Geplaatst: 20 juni20 Jun Wat erwtjes gegeten uit bak van kind. Ssshhhttt. Ze zijn zo lekker. Dol op erwtjes uet! Aardbeien en frambozen geplukt. Alles is alweer op… onkruid en gras geplukt. Alles naar de kippen en de zaailingen voor het verjaardagscadeau allemaal extra gesproeid en nog een anjer en lavas gestekt op de valreep.
Geplaatst: 20 juni20 Jun Mn nieuwe, kleine tunneltje in elkaar gezet en m boven de vd week boven gekomen boontjes (ik gok dat maar de helft nu te zien is) gezet en over t grootste deel vd tunnel nu bonen bijgezaaid. Kijken of t helpt.Had een stuk of 50 slaplantjes in een deel van een balkonbak staan. Plan was om t als pluksla te gebruiken, maar door t huidige weer zijn ze in nog geen week tijd ontploft. Heb ze dus maar maar deels in een palletbak waar nog plek was gezet, deels in de volle grond gezet en een stuk of 14 ruimer in de balkonbak gezet.Verder 8 aardappels die ik blijkbaar over t hoofd had gezien verhuisd vh keukenkastje naar de tuin....ik zie wel wat er gebeurd, ze opeten kon toch niet meer.Ben er ook achtergekomen dat mn balkonbakken die ik had mee verhuisd, terwijl ze niet om de reling vd veranda's passen, wel passen aan de hoge plantenbak waar m.n. rozen in staan :) Hangen daar vanaf ong 12u vol in de zon, dus daar gaan mn kruiden in.
Geplaatst: 20 juni20 Jun Gisteren een start gemaakt met een pompoen, augurken bed. We hebben twee grote abeel bomen moet laten omhalen. De wortels zijn gefreesd en deze berg lag er nog.Het idee om een pompoen bed te gaan maken kwam van mijn franse vriendin die daar meerdere had gemaakt. Dat ga ik ook eens proberen samen met mijn lief. De eerste etage is gemaakt en in de emmers zitten augurken en die kunnen tegen het gaas aan groeien. In de zwarte cementbakken heb ik drie pompoenen gepland (rode en fles pompoen). Als ze zin hebben om te gaan groeien kunnen ze over het hout freesel heen kruipen en klimmen. We zijn benieuwd naar het resultaat, ik zal jullie op de hoogte houden.
Geplaatst: 21 juni21 Jun Vanmorgen voor het te warm werd water gegeven. Cossla in de bak gezet die ik voor had gezaaid op de plek waar ik daarvoor de doorgeschoten rucola had weggehaald. Ik wilde nog meer doen, maar het werd alweer te warm. Vanavond maar weer verder.Het is nog steeds erg warm. Dus besloten om alleen alles nog water te geven. Wel lekker ge-bbq voor de verjaardag van mijn man. Iedereen is net weg, water is gegeven. Morgen weer een dag. 21 juni21 Jun aangepast door Gitta
Geplaatst: 21 juni21 Jun Ik had vroeg willen beginnen, want heet. Maar de goden wilden anders…. En midden op de dag, om 12 u, was alle ellende achter de rug en kon ik de tuin in. Alle wortelbloemen eruit. Alle doorgeschoten paksoi en pakchoi eruit en. Aar de kippen. Die hadden feest. Toen was er plek voor de bonen. Moest ik bonen planten? Wat een zee aan ruimte. Ik moest nog steeds alle pootuitjes erin doen. Waar zijn die? Zoek zoek zoek. En poten maar. Ah kijk dan toch, de bloemkolen. Helemaal vergeten en onzichtbaar door de nu torenhoge dahlia. Goh. Ik heb nog wat ruimte over. Wat zal ik daar eens planten. Bonen! Ow ja. Bonen… toen had ik geen plek meer voor de bonen. Echt [emoji2370][emoji2358][emoji38][emoji38][emoji38][emoji38]Het was grappig en niet grappig. Anyhoew Geschoffeld gewied en gehakt. Bonenstaken erin. Had er geen meer, nog 2 kleintjes, maar nog wel giga lange bamboestokken van de stort gered. Die erin. Bonen erin. Hoppa. De dompelpomp loopt nog steeds, want midden op de dag dingen planten vergt heel veel. Ow ja en ook paar zomerbloeiers geplant en een hangplant gered. 1 hangpotten brak af. Te oud inmiddels denk ik. Heb het met touw gefixt. Houtje touwtje reparatie. Houdt het hopelijk tot einde van de zomer vol. Daarna kliko. Ondanks insmeren schijnt mijn rug ook helemaal verbrand te zijn is mij al door 3 verschillende kinderen verteld. Dan zal het wel waar zijn. Ben maar 3 u bezig geweest, maar volledig gesloopt. Schoonzus plukte aardbeien. 2 schalen vol. Gelukkig hoefde ik dat vandaag niet. Scheelt. En nú barbecueën mensen. Ook een tuinklus. Eet ze allemaal alvast!
Geplaatst: 21 juni21 Jun 17 uren geleden, MarjaP zei:drie pompoenenPer bak? Of drie samen over de bakken verdeeld? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 juni21 Jun Water gegeven.Rucola gezaaid.Eeuwig moes verhuisd. Eerst de wortels van de uien eruit. Echter mijn man had niet begrepen dat ik om de hele speciebak een gaas wou. Maar er was ook niet genoeg zei hij. Dan maar wat bladeren geoogst.Snijbonen nog extra gezaaid, nu de uien uit de bak zijn. Maar eerst alle wortels eruit gehaald. Ervoor andijvie gezaaid.Bladeren koolrabi eruit gehaald, de onderste met luis. Zoete aardappel heeft luis, gespoten met brandnetelgier.Tomaten onderste bladeren weggehaald en gediefd.Nog 8 preizaaiingen erbij gezet.En diverse planten ondersteunen.Een aantal planten voor 2e keer water.4.5 uur werk en straks alles weer water geven.Tuinbonen en aalbessen geoogst.En vanavond nog op slakkenjacht.Dus weer 5,5 uur vandaag, minstensEen foto voor de oogst van de Eeuwig moes en na de oogst. 21 juni21 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 21 juni21 Jun Vandaag van 9 in de ochtend tot 12:30 bezig geweest, 3,5 uur en dat maakt ongeveer 5 uur deze week. Volgens mij net zo veel als vorige week.Haalt @Petrasmoestuin in een dag, terwijl dit mijn 2 langste weken van dit jaar tot nu toe waren🤣Onkruid getrokken, kan het niet laten.Stukje waar wat onkruid groeit en karton ligt, plus hout en tuinslangen en bakken en trays en zo, voor de helft vrij gemaakt en daar worteldoek gelegd, en waar wat bakken en trays op gezet. En het onkruid onder het worteldoek. De andere helft de volgende keer als ik weer onkruid ga trekken en dan ook afdekken met karton en worteldoek. Daar dan de potten en andere trays op zetten, zodat mijn verhoogde bak helemaal vrij komt, zodat ik weer plek heb om te planten en zaaien. Was eigenlijk een klusje voor afgelopen winter of voorjaar, maar telkens uitgesteld wegens andere prioriteiten.Verder nog wat planten geplant, veel water gegeven (nieuwe planten en die ik woensdag geplant had) en de trays en kuipen ook.Ook nog zaad gewonnen van de 3 planten herfstraap (schonen doe ik later wel).En fruit geoogst, jostabessen, zwarte bessen, frambozen, kersen en de eerste blauwe bes. Niet zo veel, past net in een emmertje van 500 gram.En voor de volgende keren valt er nog genoeg te doen, kan er zo een fulltime week van maken lijkt me. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 22 juni22 Jun Ook vroeg bezig, voor de warmte aan. Wieden, watertonnen weer aanvullen, water geven en oogsten. Aalbessen rood en wit, kruisbessen, sla en tatsoi, doperwtjes en peultjes diversen. Ik merk bij de laatste dat er nu inmiddels wel wat beestjes in de erwten zitten , maar heb wel erger gezien.De eerste tomaten gaan ook fijn en ik schrok bijna van de groei van de meeste peper- en paprika planten. 😀
Geplaatst: 22 juni22 Jun Gisterenavond toch aan de bak en nog meer water gegeven. Vandaag lekker bewolkt maar weinig gedaan. Beetje onkruid. Mag geen naam hebben.
Geplaatst: 24 juni24 Jun Gisteren onkruid verwijderd. De voorgezaaide rucola en nog een Piquillo paprika in de bak gezet. Ik wilde nog meer doen. Maar stormde, dus kon niet veel meer doen. Heb aan het eind van de dag nog wel alles water gegeven. Want door de harde wind was de grond behoorlijk uitgedroogd.
Geplaatst: 24 juni24 Jun Vandaag kon ik weer verder. De peultjes en sugarsnaps verwijderd en de peultjes en sugarsnaps die er nog aanhingen eraf gehaald. Het was meer dan ik dacht. Verder de laatste knoflook eruit gehaald. Dan kunnen daar de pepers eindelijk in. De knoflook had nog iets langer kunnen staan, maar de pepers hebben inmiddels de ruimte nodig. Toch mooie bollen die eraan zitten. Zie de foto's in het andere topic.Aangezien het eind van de dag nog water gegeven. De grond was uitgedroogd door de harde wind. 25 juni25 Jun aangepast door Gitta
Geplaatst: 24 juni24 Jun Zojuist een paar uur bezig geweest om de resten van (bijna) alle erwten er uit te knippen.En de phytophtora resistente aardappelen hebben óf roest, óf toch phytophtora.In beide gevallen niet goed.Ik heb dus alle bladeren en takjes, die aangetast waren er af gehaald, een monnikenwerk...Hopelijk groeien de planten nog wat door, zo niet, dan is het jammer.Dan heb ik mega veel krieltjes.😄
Geplaatst: 24 juni24 Jun Vanochtend na het naar school brengen van dochter naar de moestuin geweest, was er iets na 8:30 al. En om 11:30 weer naar huis.Wat knoflook geoogst, daar wat gezaaid en geplant, en elders wat bakken verplaatst en daar ook wat geplant.Ondertussen kwam ik tussen de bakken wel een klein nestje van wespen tegen, met 1 wesp er op. Duitse wesp zei Google. In ieder geval een gangbare die ik hier geregeld zie. Heb haar laten zitten, de wesp deed helemaal niets ook al zat ik er een armlengte naast te werken.Trouwens ook nog water gegeven. En de grond onder de knoflook was giga droog. De geplande regenbui van komende donderdag is wel nodig. Maar niet te veel, want moet zaterdag de rest van de knoflook nog eruit halen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 25 juni25 Jun Buiten word er geklust,.. ladders, verf potten , schuurmachine geen plek om buiten iets te doen…😏 ( de schade aan mijn planten ga ik vanavond onder ogen zien😬🤞) wel mooie gelegenheid om binnen voor te zaaien.,. Niet meer gedaan sind vroege voorjaar dus hoogste tijd,..8 sla soorten 1 per bekertje4 blauwe koolrabi4 gimlli bleekselderij2 mm snack komkommer1 mm spitskool1 mm zomer andijvieDe bekertjes per soort in bakje gezet en afgedekt met plastic folieIk sproei dan iedere avond alles vochtig met de planten spuit.Tuinagenda bijgewerkt en afwachten maar weer,..👍😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 26 juni26 Jun Vanmiddag de 3 doorgeschoten tatsoi planten in de border gezet. Dan kan ik daar later weer zaad van oogsten. In dat vak heb ik nu de voorgezaaide platte peterselie gezet. Verder heb ik 3 knolvenkels geoogst en daar een lekker oven gerecht mee gemaakt. Alle zomergroentes voeding geven.
Geplaatst: 28 juni28 Jun Gisterenochtend te vroeg was ik aardbeien aan het plukken. Toen zag ik dat mijn perzikboom was omgevallen. Neeeee! Ondanks alle verzwaring… was de enige die gevallen was en allemaal perziken op de grond. Deed echt pijn. Nog mat een baksteen erbij en hopelijk blijft hij nu staan. Vond het heel erg. Heel veel aardbeien geplukt. Toen nog aalbessen en paarse kruisbessen. De aalbessen en kruisbessen ben ik buiten vergeten sus de vogels hadden een grote traktatie. Belachelijk veel slakken geraapt en de sloot in geknikkerd. Graskanten stukje gedaan. Onkruid in de kassen verwijderd. Moet nog steeds dieven. Het is ineens geëxplodeerd en nu zie ik er tegenop… 🫣[emoji1787]
Geplaatst: 28 juni28 Jun Hier hebben we vandaag heggen gesnoeid, gras getrimd, onkruid getrokken, de laatste knoflook geoogst, de laatste tuinbonen geoogst, nog wat dingen gezaaid op de vrijgekomen bedden, aalbessen en kruisbessen geplukt, tuinbonen en kapucijners en doperwten gedopt, en tussendoor genoten want wat is het toch fijn in de tuin. 💚💚💚
Geplaatst: 28 juni28 Jun @Mellie dat is echt balen. Is alles er uit gevallen, of nog een kleine oogst over?Hier vanochtend 3 uur in de tuin gewerkt, totaal deze week weer 6 uur.Restant knoflook eruit gehaald. Ook een deel van de olifantenknoflook wat naast de gewone knoflook groeide. Deel was al wat bruin maar groot deel nog groen, maar die stonden naast de knoflook die erg te lijden had van een schimmel. Dit jaar veel schimmel gehad..Trouwens ook wat andere planten hadden last van de schimmel.Op een deel van het vrijgekomen stuk de rest van 1 tray bergbasilicum geplant, geloof iets van 9 plantjes.Flink water gegeven aan de nieuwe aanplant van de afgelopen 2 weken, plus alle trays en bakken (oh jee, de zoete aardappel en de yakon in de kuipen vergeten water te geven, en ga er pas dinsdag weer naar toe).Gezien dat het wespennest van afgelopen dinsdag er nog steeds zit, en de ene portier heeft hulp gekregen van een tweede portier.Dus de bakken kan ik nog niet verplaatsen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 29 juni29 Jun Even een paar dagen rustig aan gedaan.Ik ben erg blij met mijn hennep mulch, dat heeft de grond toch heel goed vochtig gehouden, ik heb geen water hoeven geven.Vanochtend, zoals elke ochtend, een rondje slakken rapen, er zijn toch verbazend weinig slakken dit jaar.Daarna de bieslook gesnoeid, die was uitgebloeid en gelijk maar de koriander er uit gehaald.Knoflook geoogst en te drogen gehangen.De laatste rabarber van dit jaar geoogst.Ik vind het weer mooi zo.
Geplaatst: 29 juni29 Jun Ohhhh wat zonde van je perzik Mellie.Gisterochtend in alle vroegte, voor mijn werk, de gele stoksperziebonen in de grond gezet. stokken stonden er al. Heel erg veel peultjes geplukt. En 's avonds het stukje bij de frambozen, zoete aardappel en bij de knolvenkel gewied. Er komt van dat nare stevige gras op. Plat handjesgras is het, wat een rotspul is dat. Je krijgt het er bijna niet uit. Ik had het eerder nooit, amar sinds 2, 3 jaar wel. Heel veel. En vanochtend de kas opengezet en basilicum gelukt voor pizza's die we vanavond buiten gaan bakken. verder niets denk ik. Ik vind het nu al te warm. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 29 juni29 Jun 47 minuten geleden, Rookie zei:een rondje slakken rapen,Wij hadden er gisteravond weer 60. Gaan altijd als het donker is. 's morgens zijn ze bij ons weer verscholen en heeft het geen zin om te kijken.
Geplaatst: 29 juni29 Jun Ik had er drie.Het zal best slimmer zijn om in de avond te gaan rapen, als het donker wordt.Er is alleen 1 dingetje... dan lig ik al in bed. 😴
Geplaatst: 29 juni29 Jun Ik moet eigenlijk ook veel eerder mijn mandje in, het wordt meestal 0.00 of 00.30 uur. Vandaar dat ik er 's morgens weer niet vroeg uit kan komen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.