis reactie’ direct maar als een voorstelrondje van u ervaar, wil ik u graag

‘on Topic’ een Salut meegeven

Zo groen als gras....

Prullenbak !

.

Mijn complimenten aan het forum beheer en de moderators

(engelen geduld, een waardige moestuin eigenschap )

Geplaatst:
Jasmin: wat is libelle gehalte?

Dit forum lijkt mij na een week hier te zijn, ook zeer interactief, goed van opzet prima, ik weet niet of men het 'lastig' vind dat ik af en toe 'offtopic' ben....?!

Niet bij mij zijn, bij Martijn vragen: salut-t5629-10.html#p102742

Al vermoed ik dat er bedoeld wordt dat het te oppervlakkig wordt, waar ik het dus niet mee eens ben.

Maar ik ga ook stoppen met dit geneuzel over het functioneren van dit forum. Ik heb geen klachten. Iedereen komt of gaat in vrijheid. Ik ben heus wel in staat tot diepgang, maar elke dag even langs het forum is ook ontspanning voor me. Helemaal als ik met vermoeide voeten op een krukje omhoog achter mijn compje zit. Fotootjes kijken van andermans oogst, heerlijk. De trots van de meesten kan je door het scherm heenvoelen.

Geplaatst:

Grappig dat er zoveel reactie komt op mijn bijdrage. Het libelleforum was zo maar een ingeving. Als ik naar het forum kijk vallen mij sommige dingen op. Deze heb ik proberen te verwoorden in mijn vorige bijdrage.

Als je kijkt naar hoe het forum is opgezet is er weinig op aan te merken.

Ga je bij deze onderwerpen kijken zie je dat er bijvoorbeeld bij KRUIDEN, 18x Basilicum in het onderwerp staat op de 9 verschillende pagina's. Dit kan ook in 1 onderwerp. Het wordt dan een stuk duidelijker.

Geplaatst:

apart......

dat mensen (ook in het gewone leven ) met 'n "mening" zolang bij de voordeur blijven hangen

zou zeggen kom verder binnen en pak een stoel in de huiskamer of loop even mee naar de babbeltuin kletsen we met 'n koppie kruidenthee ff verder

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Veuve wat jammer dat je gaat , ik las je erg graag.

Geplaatst:

Van de opzet van 1 centraal topic (zoals ze op bijvoorbeeld de technische site tweakers doen bij producten als mobiele telefoons), bijvoorbeeld waarin alle basilicum vragen beantwoord worden is juist afgestapt omdat de vele vragen dan verscholen zitten in de wir-war van informatie. Reden daarvoor is dat er vaak twee vragen tegelijk beantwoord worden, of juist een oude vraag weer omhoog gequote wordt en het moeilijk is om in die wirar dmv de zoekfunctie een antwoord te vinden op die specifieke vraag. Uiteindelijk wordt dat gewoon een rommeltje. Alleen bij wat meer specifieke en bijzondere topics, als de egyptische boomui of een fundering van een kas, zou je een centraal topic aan kunnen houden. Bij het onderwerp "aardbeien" is dat toch een ander geval leert de ervaring. Elke niet-identieke vraag hoort dus in een nieuw topic gesteld te worden met een duidelijke en goed dekkende topic titel. Elke vraag die aansluit op het reeds bestaande hoort uiteraard in dat huidige topic gesteld te worden. Zo kan je bijvoorbeeld ook makkelijk een topic overslaan op basis van die duidelijke titel in plaats van dat je in een centraal 20 pagina tellend aardbeien topic er achter komt dat er iemand is die, met alle respect, wil weten of je de uitlopers van aardbeien kunt planten, en jij daar als gevorderde tuinier elke keer mee geconfronteerd wordt. Vandaar de andere opzet (die wel veel energie kost). In het verleden is er echter veel minder op topic titel en bijbehorende inhoud (ook offtopic) gelet en staan in diverse topics dan ook nog vele vragen ongemodereerd door elkaar. We zijn niet bij machten om ook die oude topics te gaan aanpassen om het e.a. duidelijker te maken. Maar bij alle nieuwe topics wordt deze opzet gehanteerd. Ik denk zelf dat 10 nieuw topics met een duidelijke titel overzichtelijker en leesbaarder is dan 10 vragen verscholen tussen andere berichten, kriskras door elkaar. Het is een beetje afhankelijk van de vraag en het topic, een topic als aardbeienproject van borsalino leent zich uitstekend om ook andere mensen die eenzelfde constructie opzetten hun ervaringen te laten posten en vragen te stellen over alles wat met dat project te maken heeft. Het topic leent zich er echter niet voor om vragen te stellen over de aardbeienteelt in zijn algemeenheid of een vraag over welke soorten grote vruchten produceren.

Verder wil ik zeggen dat leslie en ik altijd een zeer goede verstandhouding hebben gehad en ik het jammer vind om haar te zien gaan. Wie weet tot ziens Duidelijk is in ieder geval wel dat men samen het forum maakt en er zeker de wil en steun is van velen is om het forum informatief te houden, met uiteraard een rol voor enige gezelligheid (niet "gezelligheid"-"gezelligheid" als offtopic chatten, één happydepeppyclub of het niet kunnen plaatsen van eigen meningen omdat mensen zich (te) snel persoonlijk aangesproken voelen, informatief op basis van verschillende meningen en ervaringen is zeker bovengeschikt). Wij blijven ons best doen om hierin te faciliteren maar staan uiteraard open voor opbouwende kritiek om het forum samen op een leuke en goede manier draaiende te houden.

Ik denk verder dat we in dit topic leslie kunnen bedanken voor haar bijdragen hier op het forum en de verdere inhoudelijke discussies een plekje elders op het forum of via de pm/email moeten geven.

Geplaatst:

Die discussie van een 'forum waar steeds weer beginners bijkomen', en de nood aan het opsplitsen in verschillende fora (een voor experten, één voor beginners), heb ik ook nog elders gelezen. Dat werkt niet.

Feit is dat enkele meer ervaren leden op een bepaald moment afhaken.

Daar zijn verschillende redenen voor. Eentje daarvan : veel nieuwe deelnemers beschouwen de forumgemeenschap als iets waar ze gewoon wat kennis kunnen aftappen, enkele vragen in het wilde weg stellen, zonder na te kijken of dezelfde vraag gisteren niet gesteld werd. Als iemand (een ancien) de moeite doet om daarop te antwoorden, is de persoon in kwestie terug weg. Zelfs een schamel bedankje kan er niet van af (terwijl hij eigenlijk zo eerlijk zou moeten zijn om ook het forum te verrijken en enkele maanden de resultaten van het advies zou moeten posten).

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Ook ik zeg mijn deelname aan moestuinforum op.

Als je op moestuinforum een beetje kritisch bent en je nieuwe ideeen spuit (ik zie dit alweer helemaal fout gaan Martijn!) kun je rekenen op censuur.

Gister zijn er weer x berichten van me verwijderd omdat ze uitgaan van reguliere opvattingen en hier alleen de 'biologisch verantwoorde' menig verkondigd mag worden.

Met mij verdwijnt wéér een stukje kennis.

Ik heb een bachelor agrarisch docent en ageer als men hier voor de zoveelste keer weer eens totale onzin verkoopt.

Dat kan en dat moet op een forum. Zo niet hier.

Salut.

Geplaatst:

hoi menph

jammer, ik begon net aan je te wennen......

als 'n stukje balans tussen libelle en vakblad

salut dan maar.......

want als je dat hier zegt zal je wel jouw keus gemaakt hebben

het ga je goed!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Hmmm.... verarming alom... Wordt dit een trent? Hoop niet Veel kennis in pacht die Menph... wordt node gemist...

Ook jou en je waardevolle en humorvolle bijdragen zal ík in ieder geval zeker erg ontberen... Had niet door dat er zoveel gecensureerd werd van jouw postings... wel dat er ook op jou nogal fel gereageerd werd.... toch niet weer vanwege het hippie-geneuzel??

Jammer jammer jammer jammer!!!!!! Oh... en had ik al gezegd dat ik het HEEL JAMMER vindt????

Maar het ga je goed Menph en doceer en laat je kennis stromen!!! Helaas loopt de rivier dan dus blijkbaar niet meer langs dit forum...

Dan maar een passend muziekje voor jou als afscheidscadeautje...

http://www.youtube.com/watch?v=--7pvoSgRT4

Oh... en heel toepasselijk begint het te regenen... de hemel huilt mee... (ik nog nét niet maar wordt van deze zaken best wel verdrietig...)

Geplaatst:

Erg jammer Menph, zover ik mocht meerkijgen waren je bijdragen zeker nuttig en heel informatief

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...