Geplaatst: 14 maart 202514 Ma Auteur Hier komt een soort sneeuwhagel naar beneden. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 maart 202514 Ma Hier ook net een hagelbui op mijn hoofd, zou vlgs weeronline en buienradar niet zo zijn... 😒
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Wat was het vannacht ontzettend koud! En wat zit ik nu lekker in de warme zon!
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Ik doe de komende dagen niets overdag. Ik wacht wel tot woensdag, ook 's nachts vriest het dan niet meer.
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Idem. Donderdag zal het druk worden, dan gaat alles de grond in, wat binnen is voorgezaaid. En de rest gaat direct in de grond gezaaid worden
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma @Petrasmoestuinik zaai niet meer tot eind van de week. Ik geef wel water, want met die zon en wind droogt de bovenste laag van de grond flink uit. En de zaadjes van de radijsjes beginnen net te kiemen. Dus die moeten niet verdrogen. Verder iedere avond vliesdoek er overheen vanwege de vorst. Nog 3 avonden dat doen.
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Ik laat de mutsen gewoon zitten tegen de rekken, geen zin om ze weg te halen.
Geplaatst: 19 maart 202519 Ma Dan wordt het met de zon veel te warm lijkt mij overdag. Dat gaat broeien, lijkt me niet goed voor die zaadjes en plantjes. Ik sta er met liefde een kwartier eerder voor op. Ik verzorg dan ook de zaailingen en deno bakjes binnen. Dan kan ik met een gerust hart naar mijn werk gaan. Vanavond lijkt de laatste nachtvorst te zijn voor de komende dagen. Dus nog 1x vliesdoek over de bakken. Zo'n groot contrast met overdag. Het is hier nu 17 graden. Afgelopen nacht vroor het nog -4 op het koudste moment. Ik zie nu dat het boven 0 blijft vannacht, dus die ik geen vliesdoek er over vannacht.
Geplaatst: 19 maart 202519 Ma De 2e dag wel los gedaan. Het mag van mij warmer worden in de bakken. Ik zie al weer heel veel groen. Maar met mutsen wordt het niet veel warmer.
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Het stormt hier al uren. Ik heb wat tomaten voorgezaaid, dat kan een beetje overdekt buiten, maar verder ga ik de tuin niet in. Vanmiddag alleen water geven aan de nieuwe zaaiingen, pff dat is al veel op dit moment. 22 maart 202522 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Hier stormt het ook zo. Ik heb drie sla zaailingen uitgeplant, doodeng met die dunne stengeltjes.
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Hier wel veel wind, maar was tot kwart voor 4 heerlijk weer om buiten bezig te zijn. Er zou nu regen komen, maar zie nog geen druppels. Wel dikke bewolking inmiddels. De regen zal later nog wel komen denk ik.
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Hier waaide het wel behoorlijk, maar ik zou het geen storm willen noemen. Ik hoop dat het vanavond en morgen wat gaat regenen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Van mij mag het ook hoor, het begint aardig stoffig te worden. Zeker met die wind.
Geplaatst: 22 maart 202522 Ma Hier in het westen was er gisteren stevige, uitdrogende wind. Vandaag niks gemerkt. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 23 maart 202523 Ma Geen enkele spat hier, had er wel op gehoopt.. En dan te bedenken dat we vorig jaar zoveel regen hebben gehad 😁
Geplaatst: 24 maart 202524 Ma Ik zie er maar de zonnige kant van: ook geen slakkenplaag tot nu toe. Dan maar iets meer sproeien, dat doe ik liever dan slakken rapen.
Geplaatst: 24 maart 202524 Ma @Arjahier had het van zaterdag op zondag nacht 3 mm geregend. Het rook heerlijk buiten, lekker verfrissend. @Rookieik geef ook liever water dan dat ik slakken raap. Maar zo'n verfrissende bui van 3mm vond ik toch ook wel lekker.
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma Poe, kom ik even met de schrik vrij! Wordt ik net wakker, kijk ik op mijn smartwatch. Het is -1 graden!😱 En ijs op de auto's! Mijn planten stonden nog buiten. En was gisteren op de moestuin geweest, voor het eerst in 7 dagen. Kiwibessen lopen netjes uit, breba vijgjes groeien lekker. Maar 1 of 2 dagen geleden keek ik nog op Weeronline, en laagste nachttemperatuur zou 3 graden zijn, daarna alleen maar meer (was eerder nog 5 graden). Enfin, keek ik naar buiten. De yakon is gelukkig nog groen. En op de app van Weeronline was het hier 2 graden, en Buienradar geeft zelfs 4 graden aan. Alleen de app Weer geeft -1 aan. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma Het is weer tijd voor de jaarlijkse uitleg, met afgelopen nacht als een prima voorbeeld: Verschil "gewone" temperatuur (wordt op 1,5 m hoogte gemeten) en temperatuur aan de grond (wordt op 10 cm hoogte gemeten, klomphoogte). Bij een heldere nacht i.c.m. weinig wind kan het aan de grond fors kouder zijn. En aan de grond: Daar staan nou net je plantjes! ^ Minimum temperatuur aan de grond ^ Minimum temperatuur op 1,5 meter hoogte Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 27 maart 202527 Ma Maar het frappante is dat de app Weer -1 aangaf terwijl Weeronline +2 en Buienradar +4 aangaf. Een verschil van 5 graden! Je zou toch niet verwachten dat de weerstations in de omgeving van Bodegraven zo ver uit elkaar liggen? Om 7:30 in de mist. Misschien heb ik geluk gehad van de standplaats van de planten, tussen huis en schuur, want yakon kan absoluut niet tegen vorst. Net als vijgen overigens, en kiwibessen. Hopelijk was het in Boskoop milder. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.