woldistel Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Opal creek, Purple magnolia en Spring blush sugar snaps zitten nu ook in hun voorzaaivakjes in de kas. Nu al zin in, groei, groei plantjes! 3 Quote
Erny Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Afgelopen week voorgezaaid: Biet Chioggia en Koolrabi, paars. Deze komen al boven nu. Lenteui. Bindsla en Twellose Gele Kropsla, deze komen ook al boven (lichtkiemers, dus niet boven de grond). Diverse soorten Peterselie: krul, platte en Grande d'Italia. Vandaag: Bak met diverse Basilicums: Lidl Simple, Elidia, Thaise en fijn bladerige. Kruiden: Bieslook, tijm, oregano, marjoraan, dragon, Perilla, venkel, dille en winterkervel. En een bak met kiemgroente, oud zaad opmaken. 4 Quote
driepinter Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Ik had het al afgelopen najaar willen doen, maar geen tijd voor gehad. Maar ik heb zojuist mijn appelboompje verplaatst die ik in een pot had staan op mijn andere tuintje van 25 m2 helemaal aan de andere kant van het moestuincomplex. Viel niet mee op die zware pot in een kruiwagen te tillen. Op het andere landje een flink gat gegraven , 3 zakken potgrond die ik nog had liggen erin gegooid, mijn boompje erin, en aangevuld met grond die ik had weggeschept. Helaas doen de kraantjes het hier nog niet, en de sloot staat bijna droog, maar gelukkig staat het grondwater hier niet zo diep. Terwijl ik dit stukje schrijf heb ik even pauze in de kas naast mijn appelboompje, het is heerlijk toeven hier bij 28 graden ! 5 Quote
henkg Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart @driepinter: Op de eerste foto (boompje nog in pot) zie ik duidelijk de entplek. Ongeveer 10 cm boven de (pot)grond. Op de 3e en 4e foto lijkt het er sterk op dat de entplaats nu onder de grond komt / zit. De entplaats moet altijd boven de grond blijven ( 10 a 15 cm). Het makkelijkst is om (vanuit pot) dezelfde hoogte aan te houden als de hoogte zoals je het boompje in pot gekocht hebt. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Rookie Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart (aangepast) Voorgezaaid: Bietjes Snijbiet Sla Pepermunt Lavas Basilicum mix Peterselie 15 maart aangepast door Rookie 3 Quote
driepinter Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart 2 uren geleden, henkg zei: @driepinter: Op de eerste foto (boompje nog in pot) zie ik duidelijk de entplek. Ongeveer 10 cm boven de (pot)grond. Op de 3e en 4e foto lijkt het er sterk op dat de entplaats nu onder de grond komt / zit. De entplaats moet altijd boven de grond blijven ( 10 a 15 cm). Het makkelijkst is om (vanuit pot) dezelfde hoogte aan te houden als de hoogte zoals je het boompje in pot gekocht hebt. Oeiiii. De foto lijkt het misschien dat de entplek onder de grond zit, want ik had zoals 3 zakken compost gebruikt en met de grond die ik daardoor overhield had ik een soort dammetje gemaakt zodat het water op die plek bleef staan. Ik schat dat het maaiveld ongeveer op dezelfde hoogte is als het waterpeil op de foto. Op bijgaande uitvergroting zie je dat de ent nog net zichtbaar is. Dat gezegd hebbende, dat is dus lang geen 10-15 cm boven de grond. Luister zoiets heel nauw, of kan ik hem beter weer uitgraven volgende keer en hem iets hoger zetten? Quote
henkg Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Ja, uitgraven en op de juiste hoogte plaatsen. Liefst binnen een paar dagen, voordat de wortels gaan groeien. Lijkt me hoogstens een half uurtje werk. Het gaat hier immers niet om een 1-jarig plantje (dat doe je volgend jaar gewoon anders, en beter). Mijn advies was uit het blote hoofd, maar zonet even gezocht: https://www.mooiemoestuin.nl/fruit/een-fruitboom-planten/ Algemeen advies: koop een goed boek, een naslagwerk. Deze (niet goedkoop: nu € 65,-) vind ik verplicht leesvoer voor serieuze moestuin beginners, voor vrijwel alles in de moestuin: https://www.bol.com/nl/nl/p/groente-en-fruitencyclopedie/9300000167927024/?bltgh=lfwqFS2E7CC9DAUWt19BtQ.2_6.7.ProductImage Daarin zonet even opgezocht ter controle: en jawel: 10 - 20 cm. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
driepinter Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart OK Bedankt, Balen dat ik niet klaar ben ermee, maar dankbaar voor je tip. Het is waarschijnlijk de enige boom die ik ging planten, dit was een cadeautje en toen ik hem kreeg vorig jaar zat er een plastic zakje om de wortel en heb hem toen in de pot gezet . Maar daar droogt ie snel uit en ik heb nu inmiddels een groter tuintje dus vandaar dat ie nu de volle grond inging. Zal volgend weekend worden vermoedelijk. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart Een meter of zes. zeven Russische bladkoolplantjes gezet op de volle grond. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 16 maart Geplaatst: 16 maart (aangepast) De Malabar spinazie zaden in een potje gedaan. Ik had ze 4 dagen laten weken en ze gaven al kleine worteltjes zag ik. 16 maart aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Rookie Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart (aangepast) Paprika: 6 x Cal. Wonder van een Duitse firma 6 x Jubilanska van een Duitse firma 6 x Cal. Wonder van vdWal 8 x Kapiya puntpaprika van Bouma 24 x Batavia sla Blonde de Paris Waarom zo veel? Ik heb het idee, dat dit eenzelfde batch is (onder een andere naam, maar wel "Paris") als al mijn Parris Island Cos van vorig jaar en die had 0% ontkieming. Misschien heb ik het mis, maar een zaaiïng van twee weken geleden van deze Batavia deed ook helemaal niets. Ik wil het nu zeker weten, het kan toeval zijn natuurlijk. En nog oregano, dat was ik vergeten te zaaien bij de kruiden. 18 maart aangepast door Rookie 2 Quote
driepinter Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart 20 tomatenonderstammen gezaaid, nu nog ff orde op zaken stellen om ruimte te maken op de warmtematjes. Ik hoop dat als ik ga enten het stuk wat ik straks afsnijd weer kan stekken. Zodat ik wat extra onderstammetjes heb 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Vijf rijen van vier meter met pootuien. 4 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Nog zes meter gele pootuitjes gelegd, twee keer zo veel als gebruikelijk. In totaal zo'n 45 meter schat ik. Anderhalf pond en dan straks de rode en witte uien nog. Ook de eerste helft van de suikererwtjes gelegd aan gaas en beschermd met platen, 5 Quote De moestuin van Patrijs
Dahli Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Eindelijk de moed verzameld om bij de mollenklemmen te kijken en hij zat er in. Vreselijk gevoel over, maar het moest. Verder kropsla gezaaid in de kweekbak. Rechts staan nu inmiddels zo’n 20 zaailingen Amsterdams reuzenblad, links de kropsla gezaaid. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Op 19-3-2025 om 18:03, Dahli zei: Vreselijk gevoel over, maar het moest. Die snap ik dan niet. Hoezo moest? Mollen eten geen groen. Geen wortels, geen zaden, geen plantjes. Ze eten wel wormen ( dat is wel jammer) maar ook emelten en ander bodembeestjes waar we als moesmensen wel zonder willen. Ze maken ook wel eens een ril op een lastige plek, dat is kak, denk ik dan en zet mijn rijtje er een paar centimeter vanaf. Ze ploegen mijn tuin vooral in de late winter en daarna heb ik er geen last meer van. Romke van de Kaa heeft de mol ook al eens beschreven. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart @woldistel het moest voornamelijk omdat we naast een stuk volle grond ook een terras en een uitgangspoort in de achtertuin hebben. Overal is de boel ondermijnd door gangen: tegels verzakt, poort verzakt, planten omhoog gewerkt en dood gegaan. Waaronder de st jansuitjes die in de volle grond stonden. Alliums dood. Als we ergens een stuk grond hadden om te moestuinieren, dan had ik er geen moeite mee. Maar we hebben alleen een voor- en achtertuin waar alles gebeurt. Dan is het wel fijn als dat ook kan. Nog even los van het feit dat het prettig is om je tuin te kunnen verlaten. Dat gaat nu bijna niet meer door de verzakte poort. Daarom moest het. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Op 15-3-2025 om 18:08, henkg zei: Ja, uitgraven en op de juiste hoogte plaatsen. Liefst binnen een paar dagen, voordat de wortels gaan groeien. Lijkt me hoogstens een half uurtje werk. Het gaat hier immers niet om een 1-jarig plantje (dat doe je volgend jaar gewoon anders, en beter). Zojuist maar even gedaan dan. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Een rijtje hele jonge knoflook verplant. Waren overblijfselen van vorig jaar die ik gemist had blijkbaar. Ik was van plan om daar de erwten uit te planten, maar ik was wat laat naar de tuin gegaan en had er niet genoeg tijd voor. Dan morgen maar, tussen de eventuele buien door. 4 Quote
hazeltje Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Ik zaaide: - Norli peulen - 5 soorten courgette (witte Libanese, Gold rush, bol, striato d'Italia en Black Beaty) - en een stuk of 8 soorten tomaten - flespompoen en gele pattison. 3 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Erny Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart Wow @hazeltje dat lijkt mij wel erg vroeg voor de courgettes/pomp. Hoe ga je dat doen tot ze uitgeplant kunnen worden? 3 Quote
hazeltje Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart 2 uren geleden, Erny zei: Wow @hazeltje dat lijkt mij wel erg vroeg voor de courgettes/pomp. Hoe ga je dat doen tot ze uitgeplant kunnen worden? Ik heb een grote platte bak, ik had besloten ze daar allemaal in te zetten. Dan kan het glas erover zolang als dat nodig is. anders zet ik daar toch niet zoveel in. 2 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.