Lia56 Posted January 8 Share Posted January 8 Al een tijdje niets meer ivm t weer. Voor volgende week ziet t er veel belovend uit dus ga mij daar op focussen Ben wel lekker de zaden al in mijn lijst aan t zetten en kan straks een keuze maken ( denk ik...) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted January 9 Share Posted January 9 (edited) Zou wel willen, maar er is niks te doen, want de boel is op orde. En met een laag sneeuw van minstens 15 cm kun je ook niet veel doen. Edited January 9 by Amrutten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted January 9 Share Posted January 9 Hier aan de kust gelukkig geen sneeuw, al verwachten ze vanavond vanuit het noordwesten wel winterse buien. Ik heb zojuist wat perspex schermen naar mijn moestuintje gebracht, en hopelijk kan ik aanstaande weekend mijn kasje die ik aan het bouwen ben (mijn projectje voor de winter) daarmee grotendeels bedekken. Volgens de buienradar zou het dan droog en geen harde wind moeten staan, maar we gaan het zien.... Dan heb ik voorlopig een veel betere schuilplek bij slecht weer en aan de binnenkant van de kas moet ook nog heel wat gebeuren.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 9 Share Posted January 9 De laatste 30 wilgentakken kaal gemaakt en op de tuin gebracht. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted January 9 Share Posted January 9 Gisteren enthout geknipt (65 appelrassen, voor onze club) en150 onderstammen opgehaald, vandaag de onderstammen opgekuild. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 10 Share Posted January 10 In het begin van de middag wat opgeruimd en veldsla geoogst voor ik moest vluchten voor de winterse buien. In de namiddag werd het beter met zelfs af en toe wat zon. Nog een paar m2 gespit. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted January 10 Share Posted January 10 Op 9-1-2025 om 18:31, marcelru zei: Gisteren enthout geknipt (65 appelrassen, voor onze club) en150 onderstammen opgehaald, vandaag de onderstammen opgekuild. Welke rassen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted January 10 Share Posted January 10 Deze: GEN001: Malus domestica (Dijkmanszoet) GEN008: Malus domestica (Groninger Kroon; Engelse Kroon; Zure Kroon; Groninger Princesse Noble) GEN011: Malus domestica (Limburgsche Bellefleur; Noyappel) GEN012: Malus domestica (Rode herfstcalville; Calville Rouge d'Automne, Roter HerbstKalvill, Wijnappel) GEN017: Malus domestica (Zijden Hempje, zomer; Zomer Zijden Hempje) GEN023: Malus domestica (Dessertappel) GEN038: Malus domestica (Luntersche Pippeling; Lunterse Pepping) GEN042: Malus domestica (Charlamovsky; Duchess of Oldenburg, Borovitsky) GEN044: Malus domestica (Princesse Noble; Kroonappel; Noblesse; Bles; Alantappel, Florianer Rosenapfel) GEN046: Malus domestica (Present van Hien; Ontario; Jan van Ingenappel; Keizer Jacobus) GEN048: Malus domestica (Oranje Reinette; Reinette d'Orange; Oranje appel, Tequenne) GEN068: Malus domestica (Luntersche Present) GEN070: Malus domestica (Belle de Lunteren) GEN072: Malus domestica (Court Pendu plat; Franc Rosseau; Chlausler; Frauenrothacher; Schlafer, Kurzstiel) GEN073: Malus domestica (Reinette Hernaut; Dubbele Speeckaert) GEN092: Malus domestica (Joseph Musch; Musch; Mush; Josef Musch; Iosif Mush) GEN099: Malus domestica (Beemster herfst) GEN104: Malus domestica (Woets) GEN129: Malus sieversii (KAZ 95 18-18) GEN131: Malus sieversii (KAZ 96 07-04) GEN141: Malus domestica (Geele Soete Silverling) GEN144: Malus domestica (Prinses Irene) GEN147: Malus domestica (Prinses Beatrix) GEN209: Malus domestica (Elstar; Elstar Standaard) GEN213: Malus domestica (Franse Zure) GEN221: Malus domestica (Rode Pippeling; Rode Peppeling) GEN225: Malus domestica (Enkhuizer Aagt; Enkhuizer maagd, Tryn Weeuwster, Rothe Agatapfel) GEN234: Malus domestica (Doeke Martens) GEN235: Malus domestica (Drentsche bellefleur) GEN236: Malus domestica (Koningin Juliana) GEN237: Malus domestica (Pater van den Elsen) GEN238: Malus domestica (Huismanszoet; Huismansappel) GEN242: Malus domestica (Boerma-appel) GEN253: Malus domestica (Present van Friesland) GEN261: Malus domestica (Wijker Pippeling; Pomme Madame, Reinette Bellefleur (Groningen Friesland), Court- Pendu-Blanc) GEN274: Malus domestica (Citroenappel; Citroenzuur) GEN287: Malus domestica (Rubens 40/37) GEN290: Malus domestica (Etoilee de Sonnaville) GEN291: Malus domestica (Kerstster) GEN292: Malus domestica (Leonie de Sonnaville) GEN293: Malus domestica (Oranje de Sonnaville) GEN294: Malus domestica (Paasster) GEN295: Malus domestica (Pinksterster) GEN296: Malus domestica (Septer) GEN299: Malus domestica (Anna van Zieuwent) GEN302: Malus domestica (Blanke Holaart) GEN306: Malus domestica (Ds. Douwes-appel) GEN311: Malus domestica (Drentse Stekappel) GEN314: Malus domestica (Friandise) GEN316: Malus domestica (Herfst Bloem Soete (Knoop)) GEN317: Malus domestica (Herfst Framboosappel; Calville d’Automne Rayé) GEN330: Malus domestica (Court pendu gris) GEN337: Malus domestica (Schellinkhouter; Schellinkhout) GEN342: Malus domestica (Golden Pippin, Pepin d'Or.) GEN348: Malus domestica (Margrater Reinette) GEN350: Malus domestica (Platte Ster) GEN354: Malus domestica (Reinette Franche) GEN355: Malus domestica (Reinette Grise de Breda) GEN356: Malus domestica (Reinette Verte, Knoop Falso) GEN368: Malus domestica (Reinette de Hollande) GEN372: Malus domestica (Frans Hals) GEN373: Malus domestica (Citrine) GEN378: Malus domestica (Calville van Boskoop) GEN379: Malus domestica (Calville van Scorel) GEN387: Malus domestica (Schone van Boskoop) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted January 10 Share Posted January 10 Dat is een mooie verzameling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 10 Share Posted January 10 @marcelru 😲 Wat een hoop enthout! Petje af, hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 11 Share Posted January 11 In het winterzonnetje het laatste rottige stukje met frambozen gespit. Daar ook stukken oud wilgentakken afscheiding weggehaald, die mag vervangen worden. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
driepinter Posted January 11 Share Posted January 11 Vanmorgen verder gegaan met mijn kasje . Ik dacht er goed aan te doen om de houten balken nog even te verven voordat ik de perspex schermen ging vastschroeven maar dat was geen succes want het had gevroren en er zat een ijslaagje op het hout. Vanmiddag ging het zonnetje schijnen en was het heerlijk weer en ik ben weer een mooi stukje opgeschoten ! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hopmarjanneke Posted January 11 Share Posted January 11 (edited) Niet specifiek moestuin: we hebben deze week een zogenoemde Benjeshecke gezet. Een haag gemaakt van snoeiafval, dikke en dunnere takken, groen, etc. Mooi voor de vogels, insecten, egels, etc en het ruimt mooi op. Alleen nog het grovere hout nog gaan zagen en opleggen voor de houtkachel. Verder vandaag kozijnen/vensters opgehaald om een mooie stevige kas van te gaan maken. Betekent wel omdenken en omplannen, deze zal niet op de moestuin kunnen worden geplaatst ivm een veel te zachte, veenachtige ondergrond. Deze zal dan worden gebruikt voor voorzaai, opkweek, en/of opslag. Onze tunneltentkas heeft de stormen van afgelopen najaar helaas niet overleefd. Mogelijk dat we met wat kunst en vliegwerk er nog een kleinere tunnelkas van kunnen bouwen en dat we er dan komkommers, paprika en pepers ofzo kunnen verbouwen. Edited January 11 by Hopmarjanneke 4 Quote Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 11 Share Posted January 11 Een kruiwagen houtsnippers van de parkeerplaats naar onze tuin gereden. Toen was de koek weer op. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 11 Share Posted January 11 De eerste 5 (potgrond) zakken met geknipte stukken kerstboom op het looppad gestort, praatje gemaakt met de buurman en in de kas van DKB gekeken naar mijn werk (o.a. de stekken druiven en andere). Ook alle (9) eeuwig moes lijken aangeslagen te zijn, zit al wat groei in en ik heb ze toch wel een maand of 3 geleden gestekt. De overwinterende salies leven nog, doch de honingmeloensalie die vlak tegen het raam staat heeft een flinke knauw gekregen. Overzicht. De stekken staan op 2 lagen om ruimte te besparen. Eeuwig moes en honingmeloensalie. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MROE Posted January 12 Share Posted January 12 Met planken een scheiding gemaakt tussen slootkant en rabarber. Spinazie gezaaid en tuinbonen voor gelegd. Als dat de juiste term is! tevens de opkomende knolvenkel water gegeven. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 12 Share Posted January 12 Niet echt ‘in’ de moestuin, maar wel moestuin gerelateerd. Heb zojuist mijn oude boontjes Farraday en de lang over tijd zijnde incarnaatklaver voor 100% kiemend verklaard, na slechts een weekje kiemtest. Ze staan wel warm (boven de verwarming). Vooral de boontjes ben ik blij mee want wij zijn dol op deze soort. Ze kunnen nog! En dan wat erwten laten zitten voor de nieuwe zaai. Ik las gisteren op een site over zaadwinning ook een goede tip: gebruik niet de laatste planten om te laten staan voor zaadwinning. Als je dat doet, creëer je een late-season varieteit. Oeps. Dat doe ik meestal inderdaad zo, uit gemak. Dat ga ik vanaf nu anders doen dus. Misschien juist de eerste planten voor zaadwinning gebruiken, dan heb je een snelle kiemer te pakken. Die kun je altijd later zaaien, omgekeerd is dat niet zo. Verder ligt er nog wat veldsla in de kiemtest, en heb ik na het uitzoeken van mijn zaadjesbak nog een aantal zakjes die ook getest moeten worden. Mooi klusje voor een saaie zondagmiddag. En grrr wat een geduld moet ik hebben met ziek zijn, als het zonnetje zo schijnt kan ik alleen maar denken aan de moestuin die nog kweekgras vrij gemaakt moet worden en wat ee;heerlijk weer dat nu daarvoor is. Maar helaas, ik kan nog steeds bijna niks. Terig naar de zaadjes en de kiemtest dus. Geduld!!! 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 12 Share Posted January 12 (edited) 1 uur geleden, Tanja65 zei: Als je dat doet, creëer je een late-season varieteit Heb je een link van die site? Ik vind het namelijk een redelijk boude bewering, dus ik ben wel benieuwd hoe ze erbij komen. Ik ben wel geinteresseerd in de wetenschap, zal ik maar zeggen 🤓 De beste reden om wat eerder planten te selecteren om zaad van te winnen lijkt me, dat die planten optimaal in het seizoen zitten en dat de zaden goed kunnen afrijpen. Als je wacht tot het eind zijn de planten vaak al half af, wordt het koud, meer kans op ziekte en dergelijke. Edited January 12 by woldistel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 12 Share Posted January 12 Soepgroentjes gehaald: De laatste preitjes. Palmkool. Selderij. Pastinaak. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 12 Share Posted January 12 (edited) 2 uren geleden, woldistel zei: 3 uren geleden, Tanja65 zei: Als je dat doet, creëer je een late-season varieteit Heb je een link van die site? Ik vind het namelijk een redelijk boude bewering, dus ik ben wel benieuwd hoe ze erbij komen. Ik ben wel geinteresseerd in de wetenschap, zal ik maar zeggen Het is niet een 1 generatie gebeurd, maar pas na vele generaties. Als in natuurlijke selectie. Als je elke keer de late bloeiers voor zaadteelt selecteert, dan stapelen die genen zich op, en worden de planten steeds later. Hetzelfde als met bijvoorbeeld zoete tomaten. Als je telkens de zaden van zoete tomaten weer zaait, dan blijven straks alleen de zoete tomaten over. Edit, bedoel natuurlijk veredeling. Edited January 12 by acpronk Veredeling 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 12 Share Posted January 12 Vandaag (weer) een klein uurtje kerstbomen staan knippen. 2 zakken van 40L MM Mix gevuld (vind ik groter en steviger dan zakken van bv Fleurella). 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 12 Share Posted January 12 14 minuten geleden, acpronk zei: Het is niet een 1 generatie gebeurd, maar pas na vele generaties. Ja, duh, dat snap ik ook wel. Maar waar baseren die siteschrijvers zich dan op? En dat was dus mijn vraag aan Tanja65 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 12 Share Posted January 12 Veredeling, zoals de kwekers dat ook doen. Selecteren op ene bepaalde eigenschap. En als je telkens de late planten neemt, selecteer je onbewust op de late eigenschap. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 12 Share Posted January 12 @woldistelik ga even op zoek naar de site. Maar zo uit mijn hoofd stond er verder geen speciale toelichting bij anders dan deze uitleg. Ik vond het wel logisch klinken. Maar hey, ik ben ook maar een rommel tuinierder, geen pro. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted January 12 Share Posted January 12 @woldistel dit is de site. Een samenwerkingsverband van o.a. verenigingen die opkomen voir het recht op vrij zaaigoed. https://www.diyseeds.org/nl/home/ 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts