Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teeltwedstrijd 2025 Aubergine Golden Egg

Featured Replies

Geplaatst:

Volgens mij heb ik er zowaar ook eentje! Ik hield deze lang voor een paprikaverstekeling, maar hij ziet er toch wel echt anders uit. Deze moet dan heel snel gewoon bovenop de verwarming gekiemd zijn. Maar helaas wel de enige, na ruim 3 weken. 

IMG_20250305_192519341.jpg

Geplaatst:

Nummer drie is ook wakker.Kijk door het gaatje. En nummer twee heb ik een beetje mishandeld. Vanwege het hangende zaadje, spuug hielp niet en ik was bang met het speeksel het hele plantje al te verteren. Dus een pincet gepakt..terwijl je dat doet weet je dat het dom is maar de connectie tussen hoofd en hand lag tijdelijk plat. Een arm brak er voor tweederde af. Van het plantje dan hè.  Enfin het leeft nog maar doet waarschijnlijk alleen maar mee met het para deel van de wedstrijd. Hier dus nummer drie daar blijf ik voorlopig van af. 

IMG_4809.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hihi Appelvrouw ik moet een beetje grinneken om je omschrijving. 

Fombel wat een enorm exemplaar heb je al!

ik kon de zaadjes niet meer vinden maar heb zojuist de bovenste laag aarde van mijn p7 potjes afgeschept en het in een dun laagje aarde in een Chineesbakje gedaan. Ik hoop dat de zaadjes mee zijn. Zo had ik ook mijn citroengras gezaaid omdat degene van wie ik ze kreeg zij dat ze veeeeeel warmte nodig hebben voor de kieming. Net de thermometer erin; 33C!

Dat moet dus het recept worden voor de golden eggs. Pffff het houd me wel bezig zeg. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Afgelopen vrijdag de zaden binnen gekregen.

Druk weekend gehad en gisteren pas tijd om te zaaien.

Dus even bezig geweest, hij staat op de kweekmat, lamp er op, en na 18 uur nogsteeds geen ontkieming..

Dus nog even geduld dan maar... haha17412683169075923784264957246792.thumb.jpg.932ab1442eb73934aeadbac1e9066c21.jpg

Geplaatst:

Ik 2 gekiemde zaadjes, maar die zijn te zwak. Dat wordt opnieuw voorzaaien, want de rest komt ook niet snel op. 

Geplaatst:

Mijn foto van maart. 4 zaailingen in de kraamkamer. De anderen hebben het niet overleefd.

De 3 linker stuks vorige week verspeend. De meest rechtse zojuist.

Op de achtergrond een aantal pepers. Op dezelfde dag gezaaid en twee weken geleden verspeend.

IMG_3933.jpeg

Geplaatst:

Oh wauw @AartVV! Wat zijn ze al groot! Hier nog steeds alleen een eenzaam mini-zaailingetje. Ik koester deze. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Een kiempje! Ik zag een kiempje! In het potje wat in een plastic zakje in de warme zon staat, zag ik door het plastic heen iets groens. Ik heb weer hoop. Nam niet uitgebreid de tijd om te kijken, want mijn bad riep. Maar volgens mij was het echt een aubergientje, hoera! 

Edit: ik lig nu te dobberen, straks als ik weer beneden ben doe ik even een foto.

Geplaatst:
  • Auteur

Geduld wordt beloond....👍

Geplaatst:

En ik denk meer warmte. Hij stond nu langer in de zon, in een micro kasje, dwz dichtgeknoopt plastic zakje om de pot

Geplaatst:

Hier nog steeds niets dus ik heb toch de knoop doorgehakt om opnieuw te zaaien.

Er valt niet veel te zien, maar dan zie je een foto met zak [emoji51]
58e1110f03e6a804f68934435097dde8.jpg

Dit is wel mijn laatste poging. Hierna vind ik het mooi geweest. Ik had al gezegd dat aubergine een lastige kiemer is, maar zelfs voor mij is dit niet normaal. Op hoop van zegen [emoji1695]

Geplaatst:

Hou vol Mellie!!! Het gaat vast nog lukken. Ze moeten inderdaad echt schofterig warm staan. Het aardestaren is hier uiteindelijk toch beloond. Van de 3 zaden in het potje is er 1 opgekomen. De 3 die nu in de deno liggen vanwege mijn ongeduld doen verder nog niks, dus dit moet hem dan misschien gewoon wel worden!

20250307_085823.thumb.jpg.61d9f7fcb40f7c5d97de67bfb31527e1.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb 12 febr gezaaid en nog niets... maak mij ook nog niet druk...ik heb de tijd (staan ook niet echt warm)

Geplaatst:

Mijn stoom-luchtbevochtiger met kweekbak erboven (27,9° +) moest ontkalkt worden. Dat betekende dat de kweekbak eraf moest voor een paar uur. Ik heb de bak zolang omwikkeld met een warmtekabel, opdat die niet af zou koelen. Tijdens de quarantaine mat ik 29,9 °C. En weer door. Stiekem gekeken of er na 11 dagen geleden gezaaid te hebben al wat ontkiemde, maar nog geen tekenen van gouden eieren in wording te bespeuren.

Geplaatst:

20250307_094245.thumb.jpg.cdf1c98326352877fd9a325210d52861.jpg

Mijn maart foto. We zijn op 2 dagen na een maand verder. Zo staat mijn ene plantje er nu bij. De eerste 2 echte blaadjes zijn er inmiddels. Ik vind het een lief klein plantje. Hopelijk blijft zij het zo goed doen. Ze is de enige. De eerste had bruine blaadjes nadat eindelijk de zaadhuid los kwam, dus verwijderd. En de andere 2 zaden doen erg weinig. 

aangepast door Gitta

Geplaatst:
  • Auteur

Geweldig toch??

Geplaatst:

Zeker weten @Lia56. Vorig jaar lukte het niet en nu heb ik wel een plantje. Ik ben er erg blij mee. 

Geplaatst:

Er is een aubergine boven de grond!!! Sjonge ik dacht niet dat het nog zou gebeuren hoor. 4 weken... op zo'n 20 tot 24 graden met wat schommelingen in de temp. omdat het om kachelwarmte gaat en niet bijv. een warmtematje. 

227_3341.JPG

Geplaatst:

Ik heb de twee verpot. Er zat geen groei in.

In de andere potjes heb ik geen zaad meer aangetroffen. 
Spannend hoor. Er naast staan tomaten en augurken/komkommers

IMG_2272.jpeg

aangepast door MROE

Geplaatst:

Hier precies hetzelfde @MROE. Daarom hebben ze bij mij gisteren ook ieder een eigen potje gekregen. Hopelijk komt er nu wat groei in 🤞.

IMG_7203.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

@Arja... JOEPIE!!! Hier nog helemaal niets 😁

Geplaatst:

Niet verder vertellen hoor, maar een plastic zakje om de pot en voor een zonnig raam zetten was hier de truc. 😃

Geplaatst:

Dank voor de suggestie @Arja, dat ga ik dan maar doen met de laatste zaadjes. Hier nog steeds maar 1 plantje, dat ook nog eens niet echt groeit. Het gekiemde zaadje uit de deno heeft het niet gehaald, de rest doet nog steeds niks, inmiddels zitten we op 5 weken dus ik denk ook dat dat niet meer gaat gebeuren. Maar je weet nooit. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.