Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
14 uren geleden, Patrijs zei:

Zo ben ik weer verbaasd als ik zie dat mensen tien doperwtjes zaaien, je wil toch wel wat oogst hebben?

Geleerd van de mm dat er maar 9 in een vak passen. Maar hier dit jaar geleerd dat zeker 18 tot 20 erwten in een vak passen. Dus volgend jaar meer oogst. 🎊

Geplaatst:

Gisteren alle bakken weer water gegeven. Het is zulk drogend weer. Hier en daar komen de radijzen op en ook bij de raapstelen zijn kiemplantjes te zien. Dus wateren is nu extra belangrijk, want de kleine worteltjes zitten nu alleen nog in de bovenlaag, die dus snel uitdroogt door zon en wind. Wel heerlijk weer om in de (moes)tuin te werken. De siertuin is ook onkruid vrij. 

Geplaatst:
2 uren geleden, Gitta zei:

18 tot 20 erwten i

Ik las 3 bij elkaar, dus dan 9 x 3 = 27? Of toch dan wat meer afstand. Ik heb veel gezaaid, maar geen 3 bij elkaar, maar voor het rek heb ik dan nog wat tipis geplaatst in mijn grote bak.  Ik had het liever in mijn kleinere bakken gehad, maar daar had ik de wintersla, andijvie en snijbiet al ingezet wat in het vorig najaar niet zo goed deed, want dat kon ik dan wat beter beschermen.

Geplaatst:

Ik heb gaten gemaakt, 10 cm uit elkaar, in elk gat 4 erwten gedaan.

Ik heb nu in totaal 188 plantjes onder de bekertjes langs het klimrek van de grote klimmers en 144 plantjes in 4 bakken.

Dat zijn 188+144= een heleboel erwtjes.

Maar het wordt heerlijk weer en geen nachtvorst meer.

We gaan dadelijk de drie blauwe/bosbessenplantjes in de grond zetten, eerst maar even in een emmer water doen.

Dan ga ik de lathyrus uitplanten voor de vlinderbakken en daarna nog wat erwten in de grond doen.

Verder wil ik graag vandaag wortels zaaien en winterwortel en pastinaak.

Als ik er aan toekom ook nog de aardappelen poten, anders komt dat morgen.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Je hebt het er maar druk mee @Rookie Dat zei jij tegen mij vorig jaar, maar met jouw grote aanvullingen krijg jij het ook heel druk! 😊

Geplaatst:

Nou, nee, eerlijk gezegd juist niet.

Omdat ik nu grotere bakken heb en dat geneuzel van de MM heb losgelaten, gaat het allemaal veel relaxter.

Er staat nu ook veel gepland waar ik na het zaaien weinig omkijken naar heb.

Geplaatst:

Pepers verspeend. Ze doen het goed! 🌶️

Geplaatst:

Twee rijen suikererwten, Nairobi gelegd aan gaas en beschermd met glasplaten.

De laatste zes meter uien gepoot en afgedekt met insectengaas.

De schoffel geslepen en nog een stukje geschoffeld.

Geplaatst:

Rondje water voor de plantjes en rondje kippen. Ze hebben zand van de buurman gekregen en leven zich uit.

Geplaatst:

Heb je ze nu met wc rolletje in de aarde gezet @Rookie, of toch uit elkaar gehaald?

Geplaatst:

Ik haal ze niet uit elkaar.

Ik plant gewoon een kluitje met een paar erwtenscheuten.

Als je vier erwten in een gat zaait, staan ze ook bij elkaar.

Maak het jezelf maar makkelijk, de tuin is er voor ons en niet omgekeerd.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

De afdekking tegen de muizen van de sugar snaps gehaald, die zijn nu allemaal boven de grond.

Afdekking van de spinazie gehaald.

Wortels gezaaid.

P1060209.thumb.JPG.b4e82a23078a052333ae565dbb93c562.JPG

De eerste aardappelen gepoot.

Winterwortels en pastinaken gezaaid.

Tunneltje gemaakt voor de volgende aardappelen begin april.

Geplaatst:

Wat een handig latje met dopjes Rookie, die ga ik voor mijn kinderen maken. We hebben nu een stok met streepjes erop. Dit is vele malen leuker. 

En ontopic: ik heb een buurman uit mijn tuin gejaagd ( wat een bedreigende @#$# is dat zeg) en water gegeven in de kas. Oh en de was op gehangen. Dat allemaal indezelfde tuin. 

Wat een heerlijk weer is het. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Een buurman uit je tuin gejaagd?😕 @hazeltje

Geplaatst:
3 uren geleden, Rookie zei:

De afdekking tegen de muizen van de sugar snaps gehaald, die zijn nu allemaal boven de grond.

Bij mij werden de erwtjes van de plant gegeten, ook als deze al boven de grond kwamen.

De scheuten vallen er dan vanaf dus nu laat ik ze langer beschermd staan.

Een mooie dag en drie keer naar de tuin geweest maar toch niet zo veel kunnen doen.

Eerst bezoek gehad met een busje vol van de tuinploeg van de instelling waar ik gewerkt heb en ooit ook een moestuin ben begonnen.

ik heb ze met veel plantjes en stekken weer weg kunnen krijgen.

Naar huis gelopen, want ik had de hond mee en met de fiets weer terug.

Nog wat plantjes er uit gehaald en een stuk gespit waar het spul gestaan had.

Met veldsla, de eerste witlofjes  en een bosje gesneden narcissen weer naar huis.

Aan het eind van de middag nog wat gemest en gespit en wat plantjes geplant, 

Een tijd zitten kletsen in de zon en net toen ik weer wilde beginnen kwamen er twee badgasten op bezoek.

Ik heb ze in de coronatijd een keer gered omdat de winkel hier dicht was en ze van mij vers eten meekregen.

Sindsdien komen ze regelmatig langs.

Ze hadden een zakje blauwschokkers mee en ik heb ze de tuin laten zien en pootuitjes meegegeven.

Nog een half uurtje kunnen spitten voor de zon wegging achter de duinen.

Geplaatst:
1 uur terug, Rookie zei:

Een buurman uit je tuin gejaagd?😕 @hazeltje

Jep. Dat was niet het leukste deel van de dag, zullen we maar zeggen. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

☹️

Geplaatst:

Water gegeven, maar nu echt groot. Niet een paar gietertjes, maar met de tuinslang. Tuin is gortdroog. Veel water gegeven en de kippen gezellig los gehad in de tuin!

45f5f635334543cdd810ec8daaa8da56.jpg

Ze zaten eerst op een rijtje gras te pikken, maar ik was te langzaam. Zag er zo koddig uit.

Geplaatst:
1 uur geleden, Patrijs zei:

Bij mij werden de erwtjes van de plant gegeten, ook als deze al boven de grond kwamen.

De scheuten vallen er dan vanaf dus nu laat ik ze langer beschermd staan.

Ik ga ze morgen dan maar weer afdekken, het zou jammer zijn, als ze worden opgegeten.

Geplaatst:

Ik heb er molentjes en wat gaas en satestokken omheen gezet.

Geplaatst:

De mais zaai ik altijd binnen voor.

Die gaan echt pas de grond in als ze een behoorlijk formaat met wortels hebben.

Geplaatst:

Heb jij die al gezaaid @Patrijs?

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

De suikermais? Nee nog niet.

Nog bezig met de tweede lichting peulen etc. en tuinbonen.

Vorig jaar op begin mei gezaaid, met al die nattigheid.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:
Op 19-3-2025 om 11:12, Petrasmoestuin zei:

Ik las 3 bij elkaar

Ik ga niet 3 bij elkaar zaaien. Maar op 2 of 3 cm van elkaar. Dan kan ik er ongeveer 20 kwijt denk ik. Misschien wel meer. Maar met 20 ben ik al blij.

Even on topic 

Vandaag in de moestuin van mijn moeder haar nieuwe foliekas in elkaar gezet samen met mijn zusje. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic