Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

@Tanja65 en in augustus hangen er de uien en de knoflook aan.  Buiten onder het afdak. Was ik vergeten te vermelden. Ik hoop dit jaar nog veel meer uien en knoflook.

26 mei uien.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 3
Geplaatst:

Doperwten tussen nat keukenpapier in de week gelegd. Hopenlijk ergens deze week voldoende ontkiemd om voor te zaaien. Ik doe ze niet meer rechtstreeks, alles wordt opgegeten door muizen en vogels. 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik wacht nog heel even daarmee.

Ik zag gisteren, dat er in de lange-termijn-weersverwachting een behoorlijk vriesfront aan schijnt te komen.

Ik wacht dat even af.

• Like 1

Ik heb deze meneer een tijdje gevolgd. Mij iets te sensationele voorspellingen, die niet zo vaak uitkomen. Maar los daarvan - doperwten en peultjes kunnen wel een stootje hebben. Je moet ze niet zo van 20C plompverloren planten uiteraard, eerst even afharden. Maar ik gok er op dat er over enkele weken wel een paar zachte dagen zullen komen. Het is een winter van niks. 

aangepast door Tanja65
  • Like 2

Geplaatst:

Klopt, ik volg hem niet actief meer.

Maar als de grond echt bevroren is, kan ik er niets in planten.

Ik wacht nog heel even, maar ik wil ze eigenlijk wel vroeg de grond in hebben.

• Like 1
Geplaatst:

Ik had een paar sugarsnaps met veel te grote erwten in de grond gestopt en jawel, ze doen het! Haha toch geinig. Ik ga de erwten maar in de week leggen. Krijg er zaailust van.

• Like 4

Ja, same. Ik wil ze ook vroeg. En ik dacht: drie dagen kiemen, een week of 2 à 3 groeien, laatste week afharden. Desnoods een extra weekje met satestokjes en wat voeding aan de praat houden, Als het dan nog steeds vriest: pech,  nieuwe lichting maken. 

aangepast door Tanja65
  • Like 3

Geplaatst:

Bij mij ook de hele week vorst. Ik moet al mijn bakken nog omspitten, maar de aarde is nog keihard. Die bij de keuken vallen wel mee, maar dan moet ik eerst wat plantjes eruit halen, omscheppen en dan weer terugzetten. Maar ik vind het zo koud! En mijn neus loopt constant en kan niet goed snuiten, dus ik denk dat ik het volgende week heel druk heb.
@Mellie zet jij ze altijd in de week? Ik legde ze altijd tussen vochtig keukenpapier en dat werkt ook goed.

• Like 1
Geplaatst:

@petrasmoestuin ik leg ze altijd in een bakje waarin ze ga zaaien 1 dag in water. Soms ook wel 3…! Gaat ook goed. Stinkt alleen dan. Het ontkiemt makkelijker en dat zie je eigenlijk direct al. Er zit dan een klein puntje aan de erwt.
Ik heb vorig jaar 250 erwten gezaaid (en er een stuk of 15 overgehouden). Moet dus erwten kopen. Te weinig.

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie dus 1 nacht in het water en dan de volgende dag in de aarde? Dit schrijf jij: ik leg ze altijd in een bakje waarin ze ga zaaien 1 dag in water
In hetzelfde bakje waarin je ze weekt ga je de volgende dag er dan aarde in doen? Of dan buiten in een bak?

Geplaatst:

Water eruit, aarde erin en de ontsproten erwten erboven op. Ik heb ze ook wel eens, en dat waren de mooiste planten ooit, een week of 3/4 op een laag natte watten gehad. Zoals je vroeger op school tuinkers zaaide. Maar dan met erwten. Daarna de tuin in.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb met de doperwten nog even gewacht, op mijn zakjes staat in maart buiten en mijn bakken moeten nog doorgespit worden waar ze moeten komen en ik wacht even over de hoeveelheid peulen en sugarsnaps, als ik over heb, dan gaan ze deels de andere bakken in. Ik heb de zakjes namelijk opgemaakt. Ik heb nog wel 1 zakje nieuwe Sugarsnaps, peulen koop ik denk ik niet meer.

• Like 1
Geplaatst:

Ik begin binnenkort ook met het voorkiemen van de erwten enzo. 

Vandaag de eerste paprika zaden uit de deno overgezet in potjes. De punt paprika, die was super snel. Binnen een week bijna alle zaadjes worteltje met 2 kiemblaadjes. Zo blij. Ik heb dus in iedergeval punt paprika dit jaar. 

• Like 2
Geplaatst:

Maar jij hebt nog geen warmtematje toch? Dus je zet je paprika plantje ergens waar het warm is?Ik moet geduld hebben, mijn man kan niet alles tegelijk en het is steeds hartstikke koud in de werkplaats waar hij een snoer moet maken. Konden vandaag weer niet kopen wat wij wilden. En ik wil hem niet opjagen door het matje elders te leggen.

Geplaatst:

Lathyrus mix (zaadoogst van twee jaar geleden), eerst even 24 uur geweekt en daarna in de kas. Ook een tweede zaaisel van geweekte erwten voor erwtenscheuten.

• Like 2
Geplaatst:
Op 2-2-2025 om 12:02, jootje zei:

Rookie, de peach a dew, peppadew en de aji white fantasy! 

Deze heb ik op mijn lijstje gezet.

Geplaatst:

Ik heb de afgelopen dagen pepers, paprika, aubergine, sugarsnap, peulen, zomerprei en op de valreep nog wat tuinbonen en veldsla gezaaid. Vandaag zijn in ieder geval de knolselderij, sla en chinese radijs aan de beurt🙂.

• Like 1
Geplaatst:

Is het alweer tijd voor de knolselderij?

Ik hoop echt, dat het dit jaar beter gaat dan vorig jaar.

Ik snapte toen niet hoe ik dat moest doen, wel een matje, geen matje...

Hoe doe jij dat @Amarinde?

Geplaatst:

@RookieOp m'n zakje staan eind februari dus ik ben wat vroeger, maar de temperaturen zijn hier meestal vrij gematigd. En verder, tja het is m'n eerste keer knolselderij zaaien dus ik doe maar wat😅. Ze komen in mijn 'groeikast' dus de temperatuur zal rond de 20 graden liggen gok ik. In de aanwijzingen staat namelijk wel om in verwarmde kas of bak te zaaien. Oh en een lichtkiemer, dus daar moet ik ook even op letten.

• Like 1
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...