Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De stekken van Fre3ke, die ik een week of 2 geleden al ontvangen had, en die van Bartoh (2e zending, de eerste en die van Edelspint zijn niet aangekomen en zullen waarschijnlijk ook nooit meer aankomen) die woensdag binnen was gekomen, heb ik gisteren in de grond gestoken.

Moet eigenlijk nieuwe trays kopen, heb er nog eentje van 28 vakken hoog model over maar over 2 weken krijg ik weer stekmateriaal..

Verder nog enthout van mijn Victoria en Anna Späth pruim geknipt, wel wat te veel voor het aantal onderstammen dat ik heb.

IMG_20250130_171640.thumb.jpg.5fc05b1fbbe47b93ccb5bf8aa02a572a.jpg

Dus ik zal onderstammen bij moeten kopen, even wachten wanneer die bij Aatree in de aanbieding komen 😁

Ook nog de frambozen en 1 struikje honingbes (bij)geknipt.

• Like 5
Geplaatst:

Twee kruiwagens mest verspreid en zes M2 gespit. De bonenstaken verplaatst en tussendoor de irisbollen verder schoongemaakt. Een grote kapotte pot naar de tuin gebracht en ook tijmplanten waarvan de pot kapot was gevroren. Onkruidwortels mee terug.

• Like 3
Geplaatst:

Afgelopen week eindelijk weer in actie gekomen op de moestuin. Samen met @cobro60 ergens gaaskratjes opgehaald die ik voor een zacht prijsje op marktplaats scoorde, en waar we heel veel medetuinierders op het complex ook blij mee hebben kunnen maken. We kunnen nu allemaal onze grond en compost zeven. Gisteren en vandaag hebben we verder opgeruimd, het schuurtje met alle spulletjes is weer aan kant, alle losse troep is uitgezocht in (her)bruikbaar en afval, en de kapot gewaaide kas is ook helemaal opgeruimd en leeg. Hopelijk morgen en overmorgen weer mooi weer dan kunnen we de kas afbreken, een van de tafels naar het schuurtje verplaatsen en de andere mee naar huis, en een begin maken met karton en compost leggen (no dig) langs het gaashek waar doperwten kunnen komen. Zin an! 

• Like 5

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

De eerste tuinactiviteit van 2025.

Laat in de middag brak het zonnetje door. De tuin is aardig opgedroogd.

De eerste meters zijn omgespit. De grond is erg rul en wordt het vork licht gespit.

Ieder jaar de ideale workout om de winterkilo's eraf te werken.

Morgen weer een stukje. 

En morgen niet vergeten om de zaaispullen op te zoeken en de propagator op te starten. 

Er schijnen aubergine zaadjes in aantocht te zijn.

• Like 4
Geplaatst:

Wij hebben een gat gegraven. Het wordt een kleine vijver, hopelijk gaan de bewoners daarvan meehelpen met het bestrijden van slakken.

• Like 5
Geplaatst:

Vandaag inderdaad de tafel van de kas naar het schuurtje verplaatst. En toen moest alles er eerst uit. En omdat toch alles er nu uit was, heb ik alles van zand en spinneneitjes staan ontdoen, inclusief alle gereedschap, netten enz. Dat was toch veel meer werk dan gedacht. Maar: alles is nu klaar, nog een extra plank voor de tafel maken ( @cobro60) en dan hebben we meer opbergruimte én een beter overzicht. Hoe mensen zonder schuurtje dat doen is mij een raadsel, wat verzamel je al snel veel spullen aan gereedschap, kalk/voeding, netten, grondplastic en ga maar door. Ik heb ook contact met iemand via Marktplaats die binnenkort zijn cobblestones komt doneren, zodat we een kruidenspiraal kunnen bouwen. Dat heeft geen haast. Maar léuk. Morgen hopenlijk weer mooi weer! 

• Like 3

Geplaatst:

Weer een stuk gespit. Laagje compost aangebracht.  Meter voor meter komt de tuin uit de winterslaap. Zeker met dit mooie weer komen de kriebels terug. Opruimen, spitten, bemesten, kas schoonmaken. En binnenkort starten met zaaien! 

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag weer een aantal bakken afgedekt met vliesmutsen. Ik ben het gisteren vergeten. We zien wel of er bepaalde groente kapot bevroren is. 

• Like 1
Geplaatst:

@Gitta Ik had het gisteren gedaan, het wordt hier elke nacht 1 graad kouder is mijn ervaring. Ze gaven -2 op en inderdaad het was -3. Voor vandaag gaven ze een paar dagen geleden -4 op, dan weer -5 en nu weer -6. 

• Like 2
Geplaatst:

Een aantal volwassen kiwibessen flink teruggesnoeid.  Kost me dit jaar wel oogst, maar het geeft de kans de boel nu beter te gaan leiden.  Lekker in de kas gezeten (14c !) om bij te komen.  Het meest bijzondere was het slopen van mijn broeibak / koude bak (8 ruiten) die ik in 2015 met mijn vader (overleden 2022) had verplaatst en gerenoveerd.  Tien jaar later heb ik hem samen met mijn zoon (15) afgebroken, met de intentie die later verkleind (4 ruiten, maar hoger) weer op te bouwen. Circle of life.

• Like 7
Geplaatst:

kas2025_5.thumb.JPG.df5bfc58eee64b4a0fa9a5adf99f03a9.JPG

Vandaag enkele rijen spinazie gezaaid. Noppenfolie beschermt de kiemende zaden tegen uitdrogen en houdt ook nog eens warmte vast. Ondanks dat de zon nog steeds laag staat was het vandaag al behoorlijk warm in de kas.

kas2025_6.thumb.JPG.11a8eedff30992c8a271fb7bc61e28a4.JPG

Achteraan in de kas heb ik, vandaag een week geleden, ook onder noppenfolie,  breedwerpig kropsla gezaaid. Van de honderden plantjes die hier straks gaan groeien worden er maar een stuk of 20 uitgeplant om tot kropsla uit te groeien. De rest wordt naarmate ze groter worden steeds verder gedund en gebruikt als een soort snijsla zeg maar. 

kas2025_7.thumb.JPG.b4085c0cfe7192d6f9b7a270dc9aaf49.JPG

Nu nog akelig kaal maar daar gaat, in ieder geval voor de kas, snel verandering in komen. Ik heb er weer zin in, de winter heeft al te lang geduurd.

• Like 6

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Tuin is weer onkruidvrij. Komkommergaas verplaatst.
Prei en uien voor gezaaid.
De rand van de moestuin verstevigd.
En weer naar binnen gevlucht om op te warmen.

• Like 2

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ja koud! 
ik heb een emmer sintels onder de jonge rodondendrons, liguster en de jonge vijgen gestrooid. Onder het motto van baat het niet dan schaadt het niet. En ik moest ze ook kwijt😉

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een week geleden 38 laurierstekken in de grond gezet. Ze werden te groot voor de kweektafel. De rozenstekjes in een individuele pot gezet, want die hadden ook al wat meer ruimte nodig. Het is mij nog wat te koud voor ze om ze in de grond te zetten. Bovendien, de borders waar ze in moeten zijn ook nog niet klaar.

Zondag noodgedwongen de vlinderstruik terug gesnoeid, want die was alweer hard aan het uitlopen. En eigenlijk moeten de hortensia's ook, maar met deze vorst toch maar even wachten.

• Like 1
Geplaatst:

De laatste rode bieten uit de moestuin gehaald.... dacht dat ik alles in eens kon oogsten, maar het waren er uiteindelijk best veel, dus er staat nog een paar meter bietjes. Donderdag koken en wecken, dan kijken we daarna wel hoever ik kom met de laatste oogst.

• Like 3

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Geplaatst:

De laatste wortelen geoogst. 4 flinke en nog 5 wat kleinere. Weer een vak vrij om volgende maand in te beginnen met zaaien als ik de moestuinmix weer omgehusseld heb.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag samen met @cobro60 een bak van 2x1.20 ontdaan van kweekgras. Één bak; twee uur werk (eigenlijk dus vier) en een hele overvolle kruiwagen vol wortels! Morgen nog een keer de bak omscheppen en losse  wortels wegwerken, en dan een rek maken voor de kapucijners en zaaien. Toevallig lag er in een hoekje van deze bak wat mest die elders over was, niet zo goed voor kapucijners. Maar we gaan het zien. Het grootste stuk was niet gemest. 

aangepast door Tanja65
  • Like 2

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag eindelijk 2 bakken omgespit en de plantjes weer teruggezet. Intussen ook maar Peulen en Sugarsnaps tussen keukenpapier gelegd en een deel in het water.
Ook heb ik 3 Aubergine zaadjes via Deno methode op mijn Fritzbox gelegd.  Die staat in mijn hobbykamer, ik heb maar niets tegen mijn man gezegd, want die had dan weer een groot voorrimpel laten zien denk ik. Hij wil niet dat ik mijn zaden in alle kamers leg. 
Vorig jaar kon het op een plank in de kamer op de verwarming, maar tegenwoordig hebben wij vennetjes draaien, en dan kun je er niets bovenop meer leggen, want dan werkt het niet meer.

Aubergine denomethode.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...