Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Featured Replies

Geplaatst:

AANVULLING

Ik heb uiteindelijk 2/3 genomen van de andijvie denk ik. De rest bewaard. Ik had een beetje haast, want er begon wat op de t.v.

Pff popvol met zo veel aardappelen en andijvie. Volgende keer 650 gram aardappel en max 200 gram andijvie voor 2 personen.

Rauwe andijvie stamppot hoeveel nemen jullie per persoon?

Ik doe het meestal op gevoel, wat er uit de tuin komt. Ik heb nu best veel andijvie, dus ik dacht: ik zal eens op internet kijken hoeveel er normaal gebruikt wordt bij rauwe andijvie stamppot.

Ik las 250 gram per persoon!
Ik had eerst ruim 200 gram voor ons tweetjes en toen heb ik er nog 150 gram eraan toegevoegd. Het staat nog in het water. Maar ik vind het zo veel! En ik heb niet eens 500 gram nu voor 2 personen.

Wat doen jullie meestal?
Er komt nog spekjes bij.
Misschien een vreemde vraag voor een kokkin als ik, wij zijn altijd best grote eters, maar dan vind ik 800 gram aardappels wel genoeg, maar zoveel andijvie niet denk ik.

20250905_200813.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Wij snijden lekker een krop aan en als het teveel is bewaren we de rest voor de volgende dag. Wegen heb ik nog nooit gedaan, ook de aardappels niet dat gaat op het oog ( van Lie)

Wat heb je nou toch op de stamppot liggen🤷🏼‍♀️? Room?

Wij aten soep van pastinaken, zomerwortels en zoete aardappel en enkele heerlijke tosti’s erbij met kaas, en geelrode tomaat (tomaat ananas?) uJT.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
2 uren geleden, appelvrouw zei:

Room?

Nee mayonaise. Ja mijn man zei nog: het is voor 2 keer. Dat klopt wel. Maar ik heb nu een beetje voor een salade te maken morgen.

Geplaatst:

Dat is heerlijk àndijvie salade met spekjes of walnoten😋 en dan honing mosterd vinaigrette!

Wij aten vanavond enkele rode perziken uit de stadstuin ze waren niet allemaal even lekker. We hadden ze twee week terug onrijp geplukt dat zou het probleem kunnen zijn..

Geplaatst:

@Petrasmoestuin wij gebruiken voor 4 personen ongeveer 1,2 kg aardappelen en 500 gram rauwe andijvie. Dus voor 2 personen geld dan 600 gram aardappelen en 250 gram rauwe andijvie. Deze verhouding is prima voor ons. Maar gewoon de hoeveelheid aanpassen aan jullie behoeften.

Geplaatst:

Gisteravond een lasagne gebouwd, grotendeels uet; knoflook, wortel, paprika, courgette, tomaten, potje tomatenblokjes.

Gehakt, champignons, banaan en kaas uit de winkel.

Normaal maak ik dit met een honig lasagnesaus, maar dit keer wilde ik het eens zonder pakjes en zakjes doen en dat beviel prima😄.

Geplaatst:

Gisteren tomatensoep, met twee kilo tomaten uit de tuin…lekker!

Geplaatst:

@appelvrouw was basmati met tarwe en gierst en andere granen. Vlezig en vol. Je kant kant en klare mixjes kopen of zelf mixen.

Geplaatst:

Vanavond de rest van de Frittata met Tatsoi gegeten en een Andijviesalade met walnoot, ei en kappertjes. Nu heb ik nog andijvie over, zoveel geoogst gisteren, morgen weer wat maken.

En ik heb mijn 4e pruimentaart vandaag gebakken, te veel pruimen geplukt. Een aantal moest ik weggooien, zonde hoor!
Mijn favourite pruimentaart is toch wel die met amandelen. Die zal ik uitschrijven, zodra ik tijd heb, dat ontbreekt mij momenteel wel.

20250906_202732.jpg 20250906_194641.jpg

Geplaatst:

Gisteren een heerlijke geroosterde zoete aardappel/pompoen/wortel-soep gemaakt, het lekkere zit erin dat een deel van de groente geroosterd wordt dat proef je terug! Ook de specerijen zijn mooi uitgebalanceerd. Absoluut een succes bij mijn gasten.

Nu wil ik hem snel weer maken maar dan met een lekkere pompoen..die van Ah was niet erg smaakvol de rest gelukkig wel.

Mediterranean Diet, Healthy Greek & Blue Zone Ikaria Longevity Recipes by Diane Kochilas
No image preview

Roasted Sweet Potato-Squash-Carrot Soup

Healthy Mediterranean and Ikaria Longevity Recipes by Diane Kochilas, Host of My Greek Table on PBS, Founder of Glorious Greek Kitchen on Ikaria and The Ikaria Diet

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Die lijkt mij heel erg lekker, zo aan de ingrediënten te zien. Ik heb heel veel pompoen recepten, maar deze heb ik ook opgeslagen.

Geplaatst:
3 uren geleden, appelvrouw zei:

zoete aardappel/pompoen/wortel-soep

Oh, iets dergelijks had ik ooit voor de verjaardag van mijn, helaas niet meer hier, schoonmoeder gemaakt. Hele goeie combinatie qua kleur en smaak, blijkbaar. Absoluut succes bij haar en haar zussen.

Ik had alleen niks geroosterd, maar ik kan me voorstellen dat het daardoor nog lekkerder wordt.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik heb een andijvie-aardappel wafel gebakken. De hoeveelheid beslag was iets te veel voor 2 wafels en liet het daardoor wat langer bakken. Dat kan korter. Dus volgende week ga ik het nog een keer maken met andere hoeveelheden en dan zal ik het in het hoofdstuk wafels het recept zetten.

20250907_173728.jpg 20250907_174043.jpg

20250907_174713.jpg

Geplaatst:

IMG_1705.jpeg

Lahmacun!

Op gehakt en bloem na, kwam alles uet! Zo leuk! Pepers, paprika, tomaten, peterselie, ui, knof, peper- en tomatenpuree. Mis ik iets? Ow. De sla en tomaten als beleg op de gare lahmacun met een kneep gekochte citroen. We hebben gesmuld.

Geplaatst:

Oh @Mellie wat ziet dat er goed uit!!! Ik koop ze altijd uit het koelvak bij de Turkse winkel. Ook niet vies, maar als ik die van jou zie….. 😍. Zou jij misschien jouw recept een keertje willen delen in jouw Turkse recepten-topic?? Vooral van de vulling. Alsjeblieft 😊?

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Bonen met knoflook en ui uet. De rest van de bonen ga ik invriezen komende dinsdag. Mijn zoon zei namelijk alweer bonen. Dus invriezen en in de winter ervan genieten.

Geplaatst:
4 minuten geleden, Gitta zei:

Mijn zoon zei namelijk alweer bonen.

😂. Je hebt ook een geweldige bonenoogst gehad! Echt ongelooflijk. Het is dat ze te lang de schutting in beslag nemen (i.v.m. mijn liefde voor tomaten), maar ik had nooit gedacht dat je zoveel oogst uit een relatief klein stuk kon krijgen. Jij hebt ze toch alleen in die bak rechts van je tuindeur staan? Aan het klimrek?

Geplaatst:
3 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

andijvie-aardappel wafel

Een stamppot wafel dus eigenlijk?

Geplaatst:
  • Auteur

We aten lekker van alles van de bbq bij @Anna3 en Peter. (met kaas)Gevulde paddenstoelen, rolletjes van aubergine en courgette en mozzarella, geroosterde pompoen en worteltjes, en wat lekkere burgers en kip-stokjes enzo uit onze tuin.

Geplaatst:

Wij ook! En vergeet niet de watermeloen, de sla en de home made achar 😛

Geplaatst:
21 uren geleden, Dahli zei:

Jij hebt ze toch alleen in die bak rechts van je tuindeur staan? Aan het klimrek?

Klopt. Ik heb daar 24 stokspekbonen in staan en nog 3 stamboon planten die over waren en ik had dat vak nog vrij. Dus daar in gezet. Ik heb er ieder jaar wel een mooie oogst van, maar dit jaar spant de kroon tot nu toe.

Ik heb vandaag het restje bonen gegeten wat gisteren overbleef.

Geplaatst:

Een simpele pasta met courgette tomaten en een stukje prei. Op smaak gebracht met een aardige hoeveelheid bergbasilicum ( en de stengels en topjes op water gezet voor nieuwe plantjes) en twee takjes dragon.

En als voorgerecht allebei wel 4 perkels uJt..heerlijk!

Geplaatst:

Gebakken aardappeltjes (eerst voorgekookt) en dan met kip en heel veel groentes, de meeste uet. En ja met knoflooksaus met bieslook.
Dit keer ook met snijselderij, heerlijk!

Dit is eigenlijk het gemakkelijkst om alles op te maken, en dat was nu : mais, ui, tomaat, paprika, peper, courgette, snijselderij, sla, wortel, Egyptische ui blad.

20250908_185101.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Wij aten een soort agv-tje. Alle soorten aardappel die ik had minus de teufelhorn want die vind ik gekookt niet lekker, gekookt. Scheutje olijfolie en peterselie. Uet Uitje knof en selectie pepers met paprika’s gebakken en toen met kalfsvlees gewokt en eigen chilivlokken. Gegeten met gekochte Spruitjes en sinaasappel en 3 stronkjes witlof met een restje spitskool van gisteren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.