Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgette: alleen mannelijke bloemen?


Annie

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb even een vraag waar ik zo snel het antwoord niet op kon vinden op het forum of ergens anders op internet.

 

Kan het zo zijn dat een courgetteplant alleen mannelijke bloemen aanmaakt? Mijn 3 planten maken namelijk best veel bloemen aan, alleen zie ik nergens zo'n vruchtbeginsel. En de bloemen bloeien een paar uur en vallen er dan af.

En ik hoop eigenlijk wel dat er nog wel een courgette aan 1 van de planten gaat komen.

 

Weten jullie hier misschien iets meer over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak beginnen ze met alleen mannelijke bloemen. De vrouwelijke bloemen volgen dan een week of twee later. Maar dit jaar heb ik maar een plant en daar is de eerste bloem al vrouwelijk van. Er zal wel variatie in zitten. Daarom is het belangrijk dat je meerdere planten ter beschikking hebt. Dan kun je kruisbestuiven omdat er altijd wel een mannelijke of vrouwelijke bloem bloeit. ik zou zeggen even geduld nog. Het zou me sterk lijken als je niet alsnog bloemen van beide geslachten krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me er geen zorgen over maken Annie! Vorig jaar, toen onze zijtuin nog niet was aangelegd, hadden we ook 3 planten neergezet... Leek in het begin allemaal lang te duren... Maar eind juli hadden ze met zn drieën bijna 20m² bezet, en kon ik de courgette's niet opgegeten krijgen!

Courgette- soep, taart, koekjes, puree, salade... Gegrilde-, gestoomde-, gevulde courgette

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nachttemperaturen zijn nu voor courgettes nog te koel. De plant wil s'nachts +/- 18 graden. De plant groeit nu niet vegetatief.

 

- courgettes zijn altijd tweeslachtig

- courgettes zijn zelfbestuivend

- bloem bloeit altijd slechts 1 dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de bloemen zijn eetbaar dus je kan je salade ermee opfleuren

Hier ook allemaal mannelijke bloemen nog, en een die een vrouwelijke begint te maken. Heb 3 soorten staan.

Een daarvan is parthenocarp, dus de vruchten ontwikkelen zich zonder bestuiving. Dan heb ik een compacte vorm en een klimcourgette.

 

Maar komt goed hoor, meestal gaan de bloemen open in de ochtend en zijn halverwege de middag alweer dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij waren het ook eerst mannelijke bloemen.

Nu aan 2 soorten kleine courgettes te zien.

Ik heb van alle soorten 2 planten staan; Amira ( geel ), Black Beauty, Long green trailing, Lebanese white, cute fancy, quand en gold rush. ( 14 plante dus.. )

Gelukkig zat ruimte!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hie in eerste instantie in de gele courgette enkel vrouwelijke bloemen met nu al 5 mini courgettes van een cm of 6-10. Nu beginnen de mannelijke bloemen pas te komen. Ik heb 4 planten staan, hier een groot gezin met 8 mensen konden we vorig jaar ook al niet tegenaan eten.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zie je nog 2 topics met meer info:

 

courgette-wel-bloemen-geen-vrucht-t2498.html

 

bloemen-in-courgetteplant-t4988.html

 

Als je hier bovenin in het zoekscherm 'mannelijke bloemen' in typt, vind je nog wel meer

 

Ik sluit dit topic nu, en voeg ze straks even samen met deze oudere topics.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...