Geplaatst: 4 juli4 Jul Vandaag zat ik met een ziek kind thuis. Dus niet de dingen gedaan die van plan was helaas. Wel tomaten nog tussendoor gediefd. Maar het uitplanten van de bonen en oogsten van de uien moet even tot volgende week wachten. Zodadelijk wel even water geven. 4 juli4 Jul aangepast door Gitta
Geplaatst: 4 juli4 Jul De kapucijners en doperwten gerooid, tevens de laatste oogst. De eerste bolcourgette geoogst. Peterselie gezaaid. Genoten van vlinders en ander gespuis.
Geplaatst: 4 juli4 Jul Niet zozeer moestuin, maar t gras gemaaid (2u 😞) en her en der wat stukken met klaver, margrieten en iets kleins en paars laten staan voor de insecten.Verder wilde ik mn nieuwe kas in elkaar gaan zetten omdat er eindelijk gisterochtend eentje is bezorgd....kreeg ik vanmorgen bericht van Amazon dat mn bestelling is geannuleerd want 'vervangende pakket is ook kwijt' en dat ze mn geld terug hebben gestort en vanmiddag werd in ene ook nog de vervangende kas (of de originele, ik heb geen flauw idee) bezorgd.Nu dus 2 kassen en geld terug.....en nu durf ik de kas niet in elkaar te zetten, want wat als ik alles nu moet terug sturen? Heb er aan gedacht ze te bellen, maar eerlijk gezegd heb ik zo veel tijd besteed hier aan (zeker 5u aan de telefoon gehangen en meerdere keren plannen verzet omdat de bezorger zou komen wat dus nooit t geval was en afgeven bij een ophaalpunt was blijkbaar ook geen optie) dat ik vind dat ze zelf hun fout dit keer mogen ontdekken en oplossen.....Ook nog wat stukjes vd tuin waar de herten m.n. de tuin in lijken te komen enigszins afgezet met gaas. Ik vind ze best leuk hoor, maar dan op het grasveld aan de voorkant vh huis.....niet in mn moestuin en -bakken, tussen mn bessenstruiken en bij mn nog te planten boompjes.Even kijken of t werkt voor ik de boompjes in de grond zet.
Geplaatst: 4 juli4 Jul Ja ze zijn leuk en lekker! Alleen ze ranken niet, en kwa groei vind ik dat wel onhandig van ze omdat ze zo'n dikke bol zijn. Die vruchten zitten dan soms zo klem tussen de stengels van de bladeren.Vanmiddag de lege bedden schoongemaakt en wat verrijkt met mest en lavameel. En flink bewaterd want wat is het alweer droog allemaal! Nu even eten, straks gaan er zaden in van knolvenkel en raapjes en bleekselderij. Kan het dit weekend lekker in de regen liggen en daarna kiemen.
Geplaatst: 5 juli5 Jul Vooral veel gras getrokken, wat een grasjaar is het! Niet tegenop te trekken. (Graven, gebruik een schepje om zoveel mogelijk wortels te verwijderen). We tuinieren aan huis, dus elke keer als we naar buiten lopen is het verplicht trekken op dit moment.Helaas staat er in de omgeving ook veel gras dat niet getrokken wordt dus de zaadjes waaien zo de tuin weer in voor volgend jaar.Sproeien nog maar even uitgesteld in verband met verwachtte regen en enige luiheid.Zat er over te denken om nog een nieuw rek sperziebonen te zetten, zou dat nog wat worden?
Geplaatst: 5 juli5 Jul Weer een gedeelte knoflook geoogst en wat aardappelen. De bedden omgewerkt en weer van wat koekorrel voorzien. Wieden en schoffelen en water geven.
Geplaatst: 5 juli5 Jul Gisterenavond de peperkas in en alle pepers weer afgespoten. Nog nooit zo veel en lang last van luis. Vandaag met een spulletje in de weer geweest. Geen water gegeven voor de verandering. Wat aardbeien en frambozen geplukt. Weinig kunnen doen. Moest alles van gisteren opruimen. Ook tuinwerk, maar niet helemaal wat ik had willen doen. Was wel superleuk. Awoehhhhhhh
Geplaatst: 5 juli5 Jul Wegens een afspraak voor en na het tuinieren, minder tijd gehad dan verwacht. De 6 uur deze week helaas niet gehaald.En volgende week ben ik er denk ik maar 1 keer.Vandaag wat planten geplant, in verband met de verwachte regen. Helaas nog niet alles. Plek heb ik nu wel, want de knoflook is geoogst en ik heb wat potten en bakken verplaatst. Alleen nu was het tijd wat me parten speelde.Na het planten water gegeven, ook de planten van eerder deze week en van vorige week.De stambonen van vorige week komen net op.Na het water geven nog even snel wat fruit geplukt. Enkele kruisbessen, jostabessen en blauwe bessen.Was helaas wel vergeten naar de 2 bijna rijpe vijgen te kijken. Afgelopen dinsdag waren er 2 bijna rijp. Volgende week zaterdag zullen ze vast wel overrijp zijn, of gespleten door de regen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 6 juli6 Jul Slakken geraapt, water geven hoeft vandaag niet, want het gaat regenen.Het kasje met gaas afgebroken en de laatste koolrabi, die er in stonden, geoogst.Een mooi rekje gemaakt voor mijn mais, ik hoop, dat die niet meer plat waait nu.Courgettes opgebonden, die beginnen al behoorlijk uit te lopen.Nog wat tomaten gesnoeid en onkruid gewied.
Geplaatst: 9 juli9 Jul Na een paar dagen afwezigheid weer terug in de moestuin. Onkruid verwijderd. 4 snack komkommers en een spitskool geoogst. Tomaten gediefd en gesnoeid. Water gegeven.
Geplaatst: 10 juli10 Jul Waw, mooie bossen MROE! Ik haalde de helft van de knof eruit, en toen vond ik het wel weer warm genoeg. daarvoor snoeide ik mijn oerwoud aan tomatenplanten, haalde er ook nog een klein beetje onkruid tussenuit en gaf water. Bond wat zonnebloemen aan en wat courgettes op. En ik oogsten twee courgettes, een lichtgroene bol en even lichtgroene Libanese white courgette. Nu moet ik even bijkomen, wat een hitte zo pal in de zon in mijn geheel omsloten tuin. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 10 juli10 Jul Gisteren alle kersen geplukt want er zaten zo veel wespen in op of tussen…. Waar komen ze vandaan joh? Nu al. En zo veel…. Ik heb eerst alle wespen weggespoeld met de tuinslang. Dood eng. Ik haat wespen…. Net toen weggehaald en toen begon het grote plukken. Heel veel leeggeknaagde kersenMaar ook genoeg heleMaar toch ook dit…! Was een kleine 2 kilo. Mijn dochter en ik hebben zeker een kilo op. Dus mag niet klagen van 1 boom. Vandaag kassen dieven onkruid en de komkommers gepoogd te reanimeren. Die vonden de overstap van pot naar volle grond echt niks terwijl ze toch een poosje buiten hebben mogen wennen. Ow ja. Ook heel veel slakken geraapt en bloemen geplukt. Morgen laatste schooldag!
Geplaatst: 10 juli10 Jul Vanmorgen de tomaten planten bij mijn moeder gediefd en gesnoeid. Vanmiddag bij mijn eigen tuin. De komkommers verder opgebonden. De gele uien geoogst. Water gegeven.
Geplaatst: 11 juli11 Jul De krul peterselie, mini kropsla, een aardbeien zaailing, stambonen Record en de boterbonen hun definitieve plek gegeven. Ik heb een aantal paarse en oranje wortelen geoogst. Ik heb de tomaten verder opgebonden en water gegeven.
Geplaatst: 11 juli11 Jul Kool bladeren geoogst…Ik vraag me al een tijd af waarom de onderste bladeren van mijn koolplanten op gegeven moment zo lelijk worden..🤔Bij anderen zie ik dan ernorme boeren kolen die dan in de winter lekkere stamppotten geven….😋Te klein vak.. te weinig mest… geen idee….Mijn vriendin Peulenschil “ verzamelt” de onderste kool bladeren voordat ze lelijk worden….🤔 Nu de muizen de koolbladeren ook ontdekt hebben ga ik dat ook maar doen…..Rode boeren kool, palmkool en maai boerenkool van mijn dakterras geoogst…😊Hetzelfde uit de vakken van mijn bakken in de voortuin…😊Tijdje in bak met zout water, spoelen en per soort kool fijn gesneden….In de sla centrifuge droog geslingerd….En geheel tegen mijn eigen “ regels” in.. in ziplock zakjes zo plat mogelijk ingevroren….tja…😏🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 11 juli11 Jul Wees blij dat je zo veel kolen kunt oogsten. Bij mij heeft het anderhalf jaar niet gelukt met palmkool en boerenkool. Nu probeer ik ze onder een gordijn. Maar ze zijn zo lang bezig, intussen zit er vaak ook wat in de aarde. Ik heb veel last van de kastplatrug. Ik schrijf er later nog over.
Geplaatst: 11 juli11 Jul Zo warm! Ik was de enige idioot die rondliep op het complex. Heb ook alleen maar de tomaten in de kas en onder het afdak water gegeven, en geoogst wat er geoogst moest worden. Twee emmers vol - heel veel bietjes, meerder courgettes, een paprika, een komkommer, en diverse kroppen sla. Wow, het seizoen is nu echt full-on. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 16:295 d Wieden, water geven in de kas, gras strimmen, achter vlinders aan rennen om ze te fotograferen, diverse dingen oogsten. De purple magnolia sugarsnaps opgeruimd en de bakjes met zaadpeulen vergeten mee te nemen 😠En niet vergeten om kweepeerblad te plukken.
Geplaatst: Zaterdag om 17:205 d Oh, vergeten kweepeerblad te oogsten. Nou ja, volgende week kan ook nog. Zet het wel in mijn agenda voor zaterdag 11:00 uur.Was rustig vandaag, en toch zulk lekker weer! Was er vandaag ongeveer 11:45-16:00.Toen ik aan kwam stond er 1 auto, en toen ik weg ging niet meer. Ondertussen verder niemand gezien, maar ik zit dan ook helemaal achteraan.Beetje frambozen gesnoeid, veel druiven gesnoeid. Wat planten geplant, zoals malabar spinazie, vanille basilicum, en nog wat meer.Nieuwe aanplant en iets oudere aanplant en de bakken en kuipen water gegeven.En geoogst. De eerste bramen van de worteluitlopers van de buren (de andere bramen moeten nog rijpen), de eerste vijgen, de eerste Japanse wijnbessen, de eerste aarbeiframbozen, flink wat blauwe bessen.En omdat het best wel warm was en ik wat dorst had, een vijg en enkele aardbeiframbozen gegeten. Eerder vond ik de aardbeiframbozen altijd waterig smaken, maar nu waren ze wel lekker (misschien komt dat ook omdat ik dorst had).Oh ja, vanavond wel douchen. Er zit zaad van de vingerhoedskruid in mijn haar, en zouten in mijn gezicht zonder gezweet te hebben (heel licht dan, niet merkbaar). Zaterdag om 22:145 d aangepast door acpronk Toevoeging Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: Zaterdag om 21:265 d Beetje onkruid, dieven, handje nieuwe tomatenmest van dam wat heel goed schijnt te zijn en veel water. Alle bosbessen zijn opgegeten. Niet door ons overigens. Gisteren kruisbessen, gele frambozen en de de allerlaatste rode bessen geplukt. Mijn bezoek vond ze heerlijk. Kreeg er ook zin van. Verder niet zo veel. Maandag weer verder.
Geplaatst: Zondag om 07:304 d Gisteren een vrouwelijke courgette bloem bevrucht met de mannelijke bloem van eergisteren. Er waren ook bijtjes bezig, dus dat zal wel goed zijn gekomen. Verder de eerste gele snacktomaatjes geoogst, verschillende soorten sla geoogst, basilicum geoogst, komkommers geoogst. Water gegeven.
Geplaatst: Zondag om 16:374 d Niet zoveel gedaan vandaag. Alleen een spitskool en een courgette geoogst.
Geplaatst: Zondag om 22:244 d Op de erfafscheiding van de achtertuin met het voetpad, tussen de hedera die in het gaaswerk groeit, een honingmeloensalie en ananassalie geplant, plus 3 maal jiaogulan onsterfelijkheidskruid.Waren eigenlijk voor de moestuin, maar kon deze net zo goed in de achtertuin planten. Ze waren nog niet zo groot geworden omdat ze steeds jn de zaaitray blijven zitten en af en toe watertekort hadden. Nu zullen ze vast beter groeien. Kom er wel net achter dat ik gisterenmiddag ook een honingmeloensalie en ananassalie in de moestuin had geplant, maar die vergeten was water te geven.. gelukkig vandaag bewolkt met een spat regen, en dinsdag en woensdag weer meer regen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.