Tanja65 Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart (aangepast) Stoeptegels opgehaald en daarmee een pad rondom de foliekas gemaakt. Alle schroeven van het geraamte afgeplakt met nanotape, gedeeltelijk verstevigd met foam, om kapot waaien te voorkomen (we hebben van ervaring geleerd). Hoes over het frame en eea vastgelegd. Grond in de kas geegaliseerd, en voorzien van een dikke laag compost. Daarna met de grelinette de grond weer losgemaakt en vermengd met de compost. Moe maar voldaan. 11 maart aangepast door Tanja65 5 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Gitta Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Gisteren een vak winterpostelein en een vak spinazie gezaaid. Ik heb nog 3 tuinbonen in het water gezet zojuist om morgen in de grond te stoppen waar niks is opgekomen. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart (aangepast) Minder wind als gisteren en hetzelfde weer, alleen de wind nu meer uit het noordwesten. Veel gezaaid en geplant (zie daar) en glasplaten schoongemaakt met opgevangen regenwater, zodat ze weer blinken in het zonlicht. Ook de eerder geplante bladgroenten wat water gegeven want het wordt daar alweer droog. Een van de water opvangbakken leeg en schoongemaakt voor weer nieuwe maartse buien. O ja, net als Gitta nog tuinbonen te weken gelegd. 12 maart aangepast door Patrijs 3 Quote De moestuin van Patrijs
Gitta Geplaatst: 12 maart Geplaatst: 12 maart Vandaag de voorgeweekte tuinbonen in het vak gelegd. En net voor het donker werd heb ik de ingezaaide vakken afgedekt. Het gaat hier vannacht flink vriezen. Quote
Patrijs Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Een kratje tuinbonen gezaaid en wat over was stiekem bij de buurman gezaaid. Een glasplaat schoongemaakt en schuin over de tuinboonplantjes gezet. De laatste glasplaten verplaatst en nog een hoekje met kweek gespit, Ik was daar vorig jaar met de frees door de beschoeiing gereden en dat moet maar weer eens opgeknapt. Maar ik vond vandaag de wind te koud om er mee door te gaan. Er stond hier een harde noordenwind vandaag. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Veel wolken en weinig zon, samen met een harde koude wind uit het noorden maakte het onaangenaam koud. Een stukje gespit en daar de potten die nog buiten staan naar toe verhuisd. Wat onkruid uit de potten gehaald en er wat potten look onder glas gezet. Op de plek waar ze stonden moeten de koolplanten komen, er zit nog veel eten in de grond van de prei die er daarvoor gestaan heeft. Onder glas water gegeven en gelijk een raam vol gezaaid. Snijbiet gesneden het meeste van onder glas vandaan en ook nog wat selderij. De eerste bieslook mee samen met een paar kleine boerenkoolplanten. De laatste palmkool geoogst en daar gelijk een grote snijbiet gezet die elders in de weg stond. Nog wat oude planten klein geknipt en op de compost gegooid. Een boompaal uit de sloot gevist en die meegenomen naar de tuin. Dan kan ik weer verder met de beschoeiing. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Tanja65 Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Grond in de foliekas bemest - dat was een klus want de koemestkorrels waren nat geworden dus de zak was één klont, die bovendien vol poppen van het een of ander zat. Maar het is gelukt. Poppen zoveel mogelijk er uit gevist, en alle koemest losgestoken. Daarna met de grelinette alles door de grond gewoeld en spinazie gezaaid. Ik hoop te oogsten voordat de tomaten er in moeten. Ondertussen heeft Cor een stuk grond ontdaan van kweekgras en de rabarber in de grond gezet. Ik hoop dat ze aanslaan. 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Je kunt ook je tomaten er gezellig tussenin zetten... 3 Quote
Tanja65 Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Haha ja dat kan ook. Dat had ik nog niet eens bedacht. Maar in principe doet spinazie er een maand of 2 over, dus het zou precies moeten kunnen… 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Meer zon, wat minder wind en achter een windscherm goed te doen. Een stuk klaargemaakt voor de kolen. Er gemest en er moest nog wat gespit. Paaltjes gezocht en die in de grond gezet met een touw er tussen zodat het insectengaas er over heen kan. Ik moet eerst maar nieuw touw halen voor ik er wat zet, het oude plastic draad is echt af. Met een bak vol veldsla naar huis om pompoensoep te maken. 3 Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Ik was vanmiddag van plan om mijn nieuwe regenton te installeren, maar kreeg de draaidop waar het kraantje in moet niet los zonder bahco of waterpomptang 😐 Morgen weer proberen, de tang zit al in de fietstas. Wél de oude regenton, die aan de zijkant lekt omdat ie stiekem wat gaar is, weggehaald en er een serie grote gaten ingeboord (boormachine had ik wel mee). Vervolgens gevuld met heel veel blad, want ik wil hem als bladcompostton gaan gebruiken. Ook nog bezig geweest met de palen e.d. voor de braam. Was afgelopen winter enigzins ingestort na een storm. Ik had ook nog allerlei zaden en steeketiketten meegenomen, maar het noordenwindje was eigenijk behoorlijk fris. Morgen weer een dag. 4 Quote
Rookie Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart (aangepast) Niet al te veel gedaan eigenlijk, het is hier behoorlijk koud, door de venijnige wind. Wel nog, samen met hubby, een aantal rekken gemaakt voor de erwten en nog een afdekking voor de worteltjes. Nog vijf dagen nachtvorst, maar dan gaat alles, wat binnen voorgezaaid is, achter elkaar de grond in. Ik ga ook nog maar even alles water geven, want de grond droogt snel uit met die gure wind. 15 maart aangepast door Rookie 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Ik doe het de laatste tijd een beetje rustig aan. Ik ben pas om 16.30 uur naar buiten gegaan, ijskoud buiten. Maar ik heb de bietenplantjes in grotere potjes gezet en wat dieper, viel niet mee, want ze zijn een beetje slungelig. De laatste erwten die maar geen worteltjes wilden geven na 7 dagen had ik nu een nachtje in het water gezet en toen weer tussen keukenpapier en daarna worteltjes, dus nu in wc rolletjes gezet zodat ik een voorsprong heb, omdat het heel de week nachtvorst is en dan kan ik ze later met de kopjes boven de grond plaatsen en weet ik ook echt dat ze opkomen. Want ik heb nog vele lege plekjes in mijn bakken van erwten met worteltjes die ik gezaaid had. En mijn nieuwe zaaiingen moest ik water geven, door de wind was de bovenlaag erg uitgedroogd. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart De bescherming van gaas en een oude kweekkas weggehaald bij de Russische bladkoolzaailingen die spontaan waren gezaaid. Er gegoten en de plantjes uit de grond gehaald. Op het koolveldje wat ik gisteren gemaakt had sleuven gemaakt en die gevuld met compost/mest en er de plantjes geplant. Nog wat uit kunnen delen en wat in een bakje opgeslagen. Waar het spul stond, bij de oude asperges die plek bemest en gespit en er ook nog een stuk met de cultivator doorgewerkt. Het ziet er weer netjes uit daar. Water verzameld en de sla op de vollegrond gegoten. De pompen zijn er nog niet dus nu maar begonnen aan de IBC die nog vol zit. Het begint op sommige plekken al weer droog te worden. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart Rustig aan buiten gerommeld, de zon is zalig maar de wind werd steeds kouder. Wat water gegeven, wat gewied, wat gekletst met buren, wat geknuffeld met de buurpoes. En nu lig ik in bad. 3 Quote
Dahli Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart 2 mollenklemmen geplaatst, 6 gourmande aardappels in een eierdoos gelegd (zag al kleine friemels uit de oogjes komen) en vooral met peperplanten en 2 eggs gesleept. Ze hebben vandaag 3 verschillende plekken gehad. Potgrond en vermiculiet binnen gezet, als het goed is, ga ik vanavond tomaten zaaien 🥳. 3 Quote
marcelru Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart (aangepast) Dit weekeinde ca. 90 fruitbomen geent. Zo'n 50 kersen, een hele bubs appels en nog een stuk of wat peren. Voor foto's zie mijn vorige post over enten, en dat dan 2 1/2 keer :-): https://www.moestuinforum.nl/topic/52699-wat-heb-je-vandaag-of-gisteren-in-de-moestuin-gedaan-2025/?do=findComment&comment=543452 16 maart aangepast door marcelru 3 Quote
Frans Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart Blij dat er weer gepoot/gezaaid/geplant kan worden in de vollegrond. Na eerder de tuinbonen en erwten gezaaid te hebben vandaag sjalotten geplant. Onder het frame staan 3 rijtjes van elk 16 sjalotten. Er was nog plaats voor een vierde rij maar die reserveer ik voor het zaaien van winterprei. Als er nog wat puntjes te zien zijn willen nieuwsgierige kauwtjes nog wel eens de sjalotten uit de grond trekken. Om dat te voorkomen gaasdraad over de sjalotten gezet dat weer weg kan als ze geworteld en aan de groei zijn. Daarna wordt het langzamerhand weer tijd om voorbereid te zijn op de volgende plaag , de preimineervlieg. Uiterlijk half april wordt voor dat doel insectengaas over het frame gelegd. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Patrijs Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart Vanmorgen met de hond naar de tuin gelopen om er plantgoed uit te delen aan een oud collega die met een client het op kwam halen om het later in hun moestuin te zetten. Vanmiddag gereedschap mee en een pallet gesloopt voor de planken. Een stuk beschoeiing hersteld. Nog twee meter bieslook schoongemaakt van onkruidjes en toen werd het dunne windje uit het noorden te koud, Zelfs in de luwte werd het fris. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Rookie Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart We zijn bezig geweest om de kolenbak voor te bereiden. De grond bemest waar straks de kolen in komen, wat patentkali en houtas er door, en daarmee alle containers gevuld, waar straks de kolen in gezet worden. Verder grond voorbereid, waar straks de bloemen voor de vlinders en bijtjes blij van gaan worden,. De vlinderbak leeggehaald, die gaan we helemaal anders inrichten. Vier nieuwe grow bags gevuld met de grond voor de bloemen, een plateau gemaakt, waar de growbags op gezet gaan worden en uitgemeten hoe ze moeten staan. Daar komt dan later een nette afwerking omheen, van tuinplanken. Drie blauwe bessenstruiken geplant. Morgen weer verder, het werd koud. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart @Patrijs ik lees weer met verbazing de meters bieslook. Wat doe je er in hemelsnaam mee?Ik heb wat onkruidjes aan de kippen gegeven en water. Water aan planten in pot en water aan kippen in hok. Ook 1 nieuwe bak in gebruik genomen. Heb er wat potjes met opkomend groen in gezet zolang ik nog niet weet wat er in komt. 1 andere bak verplaatst en aangevuld met potgrond. Wat sla uitgeplant en alles water gegeven. De tentkas heeft nieuwe bewoners erbij. De erwten hadden het toch te koud buiten en werden heel zielig. Ook nog paar graden gevroren en vannacht wordt het nog heftiger. Heb ik ze er maar onder gezet. De spinazie doet het goed. De winterkweeksels laten heel dapper puntjes groen zien. Ik heb ze ook maar een beetje verdronken nu ze in de tent staan. Zelfs de dille komt buiten al op! In de kas en koude bak zijn ze al echt dille ipv sprietjes. Ik heb deze verhuisd naar de nieuwe bak met een dakje. Dan gaat het vast een stuk sneller. Eindelijk dille uit eigen tuin! Alles was flink droog zoals je ziet. Sla in de koude kas gaat als een tierelier. Was wel erg droog, dus overal een plens water bij. Zitten wel weer ongenode gasten bij die zitten mee te knagen. Aardvlooien en slakken…. Zucht. Ook wat verdwaalde worteltjes trouwens. Dit sprietje is een hortensia afknipsel wat in een bos bloemen zat. Prachtige grote blauwe hortensia. Moest een puntje van af en dat puntje wordt een grote sterke plant. Hopen we. Kreeg ook een flinke slok water. Deze doorzetter heb ik het hart niet om te plukken. Knoerthard en taai inmiddels. Is ergens in juli augustus afgewaaid zaadje en groeit er nog steeds. Het was een rijtje maar zijn broers en zussen heb ik al eerder opgegeten. Deze blijft zo compact. Heel geinig hoe de natuur dat doet. En dus heel taai inmiddels met een handje perongelukke potgrond op zijn hoofdje, want de bak staat er nu boven. 7 Quote
Tanja65 Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart Gisteren mer Cor samen een bak in orde gemaakt, knoflook gepoot, de gezaaide spinazie van een laagje compost voorzien, en Cor heeft nog een stuk grond omgespit. Vandaag ben ik het grootste deel van de dag bezig geweest met plantjes verpotten. Ze kunnen er weer even tegen. Morgen wéér mooi weer! 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart (aangepast) Zo ben ik weer verbaasd als ik zie dat mensen tien doperwtjes zaaien, je wil toch wel wat oogst hebben? Met een goede rij bieslook ben je net weer rond als je elke paar dagen een bos wil snijden. Dan is het eerste stuk weer aangegroeid. En natuurlijk nog wat potten met de diverse look onder glas, ik ben al weer begonnen met oogsten : En weer verder on topic: De tweede kooi gemaakt voor pootuien en daar vijf rijen van vier meter in gepoot. Tussendoor geklust , een schoffel van een andere steel voorzien en gelijk de paden geschoffeld, dat droogt nu lekker op. Ik moet nog een rij uien poten dan kan het fijne gaas er over maar er kwam iemand vragen of ik een pomp kon neerzetten en daar gaat ook weer wat tijd inzitten. Ook werd er een tweeling geboren naast de tuin in het weiland. Twee mooie zwarte lammetjes. Morgen weer verder. 18 maart aangepast door Patrijs 4 Quote De moestuin van Patrijs
Rookie Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Mooi, dat er weer lammetjes zijn. Ik heb ze gemist. 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart (aangepast) De aardbeien, die overwoekerd waren door kweekgras, allemaal uitgeschept en alle uitlopers ook. Heb nu meer dan een halve emmer met voornamelijk jonge stekjes en een enkele oudere plant. Waarschijnlijk dus niet veel opbrengst dit jaar, maar volgend(e) ja(a)r(en) des te meer. Komende dagen maar de bak omscheppen en de stekjes bij elkaar in een verzamelbak planten, dan kunnen ze nog even doorgroeien voor ik ze definitief uitplant. Het zijn er teveel om allemaal apart op te potten. Verder de daslook verplaatst en karton opgehaald bij een lokale winkel ivm aanleg no-dig gedeelte in de moestuin (experimenteel). We hadden een onverwacht boeiend gesprek met een van de medewerksters, en ik heb een klant erbij. Zo heb ik het het liefst, dat er al een ander contact ís, dat mensen dan per ongeluk horen wat ik doe en dan vervolgens bij me in therapie willen. Het betekent dat ze voor mij kiezen en niet voor een naam uit een telefoonboek, of voor een mooi verkooppraatje. De kans dat het dan werkt, is dan ook het grootst. Ze vroeg ook nog of we tzt opbrengst uit de tuin zouden willen verkopen. Nog nooit over nagedacht. Maar ze was al de tweede vandaag, een van mijn mede tuinders op het complex suggereerde ook al dat ik de aardbeienstekjes wel kon verkopen toen ze de lawine mini-stekjes zag. Oh. Daar was ik echt nog niet, eerst maar voor onszelf kweken! Morgen maar de dozen naar de moestuin brengen, verder dagje rust ivm verjaardag kind. Overmorgen verder. En het blijft maar mooi moestuinweer! 18 maart aangepast door Tanja65 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.